CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Eseuri >  





Mamona versus Iconomia lui Dumnezeu
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
„Dar cei ce vor să se îmbogățească, aceia cad în ispită şi în cursă şi în multe pofte nebuneşti şi vătămătoare, care-i cufundă pe oameni în ruină şi-n pierzare; fiindcă iubirea de argint este rădăcina tuturor relelor; pe care poftind-o unii cu înfocare, s-au rătăcit de la credinţă şi de multe dureri au fost străpunşi.” (Epistola Sfântului Apostol Pavel întâia către Timotei, capitolul 6, versetul 9 și 10)  
„Nici o slugă nu poate sluji la doi stăpâni; căci sau pe unul îl va urî şi pe celălalt îl va iubi, sau va ţine numai la unul şi va nesocoti pe celălalt. Nu putem sluji lui Dumnezeu şi lui mamona” (Luca 16, 13).  
 
Bogăţia se percepe ca fiind aceea care conferă putere, autoritate morală... dându-le dreptul de a fi făuritori de opinie…  
Evidențierea bogăției se face în numărul și calitatea bunurilor mobile și imobile.  
Marca mașinii fiind una din reliefarea bunei-stări, chiar dacă se obține un automobil de lux cu mare greutate, imaginea trebuie menținută cu orice sacrificiu.  
În trecut se spunea așa: „Spune-mi cu cine te însoţeşti ca să-ţi spun cine eşti”. Azi, s-a modificat: „Spune-mi ce mașină ai, ce mănânci și unde îţi petreci vacanţele, ca să-ţi spun cine eşti”.  
În această lume unde valorile sunt răsturnate, unde „banul vorbește” pare că totul poate fi negociat, totul are un preț și totul poate fi cumpărat: conștiința, religia și sufletul.  
În epoca consumismului adevăratele valori sunt blamate cu apelativul: „stereotipii” și ca atare trebuie ignorate.  
Și Cultura a căpătat o turnură deosebită… a părăsit etapa formată pe la finele secolului XIX. Acum s-a adoptat… nu știu dacă pot să-i spun un curent… dar cert e o „doctrină” care încă nu s-a definit complet și încă mai este subiect de polemici aprinse. Este ceva nou sau doar o continuitate care…  
 
Termenul „Economie” are multe valențe, dar numitorul comun este „mamona” Mamona se tâlcuiește în aramaică: bani, avere.  
Iconomia este termenul care desemnează Planul lui Dumnezeu cu privire la destinul creației și al omului, dorința Creatorului de a ne mântui. După ce primi oameni, prin neascultare, au fost decăzuți din Eden, urmașii lor au continuat să adauge alte și alte păcate sufletelor lor. Dumnezeu, prin Pronie, prin Iconomia Sa, se îngrijește necontenit de creația și de făpturile Sale.  
„Toată grija lăsați-I-o lui Dumnezeu, căci El are grijă de voi.” (1Petru 5:7)  
 
Sfântul Apostol Pavel spune în epistola sa către Efeseni 3, 8-11: „Mie, celui mai mic dintre toţi sfinţii, mi-a fost dat harul acesta de a le binevesti neamurilor bogăţia cea de nepătruns a lui Hristos şi tuturor luminat să le arăt care este iconomia tainei celei din veci ascunse în Dumnezeu, Cel ce pe toate le-a zidit prin Iisus Hristos: anume, ca Începătoriilor şi Stăpâniilor celor din ceruri să li se facă acum cunoscută prin Biserică înţelepciunea lui Dumnezeu cea de multe feluri, potrivit cu planul cel din veci pe care El l-a împlinit în Hristos Iisus, Domnul nostru”  
 
Iconomia este planul mântuirii. Este gândită înainte de veci.  
Sfântul Ioan Gura de Aur prin cuvântul iconomie, ne relevează restaurarea comuniunii dintre Dumnezeu și om, care este posibilă prin Dumnezeu-Fiul și în conlucrare și cu Sfântul Duh, pentru împlinirea Sfintei Treimi.  
Momentul decisiv al iconomiei divine este atins odată cu Întruparea. Întruparea lui Iisus Hristos este datorită dragostei lui Dumnezeu față de noi. „El a luat trup ca noi numai din iubire: în afară de aceasta, altă cauză a Întrupării nu există”  
Identificarea ca moment decisiv al iconomiei se realizează prin Întruparea Cuvântului, dragoste desăvârșită a Creatorului față de oameni. Jertfa lui Iisus ne împacă cu Dumnezeu și pe Dumnezeu cu noi. Renunțându-se la ordinea veche și punându-se bazele ordinii noi, după cincizecime s-a născut Biserica Creștină.  
 
Pr. Dr. Piț George Cosmin este de părere că mântuirea, este, câteodată, înfrânată de acrivie. „Akriveia” (Gr.) – exactitate. Aplicarea strictă a canoanelor, severitatea rigoristă, poate fi evaluată ca făcând parte din „sarcinile grele” impuse de preoții care adoptă teoria dublului standard. De exemplu: preoții nu se spovedesc înainte de împărtășanie. Asprime pentru mireni și laxitate pentru cler.  
Sfântul Apostol și Evanghelist Matei în Capitolul 19, versetele 16-26 ne revelează zbuciumul tânărului bogat ce oscilează între economie și iconomie.  
Omul nu este stăpân peste bunurile sale, nu el le-a creat, este doar administrator al lor și totuși… omul bogat are dezvoltat simțul proprietății și iubește lucrurile sale mai mult decât pe semenii săi. Iubirea de mamon nu-i permite să trăiască și să rodească în credință ci îi provoacă moartea spirituală.  
 
Tânărul a respectat poruncile, a mers pe calea lor, dar nu a acceptat finalitatea când Iisus a spus „… dacă vrei să fii desăvârşit, du-te şi vinde-ţi averea ta, dă-o săracilor şi vei avea comoară în cer; apoi vino şi-Mi urmează Mie.” Urmarea lui Iisus este finalitatea drumului pe care tânărul îl parcursese, este întâlnirea cu Dumnezeu. Nu este suficient doar să se respecte Poruncile. Suficiența derivă din contemplația și cugetarea lor. „La poruncile Tale voi gândi şi căile Tale le voi înţelege; la îndreptările Tale voi cugeta, cuvintele Tale nu le voi da uitării.” (Psalmii 118, 15-16)  
Tânărul nu a înțeles, cum din păcate se întâmplă și cu mulți oameni, că nu este suficientă numai respectarea Poruncilor pentru dobândirea vieții veșnice în Împărăția lui Dumnezeu. Nu printr-un proces de elevație spirituală, nu Universul (Creația) ne va ajuta, nu cizelarea etică, sau erudiția, nu se obține prin exersarea concentrării energiei din noi, nu se obține printr-un efort spiritual sau fizic al omului, printr-o imitare sau printr-o simplă așteptare…  
Sfântul Maxim Mărturisitorul ne-a relevat un adevăr: „Oricine afirmă că unirea desăvârşită cu Dumnezeu se săvârşeşte numai prin imitare şi relaţie, fără harul îndumnezeitor al Duhului, ca la cei ce au aceleaşi purtări şi se iubesc unii pe alţii, iar harul îndumnezeitor al lui Dumnezeu îl numesc o deprindere a firii raţionale, care vine doar prin imi¬taţie, şi nu o întâlnire suprafirească şi negrăită şi o lucrare văzută în chip nevăzut, deci, vrednică şi înţeleasă în chip neînţeles, acesta să ştie că a căzut fără să ştie în erezia mesalienilor”.  
Dobândirea vieții veșnice în Împărăția lui Dumnezeu este un dar suprafiresc, un dar al Lui oferit omului!  
„La oameni aceasta e cu neputință, la Dumnezeu însă toate sunt cu putință” (Matei 19, 26)  
Slavă Ție, Dumnezeul nostru, slavă Ție!  
--------------------  
Teodor Meșină.  
 
Referinţă Bibliografică:
Mamona versus Iconomia lui Dumnezeu / Teodor Meşină : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2818, Anul VIII, 18 septembrie 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Teodor Meşină : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Teodor Meşină
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!