CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Recenzii >  





Cuvânt către cetitori şi CHAPEAU pentru Seby
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Pentru a fi corect cu toţi cititorii noştri, afirm din start că Sebastian GOLOMOZ este nu numai redactorul nostru la gazeta dublă campioană naţională a presei româneşti de provincie, atât print, cât şi on-line, dar şi în parte descoperirea pe care ne-o asumăm, ca un fel de pariu cu viitorul. În plus, Editura POMPIDU a sprijinit editarea, într-un moment dificil al existenţei sale, celei de-a patra cărţi a sale, Codul iubirii / The Code of Love, haiku, Ed. Pompidu, Galaţi, 2016. A încerca să îl defineşti pare imposibil. Pentru că literatul trăieşte din paradoxuri. Este atât de bogat şi divers în ofertele şi proiectele sale, atât de proteic şi, suprinzător în afirmaţii încât depăşeşte orice definire. Şi până la urmă, cred că asta îşi şi doreşte. Să nu se lase prins, ’’ucis’’, cum ar spune el, de istoria unei definiţii. Căci definirea este, într-un fel, echivalentă cu moartea. Iar viaţa, dacă e viaţă, trebuie să-i scape literei, nu? Acesta e modul de a fi a focului. Nu l-am auzit vreodată vorbind cu emfază în zilele de glorie. Şi nu l-am auzit vreodată plângându-se acum de felul în care este tratat. Poetul pare născut sub semnul Încrederii. Maestru al cuvântului de rezonnţă, un intuitiv îndrăgostit de marile idei. Gestul plăsmuitor îl consumă, înainte ca opera să capete desăvârşire. Poate că poetul este chiar duşmanul acestei desăvârşiri, lăsând perfecţiunea în seama lui Dumnezeu şi alegând pentru sine mărinimia şi bucuria comuniunii cu prietenii. Sebastian Golomoz e un om al contrastelor, care-ţi spune nespunându-ţi şi-ţi arată nearătându-ţi. Cu un verb vioi şi plin de nuanţe, poemele lui cuceresc pe oricine. Plus că are o privire expresivă, inteligentă, câteodată capabilă de un fulger plin de ironie nicicând răutăcioasă. Dacă Flaubert susţinea că Madame Bovary este el însuşi, Seby poate pretinde că el este un posibil Meşter Manole. Acest erou al unei legenede singulare în tot spaţiul european ce ne spune că o Operă nu se poate ţine în picioare decât dacă Artizanul, Creatorul, Artistul, Poetul se zideşte el însuşi în Ea. Ce pot să spun din nou lui Seby la această nouă carte? Nu ştiu decât un singur cuvânt: CHAPEAU! Să străluceşti mereu pe cerul celor care te iubesc. Rămâi acelaşi amant al Cuvântului înaripat al marilor poeţi, fidel şi crezului tău literar şi celor cărora le eşti drag. Râmâi un servitor de lux, smerit, al Limbii Române. 
  
În ‘’Buze-n templul dimneţii’’, cuprinzând 75 de poezii, lângă care ca bonus sunt şi 10 kaik-uri, o specie literară îndrăgită, cel prezent în 17 antologii colective, ne oferă cuvântul său ca o viziune liberă şi incendiară, plină de forţă şi spirit. Printre aprecierile elogioase ce pot fi aduse poeziilor lui sunt evidenţiate, mai ales natura umană, propria generozitate a poetului, pe care o cere pentru a străbate aridul ostilităţilor cotidiene. Poetul demonstrează în toate volumele pe care le semnează propria capacitate de a atrage cititorul, printr-un ritm trepidant al versului la transformarea luminii în cuvinte cucerindu-l cu propria viziune poetică. Asta deşi este arhicunoscut faptul că în artă este complicat când încerci să faci o conversie a abstractului, într-o unitate clară descifrabilă a unui tot. Poezia lui este o stâncă de gheaţă sub o tâmplă brăzdată de fulgerele unor revelaţii dramatice şi îmbrobonate de o emoţie insesizabilă. La Seby scrisul este ca o formă de manifestare a interiorului. Îl pot ca ‘’poetul haosului de lumină’’, mai ales că pentru el drumul vieţii este drumul patimilor. Opera lui trăieşte plenar viaţa activă a locurilor şi este un seismograf sufletesc faţă de şcoală. Concluzia se impune de la siune: literatura, în cazul său, este pusă în slujba literaturii. Sebastian Golomoz este un ludic care care ia joaca şi jocul în serios. Poetul vine dintr-o lume divină balcanică, cu piscuri şi riscuri, dar şi chemări şi ubicuitate. Cuvântul nu este numai al liniştii, ci şi acela folosit de poetul autentic care se luptă cu armatele dionisiacului ori cele ale apolinicului, rolul său fiind de veşnic apostol al iubirii, deşi în multe halte de creaţie boldul iubirii este parcă boldul morţii. Multe din poemele sale amintesc de rugăciunile călugărilor. Acest ultim volum de versuri este o confirmare autentică în tot ceea ce se numește originalitate, talent, vocație. Poemele sunt bine definite și structurate, menținând procedeul tehnic clasic - rima și ritmul, dar și procedeul tehnic de stil modernist – versul alb. În ansamblu, este o poezie cuprinsă de patetism sobru ce exprimă esență în orice cuvânt scris, în orice metaforă ce are tangență cu lumea reală și cea imaginară a poetei. Activând în câmpul scriitoricesc, cuvântul inteligent al lui este stăpânit de modelul rafinat și talentat al vocației literare. Apar şi două interesanbte acrostihuri În Amor intellectualis şi Saprosexual. Sebastian Golomoz puţini ştiu c+a scris şi recenzii, fiind inclus în cărţi de critică eseistice. Aici căutarea idealului purităţii, dezamăgirea neîmplinirii, revolta, neputinţa atingerii absolutului, sunt turnate în ,,jocuri de cuvinte”. Cuvintele, cele mai multe, aparent alambicate, sunt poziţionate într-un joc omonimic cu multiple conotaţii. Legând o idee de alta, jocul omonimic ascunde zbaterea continuă a autorului de a găsi forma dorită pentru a transmite – uneori – direct, alteori metaforic sau cifrat, revolta ce-i macină sufletul. Personal cel mai mult mi-a plăcut poezia care dă titlul volumului. Spuneţi şi dvs. dacă am sau nu dreptate: Buze-n templul dimineţii: ‘’două cupe de mojito ochii ei/îmi anticipează gândurile/visul e mereu cu faţa spre viitor//zâmbetul - vitamina inimii/vine ca un Preludiu de Bach/în această maşină de epocă/politeţea//buzele ni se ating/cu o energie primăvăratică/învăţăm să savurăm viaţa//într-un cuib de linişte/seduşi de gimnastica îmbrăţişărilor/trăim o iubire livrescă.’’ Desigur că putem găsi în poeziile lui Seby numeroase teme și motive, dar nu ne vom opri asupra lor. Dacă la început mi s-a părut un neînţeles, un refugiat în lumea propriilor gânduri, acum pot spune că nu e deloc aşa, ci din contră, el este un extrovertit care împarte cu dărnicie din preaplinul sufletului său, celor ce vor sau au curiozitatea să-l guste. Omul-poet ne trece, în versurile sale, prin toate stările de “agregare” ale fiinţei, ale sufletului, mai bine-zis, de la unul îngheţat sau pietrificat, la un altul, pe care bagheta iubirii îl topeşte sau îl vindecă, făcându-l de nerecunoscut. Micro- sau macropoemele sale sunt esenţe tari cu arome puternice, inedite. În aceste creaţii, care abundă de metafore de mare forţă şi expresivitate, el plăsmuieşte o lume aparte, încărcată de sensuri, ce nu se află la îndemâna oricui. Poezia, pentru el, este un joc de puzzle, în care aşază fiecare piesă (cuvânt sau vers), cu precizie de chirurg şi rafinament de artist, acolo unde trebuie. Nimic nu este în plus sau în minus! Versurile sale curg de la sine, debarasate de balast, ca un râu limpede, dar vijelios. El face cu poezia sa ce vrea, o metamorfozează în armă sau pansează cu ea răni de suflet, după cum îi spune intuiţia. Muza este o prietenă de nădejde a poetului, care nu îl dezamăgeşte niciodată, chiar dacă viaţa a făcut-o de multe ori. Intre Zeii ocrotitori și cotidianul privit în mod tradițional prin bucatele așezate străbunilor la masă, Golomoz deruleaza sensul istoric al sensibilității supuse evenimentului tragic, imperturbabil și total lipsit de ancore temporale. Aşa cum remarca şi mai tânărul meu coleg a.g.secară-halilbey: ‘’Finalul nu este unul cu final chiar neaşteptat, suita de haiku-uri fiind ecou al unor fragmente de poeme mai ample, precum „ce muzică/ poate fi mai plăcută ca/ râsul unui copil?” sau „iubirea ei era/ un regizor anonim pentru filmul meu”. Un film-carte „turnat” într-un templu inedit, unde buzele muzelor îl caută în rugăciune, probabil, pe zeul care-l ocroteşte pe Sebastian Golomoz!’’ 
  
Am să închei cu un mic fragment din Acatistul Sfantului Sebastian, Sfânt Mare Mucenic, mai precis Condac 13: O, Sfinte Sebastiene, erou mucenicit pentru numele lui Dumnezeu, te rugăm din adâncul sufletelor noastre, nu ne părăsi, ci fii cu noi totdeauna, învaţă-ne şi pe noi să devenim buni ostaşi ca să putem lupta cu întunericul ce vine asupra noastră, să putem fi demni ostaşi ce luptă în armata lui Hristos, slujindu-I şi preamărindu-L cântând: aliluia!’’. 
  
Toate cărţile (bune...) merită respect, dar aceea pe care o am în faţă acum, merită un respect cu totul deosebit. Cu plecăciune, 
  
Prof. univ. asoc. Pompiliu COMŞA 
  
Referinţă Bibliografică:
Cuvânt către cetitori şi CHAPEAU pentru Seby / Pompiliu Comsa : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2756, Anul VIII, 18 iulie 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Pompiliu Comsa : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Pompiliu Comsa
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!