CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Eseuri >  




Autor: Radu Olinescu         Ediţia nr. 2460 din 25 septembrie 2017        Toate Articolele Autorului

PICTURA POTRIVITĂ ....LA LOCUL POTRIVIT
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Desigur cunoașteți expresia universală, omul potrivit ....la locul sau timpul potrivit !. Iată că din Buzău aflăm o știre (www.newsbuzau.ro) perfect adecvată mai sus-menționatei sintagme. Pe scurt, la Buzău, pe 15 septembrie 2017 a avut loc vernisajul expoziției de pictură abstractă intitulată sugestiv In jurul tigrului ! Mai mult, expoziția de picturi și sculpturi abstracte este găzduită într-un conac aflat acum în ruine, construit cândva de Alexandru Marghiloman . Pe blogul mai sus citat, au apărut temporar imagini de la vernisaj cu o participare de aproximativ 20 de persoane. Ineditul expoziției constă în prezentarea picturilor abstracte pe dimensiuni mari (specifică acestei forme de artă) în fostele saloane ale conacului aflat în ruine. Deci artă abstractă modernă printre moloz, geamuri sparte, pânze de paianjen și alte urme mai ...actuale. Prezența unui tigru (din titlul expoziției) printre tablourile expuse...nu a fost necesară. 
  
Desigur, ne putem întreba dacă există o eventuală potrivire între exponatele picturii abstracte ( linii frânte, culori vii și pete de culoare) cu locația, cîndva grandioasă, acum în ruine ? Din punct de vedere al ariștilor expozanți, doi pictori și un sculptor locali, răspunsul este afirmativ, probabil și al numărului de participanți la vernisaj. Ca la toate vernisajele expozițiilor de artă contemporană (vezi cele de la Palatele Brâncovenești de la Mogoșoaia), audiența formată din rude și prieteni ai artiștilor, ascultă cu evlavie un discurs al unui critic, după care are loc o mică gustare după posibilități, stropită cu o băutură. 
  
Evident, după vernisaj, mass-media specifică acestei forme de artă a fost informată, iar expoziția va fi dată uitării. Nici la Muzeul de Artă Modernă din România aflat la Palatul Parlamentului nu are loc o vizitare mai intensă. In cazul expoziției din Buzău, factorul inedit este asocierea artei abstracte (puțin înțeleasă de marele public) cu un conac aflat în plină degradare fizică. Chiar dacă încercăm să nu fim cârcotași, nu se poate să nu admiți o ...oarecare potriveală între caracterul și empatia rezonantă degajată de arta respectivă cu ...locația aflată în degradare, care cândva a fost un conac plin de viață și manifestări sociale și culturale. 
  
După această scurtă prezentare a ...sursei acestui eseu, nu putem decât să ne permitem o incursiune în arta contemporană, chiar ca amator. Astfel în toate cărțile despre arta contemporană (inclusiv Biologia și Psihologia Artei, edit. Cerma, București, 2008, scrisă de autor), se admite că, indiferent de forma de manifestare a artei, scopul final al unei opere este comunicarea unei emoții pozitive de la artist la ...audiență. Ulterior, psihologii au mai adăogat că în empatia complexă dintre artist și audiență, mai pot fi incluse ...alungarea plictiselii și a singurătății, cât și o detensionare (relaxare) emotivă. Desigur, elucidarea acestui scop final al artei ar putea explica multitudinea de forme de manifestare al artei contemporane. 
  
Ca toate produsele minții omenești, arta se schimbă în timp, evoluează sau involuează. Muzica este componenta artei în plină expansiune, ajungând pentru mulți tineri un scop în viață, nu numai un divertisment. Nu este cazul picturii, care este înlocuită cu succes de fotografie și alte forme, uneori chiar ....reclame ! Nimeni numai poate picta în vremurile noastre precum MichelAngelo, Rubens sau Monet. Generația acestor mari maeștrii a ajuns la muzee, ca și cunoscuții impresioniști (Monet, Rodin). In schimb artiștii mai revoluționari din secolul XX, cum sunt Brâncuși, Salvador Dali sau Picasso sunt obiectul mult râvnit al marilor licitații internaționale cu cifre în sute de milioane dolari. La noi, la aceste licitații cu caracter național predomină artiștii dintre cele două războaie ( Pallade, Tonitza, Iser, etc), dar câteodată se mai rătăcește un Grigorescu sau Theodor Aman. 
  
Comunicarea mai subtilă, pe care o poți obține doar prin răsfoirea unui album de artă este oarecum surprinzătoare. Publicul contemporan caută în artă .....divertismentul, o plăcere emotivă obținută rapid, fără reflexii intelectuale, fără rafinament empatic. Televiziunea este mijlocul potrivit pentru acest scop. Publicul vine rar la o expoziție de artă clasică, dar este interesat de sumele mari existente la marile licitații de pictură, fără a aprecia opera respectivă. Acum, unele picturi reprezintă o investiție pe termen îndepărtat. 
  
Ce le rămâne artiștilor contemporani ca să se afirme ? ȘOCUL ! Eventuala audiența trebue șocată, atrasă de senzațional, de ceva original. Ca să atragi un public pentru opere de artă contemporană numai îți trebue talent artistic (cine mai poate picta ca Rubens sau Renoir ?), ci talent managerial, așa cum îl au artiștii noștrii contemporani, precum Perjovschi, Câlția, Nicolae Maniu sau Michael Cărstea. 
  
Totuși, ca să ne păstrăm în registrul expoziției de la Buzău, aceste forme de manifestare rămân totuși ....decente. Astfel, comparativ, cităm unele opere artistice contemporane. Numai din cele expuse la Paris, menționăm Something about Mary (ceva despre Maria) ..o madonă neagră cu chip de maimuță și cu trup din frunze. Sau Au Naturel, ce constă dintr-o saltea creponată pe care se lăfăiau două portocale, un dovlecel în stare erectă între două mandarine. Marc Quinn a expus Self, o copie a propriului cap din plastic umplută cu sânge refrigerat. Astfel de exemple sunt nenumărate și arată sugestiv pînă unde se poate ajunge în goana după originalitate. Desigur, mai putem adăoga statuia lui Ghilduș, situată lîngă Biblioteca Universitară din București, eventual simbol al Revoluției din decembrie 1989. 
  
Se pare că în pictura contemporană se caută ceva NOU ȘI INSOLIT. Numai prin șocarea eventualului vizitator, artistul contemporan poate obține acea originalitate mult dorită, care în final îi poate conferi o bună stare materială sau un grad de celebritate, chiar efemer. 
  
In acest sens, expoziția de artă abstractă de la Buzău o putem include ca potrivită pentru locația aleasă. 
  
Referinţă Bibliografică:
PICTURA POTRIVITĂ ....LA LOCUL POTRIVIT / Radu Olinescu : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2460, Anul VII, 25 septembrie 2017.

Drepturi de Autor: Copyright © 2017 Radu Olinescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Radu Olinescu
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!