CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Orizont > Opinii >  




Autor: Viorel Roman         Ediţia nr. 2295 din 13 aprilie 2017        Toate Articolele Autorului

Viorel ROMAN - DIALOGURI TIMIŞORENE: CU VASILE BOGDAN ŞI TITUS SUCIU (1)
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
5 aprilie 2017, Timişoara în Piaţa Unirii şi în maşina lui Titus Suciu. Plouă. E rece, vreme mizerabilă.  
 
Vasile BOGDAN: Viorel Roman, iată o dimineaţă destul de rece aici, la Timişoara, putea să fie mai caldă. Ne întâlnim în data de 5 aprilie 2017 pentru a pregăti o nouă carte, un nou drum, un nou itinerar. De data asta cu o întrebare precisă: secolul XX pentru poporul român a marcat trei evenimente importante, cele mai importante din istoria lui, şi anume Marea Unire, din 1918, în Banat în 1919, invazia sovietică şi transformarea ţării într-un membru al lagărului comunist, şi Revoluţia din Decembrie 1989. E vreo legătură între ele?  
 
Viorel ROMAN: Evident. România este la periferia, dacă vreţi, a Europei, e Limesul de la Marea Baltică la Marea Neagră. De 2.000 de ani de la Imperiu Roman, Sfântul Imperiu Roman şi până la UE/NATO astăzi trebuie făcut un Limes, o cortină de fier la marginea popoarelor asiatice care au tot timpul tendinţa de a invada. Europa ştie că nu aceste ţări, Baltice, Polonia, România şi Turcia pot opri invaziile de la Răsărit, dar au misiunea de a avertiza Occidentul pentru ca el să se poată organiza, apara, să nu se întâmple ca la invazia mongolă. Problema asta a fost discutată la Conciliul de la Lyon, din 1273, la care a participat şi Hoarda de Aur, şi s-a luat această decizie, de a reface Limesul. Dacă priviţi politica, prezenta NATO intre Marea Baltica si cea Neagra de azi e identica cu cea voita la Conciliul de la Lyon. In acest sens si România Mare a fost un bastion al Occidentului impotriva invaziilor de la rasarit. De aceea au fost sacrificate, din punct de vedere spiritual, Transilvania, Maramuresul, Bihorul şi Banatului, şi dat pe mâna ortodocşilor moldo-valahi subdezvoltati din fostul Imperiu Otoman, care vedem si azi că nu sunt în stare să administreze eficient aceste regiuni din fostul Sfantul Imperu Roman. Cu toate astea raţionalitatea Occidentului încet, încet prinde cheag şi la Bucureşti, unde sistemul clientenar neofanariot este totusi greu de inlocuit. O traditie de 500 de ani nu poate să fie schimbata în 100 de ani. Cam aşa se vede situaţia României din perspectiva occidentală legat de Marea Unire.  
 
Al doilea element, venirea ruşilor şi dictatura de dezvoltare este exact acelaşi lucru pe care îl vreau occidentalii dar pe dos, Stalin a luat si el decizia să facă el un Limes al imperiului moscovit, şi a fortat o modernizare, industrializare. Stalin si poporul rus, libertate ne-au adus, era lozica. A fost o dictatură de dezvoltare favorabilă românilor. Raţionalitatea occidentală a prins aici teren, dar s-a accentuat prea mult ideea Vechiului Testament, adică s-a mers pe linia profetului Israelului Amos, şi a emulului său modern Karl Marx. Noul Testament a fost neglijat, persecutat si interzis chiar, aşa că toată această construcţie, fascinantă şi utilă poporului român s-a prăbuşit în 1989. Revenind la perioada de tranziţie, între Vest şi Est, încă nu se ştie prea exact ce se întâmplă aici, dar e clar ca occidenbtalii vor din nou să refacă limesul, din Ţările Baltice, Polonia şi România inpotriva invaziilor de la rasarit.  
 
Al treilea element, Revoluţia, schimbarea de paradigme din 1989 este tot legată de Vechiul si Noul Testament. Se ştie că in vechiul Israel, din 50 in 50 de ani, sau din 25 in 25 de ani la Roma papala de dupa marea schisma, se accepta, voia un nou inceput. Sclavii erau eliberati, se iertau datoriile, se ierta pacatele etc. E necesar, se pare, e în natura umană, să înceapă periodic ceva nou, cum a fost, de exemplu, si dupa arderea Bibliotecii din Alexandria, o mare tragedie culturală, dar a urmat cautarea unor noi paradigme. Întotdeauna arde ceva şi reinvie, începe ceva nou. Asta a fost Revoluţia din 1989. Dictatura inspirata de Vechiul Testament, de Profetul Israelului Amos si Karl Marx s-a incheiat brusc si Noul Testament, Biserica greco-catolica, crestinismul in general a fost reabilitat. Romania s-a integrat in UE/NATO.  
 
Aceste trei evenimente, elemente au marcat secolul trecut. Secolul XXI acum ne pune în faţa moştenirii din 1918, Marea Unire, care a avut loc fără unirea cu Roma, ca urmare noul stat pseudo occidental, pseudo legitim, se destrama, avem 1944, venirea ruşilor şi această formidabilă modernizare, industrializare, emancipare socială a milioane de ţărani, care au venit la oraş, din păcate din nou fără legătură cu Roma, chiar impotriva Occidentului. In stenograma convorbirii lui Ceauşescu cu Papa Paul al VI-lea este evident că Ceauşescu era depăşit, nu înţelegea ce se întâmplă cu ţara sa, cu lumea, de aceea a fost scos brutal din scena. Revoluţia este acel eveniment eliberator, periodic inca din Vechiul Israel si de la Roma papala. Ce s-a întâmplat după 1989, este acelasi lucru, granitele s-au dechis, se putea vorbi din nou liber, toţi au primit o locuinţă aproape gratis, toate datoriile s-au şters printr-o hiper inflatie etc. Libertate! Indiferent cum o privim, este un mare eveniment. Iar astăzi trebuie să ne raportăm la aceste evenimente si cum vom mergem mai departe. În condiţiile în care occidentalii au luat decizia de a ţine in această Românie democratica baze militare, de a nu o lăsa de izbelişte, că dacă ar fi lăsata la cheremul baronilor ortodocşi moldo-valahi vă daţi seama că aceasta s-ar prăbuşi probabil ca Cehoslovacia, Iugoslavia sau URSS. Eu zic că trebuie să ne bucurăm de acest sprijin al Occidentului, adică ei sunt prietenii românilor într-o proporţie mai mare decât îşi dau seama. De aceea ce fac în România prim miniştri infractori, nu prea interesează, pentru că Occidentul are aici interese mult mai mari, clare şi gândeşte pe perioadă lungă. Nu este vorba de Gigi, Udrea sau Ghitza, personaje care la Caragiale ar fi avut mare succes, în Occident nimeni nici nu pomeneşte de ei. De aceea sunt optimist, sunt convins că aici sunt şansele de emancipare, dezvoltare şi de siguranţă privind la marile evenimentele din 1918, 1944 şi 1989.  
 
Titus SUCIU: Câteva vorbe despre Europa în trecut şi Europa în prezent, pe ideea dacă Europa va rezista. Odată Europa a fost centrul lumii, pornind de la democraţia franceză, dar se pare că democraţia are şi părţile negative. Într-o democraţie trei, patru inşi fac un partid şi e acceptat, deşi vin cu nişte idei absolut nefaste. Să nu uităm că la ora actuală, în Marsilia, în Paris, în Roma, în Londra, sunt zone în care nu pătrunde poliţia din cauza prezenţei ISIS-ştilor în acele zone. Cum comentaţi această situaţie a Europei în perspectivă?  
 
Viorel ROMAN: Aveţi dreptate. Generozitatea creştinilor vizavi de mahomedani e interpretată de ei ca o capitulare, ca o slăbiciune. Dacă creştinii reacţionează şi vor să facă ordine, ei consideră asta ca o lezare a obligaţiilor creştinilor de a-i ajuta pe cei mulţi şi obidiţi. Să nu uităm că Europa e centrul lumii, Roma e capus mundi, de unde lumea s-a occidentalizat, s-a europenizat. Dacă mergeţi în Asia, Africa, America Latină veţi vedea pretutindeni elemente ale culturii europene, de comportament. Nu e întâmplător că la ora actuală vin studenţi din China în Europa şi vor să înveţe numai limba latină, nu îi interesează engleza, germana, ei vor limba latină, ei vor să aibă o legătură nemijlocita cu limba creştinismului Romei. Sunt peste 100 de milioane de creştini în China, europenizaţi, şi într-o perioadă de o generaţie, doua vor ajunge la 300 de milioane, probabil.  
 
Democraţia sau sistemul de viaţă occidental a început după Marea Schismă, 1054, când la Roma s-a luat decizia departajariii responsabilitatiilor in Sfantul Imperu Roman intre Papa si Împărat. De atunci omul are drepturi inalienabile, primite de la Dumnezeu, care sunt drepturile universale ale omului de astăzi. Adică avem in vest două centre de putere distincte Biserica si Imperiul, Statul. Tensiunea creata de aceasta departajare a creat in timp democraţia occidentală, nu recenta Revolutie Franceza, 1789, cum cred ortodocsii si neomarxistii laici. Pentru ortodocşi, pentru asiatici, pentru africani lucrurile acestea sunt inca de neînţeles, şi pentru islamici cu atât mai puţin. De aici pleaca drama lor, ei nu înţeleg lumea moderna, democratica. De aceea ei se aruncă la propriu în aer şi noi trebuie să avem răbdare şi să reacţionăm în spiritul creştin, de ajutorare, dar şi ferm de a nu lăsa să se ajunga la no go area. Eu sunt optimist în sensul că Europa, cultura ei invinge, se extinde pretutindeni. Eu o criză la ora actuală, dar o criză după ce Europa a occdentalizat lumea. Uitaţi-vă la islamicii anticcidentuli, ei luptă numai cu mijloace europene, cu camioanul care intra in multime, cu avionul etc., ei se folosesc de logistica europeană, de telefoane europene, toate instrumentele islamice de terorizare sunt crestin-europene. Ei dacă ar trece la formele lor primitive de existenţă sau de luptă împotriva Europei, nu ar avea nici o şansă. Nu trebuie totusi exagerată primejdia terorismului, aceasta a fost întotdeauna, ci accentuată forţa spirituala a sistemului crestin occidental.  
 
Noua democraţie iluminista franceză de dupa 1789 a fost o acţiune anticatolică, nu mai mult. Ortodocşii se folosesc de ea, ca si de marxism-leninismul laic inspirat din Vechiului Testament pentru a se apara de romano-catolicism, de occidentalizarea, universalitatea Noului Testament. 1.000 de ani de cultură europeană, de forţă a Romei, care a sacralizat dreptul roman, persoana umană, statul de drept, raţiunea şi şcoala şi le-a pus pe toate în slujba şi moralei biblice este invingatoare in intreaga lume. Sinteza: Roma, Atena şi Ierusalimul au creat civilizatia, cultura universala occidentala. La ortodocşi toate astea sunt necunoscute, ei nu au o departajare între laic şi sacru, ei trăiesc într-o devălmăşie valahă stramoşească, aş putea spune, ei nu ştiu, înţeleg ce-i democraţia, societatea civilă occidentală. Ei trăiesc într-o formă apropiată de Islam, la ei conducătorul laic este şi cel religios, la ei democraţia occidentala este o imitaţie, o formă fără fond, o fanfaronadă, ei sunt incapabili să o înţeleagă sau să o aplice. Uitaţi-vă ce se întâmplă la Bucureşti în aceste zile cu ordonanţele de corupţie urgentă într-o ţară care nu are traditie juridica administrativa occidentala. Ei nu înţeleg, nu accepta echilibrul puterilor in stat, adica statul de drept, ei nu ştiu ce este societate civilă. Toate astea sunt străine la ortodocşii moldo-valahi fara legătură organica cu Occidentul, de fapt ei nu înţeleg si nu accepta in pectore ce vor occidentalii de la ei. Bulgarii sunt mai sinceri: „Să ne trimiteţi un guvernator de la Bruxelles, că noi nu înţelegem ce vreţi de la noi”.  
 
Echilibrul puterilor, intereselor într-o societate, este societatea civilă, care nici în Occident nu a aparut peste noapte, a fost lupta dintre Papă şi Împărat, de sute de ani, până la Canossa, apoi între nobili şi Împărat, Rege (Magna Carta), intre oraşele libere, hanseate si Imperiu, lupta ţăranilor, proletarilor, până s-a creat un echilibru socio-politic creativ pentru toti, societatea civila. Papa îşi are domeniul sau spiritual de activitate, Împăratul, conducerea laică trebuie sa respectă drepturile omului, inalienabile, care sunt garantate de Papă, oraşele libere au legislaţia lor, muncitorii au sindicate şi aşa mai departe. Acest echilibru al puterilor în statul de drept din Occident este pentru ortodocşi de înţeles sau acceptat. Ceauşescu, Stalin, sau Saddam, Gadaffi, Erdogan, ca să exemplificăm şi cu musulmani, sau Putin, sunt sursă de drept, ei nu îşi pot imagina că pot fi controlaţi, pentru ca ei sunt si şefii laici si religiosi. Ei sunt „regi şi preoţi“, după Vechiul Testament. Şi acum spoiala asta de occidentalism în toata lumea.  
 
Ortodocsii moldo-valahi se apropie de Occident cultural sau aderand la masonerie. O apropiere de Occident pe bază religioasă, cei din Ţara Românească sau din Valahia nu au avut-o nici o dată, cei din Moldova au mers la Krakovia, mare centru de cultură romano-catolică, unde au învăţat cronicarii, apoi au fost iezuiţii de la Iasi si Cotnari, care au dat culturii moldovene o dimensiune occidentala. Eminescu vine de acolo. În Transilvania, Banat, Maramureş şi Bihor, contactul spiritual cu Occidentul l-a făcut Sfantul Imperiu Roman, Biserica greco-catolică şi Şcoala Ardeleană, ea a formulat programul de emanicipare naţională şi socială al tuturor românilor. Moldo-valahii au făcut unirea din 1859, 1918, dar ei vor să aibă şi ideea nationala. Asa ca au restalmacit Şcoala Ardeleană în ceva laic, iluminist, au reorientat cu baioneta spre Moscova şi Bucureşti 2.000 de biserici greco-catolice, au închis mii de preoţi şi episcopi, ca agenţii occidentali. Ca urmare ortodocsii moldo-valahi nu accepta inca o legătură spirituala cu Occidentul. Ei nu o înţeleg, dar ei ştiu că au fapta unirii, cu ajutorul occidentalilor. Occidentalii le-au permis, făcut unirea de la 1859, pentru că voia să-i scoată pe ruşi de la gurile Dunării. Marea Unire de la 1918 occidentalii au făcut-o ca să aibă un bastion împotriva ortodoxo-comuniştilor. Se aştepta atunci o unire cu Roma a acestei mari dioceze române, dar fara ea Romania Mare s-a destramat in doua deceni şi au revenit ruso-pravoslavnicii in mantia rosie a Profetului Amos din Legea Veche si Karl Marx. Nu trecerea la catolicism a romanilor e problema, ci o revenirea lor spirituală spre Occident. Vedeţi că sunt puncte de vedere greu accesibile ortodocşilor moldo-valahi, care nu acceptă, că ei nu au ideea naţională, ci numai fapta. Ideea emanciparii sociale si nationale este a Şcolii Ardelene catolice. De aceea ei o denatureaza şi laicizeaza, ceea ce este absurd si tragic. Aşa că avem o mare confuzie si dilemă în sânul romanităţii.  
 
Vasile BOGDAN: Dar această dilemă se va transforma până la urmă, cum se prevede acum, că nu vom mai prinde uniţi anul centenarului, că ne vom despărţi chiar până la anul viitor?  
 
Viorel ROMAN: Există această idee în Transilvania, Banat, Bihor, Maramureş: „O sută de ani de ardenelizarea, occidentalizarea moldo-valahilor a eşuat, pe de alta parte şi ortodocsizarea moldo-valahă a Transilvaniei se izbeşte de o rezistenţe”. Mai ales maghiarii, Tökes, repeta asta mereu şi în Parlamentul european. Ei vor autonomie ca să scape de administraţia corupta moldo-valaha. Populaţia maghiara, germană şi evreiască, cat mai este pe aici, care au fost agenţii modernizatori ai occidentului, sigur că refuză politica neofanariotă, clientelară, care azi se bucura de imunitate, in mod paradoxal. Dar dezmembrarea ţării nu e la ordinea zilei. Occidentalii nu vor aici o Iugoslavie sau o Cehoslovacie dezmembrată, ci un bastion bine consolidat, cimentat al românilor, dar ei îl vor în legătură spirituala cu Roma, ca să fie un atasament reciproc pe perioadă lungă. De aceea a venit Papa Ioan Paul al II-lea la Bucureşti, 1999, de aceea vine curand, sper, Papa Francisc. Iugoslavia a fost dezmembrată pentru că Eisenhover a uitat să pună o bază militară în Balcani. În România avem o bază militară la Kogălniceanu si una la Deveselu, aşa că aici nu există această primejdie balcanică de război şi dezmembrare.  
 
Problema românilor este că nu înţeleg că fapta unirii naţionale este a moldo-valahilor si ca ideea e a Şcolii Ardelene, care nu vrea dezmembrarea, ea vrea emanciparea socială şi naţională a tuturor românilor, ea nu vrea catolicizarea ortodicşilor, ci ca toţi ortodocşii să fie ridicaţi la un alt statut, egal cu cel al crestinilor occidentali in Europa printr-un dialog, unire cu Roma. Papa Francisc a spus foarte clar, el vrea o refacere a unităţii creştine fără condiţii, el nu pune nici o condiţie, ceea ce este cea mai generoasă platformă posibila. Există, bineînţeles, şi în Occident oameni care spun: „Cu ortodocşii moldo-valahi nu se poate face casă comuna, uitaţi-vă la infractorii din politica, la prim miniştri, miniştri, parlamentari …”. In trecut ei nu aveau imunitate. Deci avem un blocaj de natură spirituală. Dacă nu reuşim să ieşim din blocaj, vom bate pasul pe loc sau dam inapoi. O dezmembrare nu este posibilă, după părerea mea, dar dezastrul socio-politic este evident. Cinci milioane de români şi-au luat deja umea în cap, nu a fost niciodată în istorie aşa ceva. Preşedintele, seful statului si bisericii la ortodocsi, „rege si preot“, nu mai are posiblitatea, cum au avut toţi domnitorii crestini din trecut, de a-i trage la răspundere pe baroni locali raufacatori care vand tara. Aşa că şi Occidentul este oarecum vinovat de Forma fără Fond din România.  
 
De 500 de ani la Bucureşti se duce o lupta intre boieri, domnitori şi marile puteri. Isoria e plina de boieri corupti, rebeli si domnitori mai mult sau mai putin patrioti care luptau împotriva lor. Boierii mai mult sau mai putin patrioti îşi urmăreau interesele si marile puteri atotputernice puneau sau îl inlaturau pe domnitorul din gratia divina. Boierii nu aveau imunitate, ei erau supuşii domnitorului, care le întărea drepturile, sau le lua. Acum, baroni locali ortodocşi moldo-valahi corupti au dreptul de proprietate si domnitorul nu poate să intervină, iar DNA-ul vor să îl desfiinţeze. Dupa Ministrul Justiţiei actul administrativ nu poate fi controlat. Avem un blocaj spiritual, politic, administrativ, social şi chiar demografic. Cinci milioane au plecat în vest, învăţământul e la pământ, spitalele au ajuns să fie mai periculoase ca bolile etc. În această situaţie unii cred că prin dezmembrare se rezolvă totul, din contră, ea ar crea pentru români o situaţie mult mai gravă, de aceea e necesara refacerea unităţii cu Roma fără condiţii, cum propune Papa Francisc. Faptul că sunt unii care nu vor ca Papa să vină in tara e evident, ca si faptul că următorul Papă ar putea fi mai putin generos. Nu trecerea la catolicism este problema ci emanciparea tuturor ortodocşilor. Dar naţionalizarea ideii Şcolii Ardelene de către ortodocşii moldo-valahi blochează energiile naţionale.  
 
Titus SUCIU: Aţi zis ceva de mijloace europene, dar la ora actuală mi se pare că Orientul este mult înaintea noastră. Japonia este una din cele mai sărace ţări în resurse naturale, dar cu o industrie şi cu un nivel de trai absolut deosebite, pe ce se bazează treaba asta? Iar China este într-o creştere nemaipomenită. După ce au scăpat de Mao Dze Dong, care a fost cel mai mare criminal, care a ucis milioane de chinezi, China la ora actuală este o putere, o putere industrială deosebită. Cum înţelegeţi, cum raportăm noi asta că Europa a fost o dată centrul şi industria germană, cea franceză, engleză erau pe primul plan, iar acum poziţia asta este acum total pierdută.  
 
Viorel ROMAN: Eu nu văd că industria germană exporta cel mai mult. Europenii la ora actuală au mai mulţi soldaţi decât Statele Unite, şi au de două ori mai multe investiţii în armata decât Federatia Rusia. Asta numai aşa, ca o paranteză. Mirajul Orientului Îndepărtat la ortodocsi este legat de frica de apropierea de Roma. De fiecare dată când e vorba să ne apropiem de Roma şi de valorile autentice al Occidentului, vine şi fantoma Extremului Orient. Japonia, China, India, în care a fost Mircea Eliade, este o formă de diversiune ortodoxa bine cunoscută, dar Japonia, China se dezvoltă pe fundamente europene, occidentale, nu ortodoxe. Cele o 100 de milioane de creştini chinezi, Hong Kong-ul creştin, Coreea de Sud, o mare putere economică, a reuşit într-o sută de ani să treacă de la idolatrie la creştinismul occidental. Creştinismul occidental, nu ortodoxia este fundamentul acestei dezvoltări. În China, într-o generatie, doua, vor fi 300 de milioane de creştini. În Japonia cultura traditionala le permite integrarea creştinismului raţional occidental fără probleme.  
 
Noi suntem urmaşii legiunilor pierdute de la Dunărea de Jos, noi avem Roma în numele nostru, România, dar am pierdut legătura cu Roma, prin ruperea Imperiului în două, la 395, noi am pierdut legătura cu Roma la 1054, prin marea schismă, am pierdut legătura cu Roma prin Imperiul Bizantin, Rus şi Otoman, care au tras o cortină de fier impenetrabila, am pierdut legătura cu Roma prin decizia Moscovei de a prelua misiunea Imperiului Roman de Răsărit, aşa că suntem victimele unei istorii antiromane de 1600 de ani. Dar avem acuma şansa să ne emancipăm, sa iesim in lume din groapa istorica in care suntem tinuti de greco-pravoslavnici. Priviţi ce au reuşit cei trei tineri ardeleni uniti care în fiecare an plecau în secolele XVIII-XX, la Roma. Ei au făcut o Şcoală Ardeleană, au avut episcopi, conducători ca Inocenţiu Micu Klein, Vaida Voevod care a semnat la Paris facerea României Mari. Românii sunt totusi occidentali prin structura lor. Un consilier al Papei a spus foarte clar: „Nu noi am învăţat latina de la Roma, ci Roma a învăţat latina de la români”. Această mare cultură tracică, neavând o limbă scrisă se pare că vorbea latina, dar noi am pierdut valorile romane, şi trebuie să le refacem. Şcoala Ardeleană le-a redescoperit, şi imediat ortodocsii moldo-valahii in alianta cu greco-pravoslavniciii le-a lichidat.  
 
Când papii au început renaşterea, revoluţia papală din secolele XI-XIII, care au creat Occidentul de fapt, aici e necunoscut fenomenul acesta, adică sacralizarea dreptului, sacralizarea persoanei, sacralizarea libertati omului, sacralizarea contractului, sacralizarea statului de drept, sacralizarea ratiunii si scolii, sacralizarea drepturilor pe care Dumnezeu le dă omului, şi statul nu are voie să se atinga de ele, dreptul de mişcare, de a vorbi liber. Avem drepturi noi, oamenii, de la Dumnezeu, pe care papii le aparau tenace înca din sec. XI de discretia feudalilor. Când însă s-a pus problema să le pună în aplicare au constatat şi ei că nu mai erau în stare să înţeleagă Dreptul Roman şi au infiintat Universitatea de la Bologna, ca să redescopere valorile juridice ale Romei. Ei bine, şi noi trebuie să facem cam acelaşi lucru, şi e nevoie de o generaţie sau două pentru asta. Uitaţi-vă la uniţi, erau aproape analfaberţi când au făcut unirea în 1698. Două, trei generaţii le-au trebuit până când s-au emancipat, până au învăţat latina, până le-au spus celor de la Viena şi de la Roma „Lăsaţi-ne să ne conducem noi!”, şi au reuşit cu ideea lor nationala si sociala să facă România Mare. Dar Blajul nu a avut inspiratia, nu a avut puterea sa treaca Carpatii. Un mare eşec. Apoi lichidrea Bisericii greco-catolice şi a Şcolii Ardelene, mai ales defaimarea la Bucureşti a Şcolii Ardelene, transformarea ei în contrarul ei, nu îmi dau seama dacă este prostie sau perfidie neobizantină, au generat criza spirituala si social-politica de azi. Asta blochează toată energia românilor.  
 
Nu uitaţi că romanii sunt urmaşii legiunilor romane, nu e un popor oarecare. Asta ştie Roma foarte bine, de aceea le-a acordat întotdeauna o mână de ajutor, niciodată Roma nu i-a uitat, şi eu cred, sper că venirea Papei Francisc acum, chiar dacă preşedintele României nu este român de etnie şi nu este ortodox ca religie, să aibă forţa impreuna cu patriarhul ortodox si cardinalul greco-catolic să ridice poporul român pe alt piedestal. Noi, românii, ar trebui să avem la Roma un loc în Senat. Avem, un cardinal dar e insuficient pentru un popor aşa de mare. Poate că mâine vom avea un Papă român, cum am avut atâţia împăraţi romani de origine tracă şi dacă…  
 
Titus SUCIU: … din 87 de împăraţi romani, 43 au fost de origine traco-dacă.  
 
Viorel ROMAN: Eu înţeleg că la Bucureşti ideile acestea sunt greu de acceptat, cred că nici nu sunt înţelese, ortodocsii moldo-valahii trăiesc într-o lume clientelara neobizantină, neofanariota ruptă de Occident. Bucureştenii, sau valahii dacă îmi permiteţi, sau Ţara Românească nu a avut niciodată o legătură spirituală cu Occidentul. Singura lor şansă de a se apropia de Occident a fost limba, cultura franceză, diplomaţia şi masoneria, mai mult nu. Asta e insa insuficient pentru emanciparea intregului popor. Cantonarea românilor la nivel de cultură apuseana şi masonerie, şi nu la nivel spiritual al culturii crestine occidentale, care este Roma, e dezastruoasa. E suficienta sa ne uitam in stenograma dialogului de 45 de minute dintre Papa Paul al VI-lea şi Ceauşescu ca sa constatam câtă simpatie are Papa pentru români, cum ii întindea mâna, iar Ceausescu, autist „in lanturile grele ale duhovniciei si soborniciei moscovite si constantinopolitane“ n-avea cum înţelegea dimensiune universalitatii, importanta Romei si astfel au avut el si sotia sa o soarta tragica.  
 
(va urma)  
 
Referinţă Bibliografică:
Viorel ROMAN - DIALOGURI TIMIŞORENE: CU VASILE BOGDAN ŞI TITUS SUCIU (1) / Viorel Roman : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2295, Anul VII, 13 aprilie 2017.

Drepturi de Autor: Copyright © 2017 Viorel Roman : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Viorel Roman
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!