CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Impact > Biografie >  





COMEMORAREA MAREI ACTRIȚE GINA PATRICH
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Galați este un oraș port internațional ,făcînd parte din sudul moldovei.În partea de est a Romîniei .Este unul din porturile Dunării.Teii sunt comoara naturală cu mireasma lor înbătătoare ,care în sezonul înfloririi pare un adevărat ,,rai,,. În fiecare colțișor te întîmpină mireasma plăcută a parfumului lor .Galațul a ospitaliat în două rînduri pe marele poet ,,Mihail Eminescu,,.În zilele noastre unul din parcurile cu Tei a primit numele acestui mare și unic poet clasic al Romăniei.Parcul cu Tei,,Mihail Eminescu,, 
  
Din punct de vedere geografic Galațul este punctul de întîlnire între Moldova,Muntenia și Dobrogea.Vapoarele de pe Dunăre fac legătura permanentă cu Brăila .Din zorii zilei și pînă la miezul nopții mii de persoane coboară și urcă necontenit spre și din marele Port. În zilele de sărbătoare localnicii își scot la iveală bărcile familiare pornind într-o lungă și plăcută plimbare pe ,,valurile Dunării,, . 
  
Pe malurile Dunării au poposit –la vremea lor clasicii literaturii romîne –scriitorii Mihai SADOVEANU însoțit de prietenul Nicolae DUNĂREANU.În volumele de povestiri a acestor stîlpi ai literaturii vom găsi povestiri,nuvele a căror subiecte stau sub amintirea Dunării,a pescuitului la vreme de seară și a numeroase întîmplări povestite care își au obîrșia la COTUL PISICII,unde la umbra ramurilor ,în jurul cazanului pus pe proptele ,se fierbea la pîlpîirea focului ,,ciorba de pește,,,iar povestirile nu încetau. 
  
În mijlocul orașului Galați ,o veche clădire ,,Casa de cultură ,,Gh.Asachi,,a fost destinață de a deveni SALA de TEATRU a GALAȚULUI .Inginei,muncitoriau desfășurat o muncă permanentă pentru reconstruirea acestui teatru.Planurile de refacere își vedeau zi de zi realizările.Dar mîna unui specialist în probleme de scenă,,sală,ornamentații,instalații electrice pentru scenă și sală devenise problema strigentă.În acest scop a fost consultat regizorul CRIN Theodorescu –care venise de la București. Ministerul Culturii împreună cu Facultatea de Teatru au luat decizia să repartizeze întreaga clasă de absolvenți ai teatrului cît și de Regie artistică.Erau cam mulți tineri care trebuiau găzduiți ,orientați.La drept vorbind nu prea erau apartamente și nici hoteluri.Conducerea orașului a luat decizia de a pune la dispoziția absolvenților un ,,fost hotel,,cam de mîna doua- care se afla într-un cartier lateral. Tot acolo au fost găzduiți și cîțiva actori cu vechime pe scenele centrale ,,București,,,,Iași... 
  
Teatrul din Brăila ,era o veche pepinieră dramatică,căci numeroase trupe particulare ,în decursul anilor au deschis gustul pentru teatru populației locale. Cu ani înainte s-a deschis oficial Teatru de Stat Brăila .Absolvent fiind al Institutului de artă- clasa ,,critică de artă teatrală și cinematografică,, am fost repartizat la Brăila ,iar Victorița-directoarea tînără ,mă consulta în privința repertoriului și ca un gest de apreciere am regizat un spectacol ,,Caragiale,,. 
  
Dar iată ,în toiul repetițiilor cei doi regizori de la Teatrul Galați mi-au propus să vin la noul teatru,să mă ocup de repertoriu în calitate de,,Secretar literar.,, Iată-mă zi de zi călătorind cu vaporul spre viitorul teatru. În timp ce se instalau caloriferele,se instaulau fotoliile din sală. Din zori și pînă la orele tîrzii ,era o gălăgie infernală.Noi,,cei trei,,desbăteam în una din camerele de la subsol,repertoriul, audiam pe tinerii interpreți ,consultam meșterii tehnici care trebiau să fie viitorii tehnicieni de lumini,costumație,decorație ș.a. 
  
Personal ,în acel început am locuit într-o cameră de la subsol unde la orele dimineții se instalau mașina de cusut ,mesele croitoriei.Era cam pe la orele 22 ,poate chiar ceva mai în adîncul nopții cînd portarul mi-a bătut în ușă. 
  
-La intrare se află o tînără care a sosit cu trenul de la București...zice că a fost repartizată ca actriță la Teatrul din Galați... 
  
-Îndrum-o spre subsol.. 
  
În fața ușei stătea ,cam obosită o tînără care mi s-a recomandat: Gina Patrichi.A dormit pe unul din fotoliile din subsol.Dimineața –care la Teatru începea cu venirea zugravilor ,instalatorilor care zoreau treburile. Am condus-o spre hotelul unde locuiau colegii. Moisescu a determinat-o pe Gina să se integreze colectivului.Prof.Aura Buzescu a exmatriculat-o pe cînd era în anul-III. Valeriu Moisescu împreună cu foștii colegi au găsit- pe Gina pe o plajă.I-au propus să vină cu ei la Galați. După ce am stabilit repertoriul de acord cu Crin și Valeriu,am improvizat ,,Sala de lectură,,apoi colectivul artistic a trecut la,,scenă,,.Cei doi regizori au pretins unele modificări,în scopul de a deveni la anumite spectacole o scenă ,,rotativă,, Repetițiile viitorului spectacol,,Nota zero la purtare,, de Octavian Sava și Virgil Stoian ,în regia lui Moisescu continuu cam 12 ore pe zi. Gina Patrichi deținea unul din rolurile principale .Premiera a avut loc pe 21 oct.1956 .În paralel Crin Teodorescu întrunise ,o parte din micul colectiv în sala din subsol pregătind lectura unui nou spectacol. Piesele din repertoriu le-am selecționat, după lecturi nenumărate, a manuscriselor care se aflau pe biroul meu-Am asistat la majoritatea repetițiilor,în scopul adaptării repertoriului la calitățile artistice ale tinerilor actori.Trimisesem invitațiile pentru PREMIERĂ,dar caloriferele erau neutilizabile.Era în plină iarnă. Gina precum și colegii erau emoționați .Premiera bătea la ușă.Ca să nu pierdem vremea s-a organizat un turneu ,,în provincie,, .Repetițiile pentru ,,Gîlcevile din Chiogia,, de Carlo Goldoni sub regia lui V.Moisescu unde Gina deținea rolul ,,LUCIETTA,, (1957) a avut un succes enorm ,era o adevărată ,,sărbătoare teatrală,,.Gina Patrichii se afirmase ca un mare talent,o actriță a cărui viitor era prezis de la început.Tot la teatrul din Galați a interpretat încă cîteva roluri principale ,,Titanic vals,,de Tudor Mușatescu,apoi ,,NORA,, de Henrick Ibsen ,în regia lui Arthur Kuner (1959) și ,,Don Gil de Ciorap Verde ,,de Carlo Goldoni în regia lui Crin Theodorescu ,apoi o piesă autohtonă,,Mireasa desculță,, de Suto Andraș .La vîrsta de 23 de ani actrița GINA PATRICHI devenise un nume cunoscut ,apreciat și ...a fost răpită!!! De Teatrul ,,Municipal ,,din București în conducere reposatei Lucia Sturza Bulandra. 
  
Am urmărit realizările marei actrițe Gina Patrichi –de-a lungul anilor.Am vizionat la Televiziune,,chiar la ultima creație ,știind că ,,boala cancerului,,e în prag de a răzbi. Sentimente de dor,regret împresurate de o admirație pentru omul,actrița,colega care a lăsat un gol atît în teatrul romînesc cît și în sufletul admiratorilor. 
  
Referinţă Bibliografică:
COMEMORAREA MAREI ACTRIȚE GINA PATRICH / Paul Leibovici : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 3355, Anul X, 08 martie 2020.

Drepturi de Autor: Copyright © 2020 Paul Leibovici : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Paul Leibovici
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!