CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Cultural > Spiritual >  




Autor: Violeta Câmpulungeanu         Ediţia nr. 3037 din 25 aprilie 2019        Toate Articolele Autorului

SARBATOAREA PASTELUI
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
La origini Paştele este o sărbătoare pastorală preistorică a evreilor închinată unei zeiţe a Lunii. Mai târziu Paştele a fost asociat "trecerii", prin el marcându-se fuga din Egipt, în noaptea de 14 Nisan care cădea cam în luna aprilie, în perioada de lună plină. La creştini această "trecere"în Pământul Făgăduinţei a căpătat sensul simbolic de trecere de la moarte la viaţă prin jertfa lui Iisus, care a pătimit şi a murit pentru ca să învie apoi, ridicând prin suferinţa Sa păcatele lumii şi născând o nouă religie. 
  
Sărbătoarea Paştelui, ca sărbătoare anuală a Bisericii Creştine care comemorează Învierea Domnului Iisus Christos, a fost fixată de Sinodul de la Niceea în 325, în prima duminică după luna plină care are loc fie în ziua echinocţiului de primăvară (21 martie) fie imediat după această dată, ea oscilând astfel între 22 martie şi 25 aprilie.Din cauză că Biserica Ortodoxă datează Paştele după vechiul Calendar Iulian, rămas în urmă cu 13 zile faţă de Calendarul Gregorian, adoptat din anul 1582 de Biserica Catolică, Paştele catolic poate cădea între 22 Martie şi 25 aprilie iar cel ortodox între 4 aprilie şi 8 mai. 
  
Sărbătoarea Paştelui este încadrată între Florii, momentul de maxim triumf al intrării Domnului în Ierusalim şi Duminica Tomii. Sâmbăta de odihnă ebraică, Sabatul, a fost înlocuită cu Duminica, ziua Domnului, instituită ca zi de odihnă pentru creştini abia în sec.IV, de către Împăratul Constantin cel Mare. 
  
Biblia spune că Iisus a vrut să facă Paştile cu ucenicii săi. La Cina cea de taină, stând la masă cu ei şi binecuvântând pâinea El a spus : Luaţi şi mâncaţi, acesta este trupul Meu. Şi binecuvântând vinul a spus: Beţi , acesta este sângele Meu. Apoi le-a dezvăluit faptul că unii dintre ei îl vor trăda, alţii se vor dezice de învăţăturile lui şi ceilalţi se vor risipi prin lume ca o turmă rămasă fără păstorul care va fi sacrificat. Când aceştia au negat, el i-a identificat pe Iuda Iscarioteanul şi pe Simeon Petru. După Cina cea de taină Iisus a vrut să se roage singur în grădina Getsimani, lăsând de pază pe trei dintre ucenicii săi, care au adormit. Acolo, pe Muntele Măslinilor, El i s-a adresat lui Dumnezeu implorându-l să-i dea tăria morală de a bea paharul întreg al amărăciunii şi al suferinţei. În Biblie cupa simbolizează destinul omului pe pământ, astfel omul primeşte destinul din mâna lui Dumnezeu aşa cum un invitat primeşte cupa de la amfitrionul său. Plină cu vin ea simbolizează destinul fericit al omului pe care Dumnezeu l-a copleşit cu darurile sale. Dar cupa poate să simbolizeze şi mânia judecăţii lui Dumnezeu. O cupă specială i-a fost rezervată lui Iisus Christos de tatăl ceresc: cupa suferinţelor pe care le va avea de îndurat, mai ales patimile şi crucificarea. Din cauza acestui sfârşit atroce care i se părea nedrept Iisus a sperat, în grădina Getsimani, că această cupă se va depărta de el fără ca să fie obligat s-o bea. Această rugă dezvăluie lupta lui cu ispitele Diavolului şi încercarea de a-i convinge pe ucenici că spiritul uman trebuie să rămână neadormit şi să vegheze asupra patimilor proprii. El cere divinităţii să-i dea o tărie morală deosebită în încercarea Sa de a izbăvi firea umană prin rugăciune, asceză şi credinţă în Dumnezeu. Cu toate că este cuprins de o mare părere de rău că părăseşte existenţa terestră, El se va supune pe deplin hotărârii Tatălui Ceresc, singurul care decide atât soarta Fiului său cât şi pe a muritorilor. După încheierea acestei rugăciuni Iuda L-a sărutat, desconspirîndu-l şi provocînd arestarea lui de către slujitorii înarmaţi ai arhiereului Caiafa. Părăsit de toţi ucenicii, inclusiv de Petru mai înainte de cea de-a treia cântare a cocoşului, El este vândut de Iuda pentru 30 de sesterţi, (cu care a fost cumpărată mai târziu Ţarina Sângelui pentru îngroparea străinilor) şi dus înaintea lui Pontius Pilat, care avea puterea să elibereze un condamnat, la sărbătoarea Paştilor. Însă mulţimea a cerut ca Iisus Christos, cel care-şi zicea Regele Iudeilor să fie răstignit iar tâharul Barnaba, eliberat. Pilat şi-a spălat mâinile în faţa mulţimii zicând: Nevinovat sunt de sângele Dreptului acestuia. 
  
Apoi are loc întâlnirea cu Irod care-l condamnă la moarte şi patimile. 
  
Dezbrăcat şi batjocorit , cu cununa de spini pe cap şi o trestie în mâna dreaptă, Iisus este silit să ducă crucea Lui urcând Golgota, după care este răstignit între doi tâlhari, în hula mulţimii necredincioase. Apoi i se dă să bea vin amestecat cu fiere. După răstignire călăii îi pun vina Lui deasupra capului: Acesta este Iisus Nazarineanul, Regele Iudeilor (INRI) şi îşi împart între ei hainele răstignitului. La ceasul al şaselea se face întuneric peste tot pământul până la ceasul al nouălea când Iisus strigă: "Eli, Eli lama sabahtani? (Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, de ce m-ai părăsit?)şi îşi dă duhul. Iosif îi cere lui Pilat trupul lui Iisus, pe care-l înfăşoară în giulgiu curat de in şi-l pune într-un mormânt nou, săpat în stâncă, peste care prăvăleşte o piatră mare. Duminică, Maria Magdalena şi cealaltă Marie, mama lui Iacov, vin să vadă mormântul şi atunci se face cutremur mare şi îngerul Domnului coboară din cer şi prăvăleşte piatra, vestind Invierea, iar cei unsprezece ucenici, câţi au rămas după ce Iuda s-a spânzurat, pleacă în lume răspândind cuvântul lui Iisus. 
  
Şi de atunci, de două mii de ani, minunile sfinte se tot repetă fără ca nimeni vreodată să le fi putut explica. 
  
În legătură cu tradiţia ouălor roşii circulă mai multe legende. Una dintre acestea spune că, după răstignire, Pilat din Pont a fost chemat la un ospăţ dat în cinstea lui de mai-marii evreilor. Tocmai în momentul în care voia să guste dntr-un ou fiert, un soldat a intrat în sală strigînd : Christos a înviat! Sceptic, Pilat, care nu credea în minuni a spus: "O să învie când se va înroşi oul acesta". Şi oul s-a înroşit în aceeaşi clipă iar Pilat l-a scăpat din mână. De atunci a rămas obiceiul ciocnitului ouălor roşii. 
  
Altă legendă povesteşte că o frumoasă fată plecase către piaţa din Ierusalim cu poala plină de ouă, chiar în Duminica Paştilor. În drum s-a întâlnit cu un evreu nobil care de abia auzise şi el vestea Învierii Domnului şi zguduit de cele aflate i-a spus în loc de bună ziua "Christos a înviat". Şi de atunci a rămas obiceiul ca oamenii să se salute după Înviere cu aceste vorbe. 
  
În clipa minunii Învierii, cele 33 de candele din argint, după numărul de ani ai Mântuitorului, aflate deasupra mormântului, se aprind singure, vestind lumii că fiul lui Dumnezeu s-a ridicat din morţi. Atunci, în bisericile din lumea întreagă se aude îndemnul : "Veniţi de luaţi Lumină!" "Christos a înviat din morţi cu moartea pre moarte călcând". Sunetul vocilor se înalţă ca o mare peste tăcerea smerită. Şi Lumina Mântuirii pare că poposeşte ca un nimb deasupra capetelor credincioşilor în timp ce din înalt izbucneşte dangătul asurzitor al clopotelor sfinte. 
  
Moartea Mântuitorului pe cruce a devenit expresia iubirii Sale pentru noi, fundamentul dragostei frăţeşti. Învierea lui Christos este manifestarea victoriei sale asupra morţii, asigurarea că de acum ne putem adăposti sub semnul crucii, fiind siguri că nu vom merge spre moarte ci spre viaţa veşnică. Domnul Iisus Christos ne-a încredinţat o misiune care semnifică să fim vigilenţi, mereu prezenţi şi să mergem până la capăt. Pentru că noi ştim că odată cu miracolul Învierii viaţa eternă a început şi că El ne va preceda în drumurile noastre. 
  
Referinţă Bibliografică:
SARBATOAREA PASTELUI / Violeta Câmpulungeanu : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 3037, Anul IX, 25 aprilie 2019.

Drepturi de Autor: Copyright © 2019 Violeta Câmpulungeanu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Violeta Câmpulungeanu
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!