CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Orizont > Ganduri >  





În preajma Congresului de la Berlin `noiembrie 2018 TABLOURI FURATE DE NAZIȘTI
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
În perioada celui de Al doilea Război Mondial au existat în Franța peste 45.000 de opere de artă furate de către naziști, propietate a unor magazine exclusive cu opere de artă cît și tablouri aflate în numeroase locuințe .Toate aceste comori au fost furate de naziști .Unele au fost vîndute unor personalități din Germania ,altele adăpostite de muzee. 
  
Elizabeth Royer și-a început cercetările pentru găsirea tablourilor din Franța la începutul acestui mileniu.În septembrie 2003 a fondat asociația HARP(Holocaust Art Restituation Project),a cărui obiectiv principal a fost căutarea operelor de artă. 
  
După întocmirea dosarelor ,subiectul a revenit în actualitate și astfel a fost dezvăluită afacerea,,GURLIT,,,în octombrie 2003,cînd s-a descoperit cea mai mare colecție furată. Începînd din 1947 odată cu înființarea Comisiei de recuperări artistice CRA, o parte din operele de artă au fost restituite proprieterilor . 
  
În anii 1949-1950, aproape 2000 din aceste opere au fost conservate în numele,, interesului artistic,,.Acestea au fost clasate la ,,Muzeul național de recuperare,,(MNR) și repartizate în diverse muzee.Restul de opere au fost depuse prin intermediul Domeniilor pentru recuperarea fondurilor.Unele au fost vîndute și mult timp a fost imposibil de a obține amănunte în legătură cu numele celor care le-au cumpărat. 
  
Arhivele sunt fără îndoială parțial vinovate , precum cele de la BERCY care aparțineau Ministerului de finanțe sau arhivele ,,Rose Valland,,care sunt în proprietatea ministerului pentru afaceri externe. Ancheta Comisiei de recuperare artistică, sub conducerea lui Rose Valland a durat timp de cinci ani.Publicarea în 1996 a unei cărți a anchetatoarei Hector Feliciano a contribuit într-o mare măsură la reluarea cercetărilor. 
  
Însuși caietul de fotografii ale cărții publicate de Hector Feliciano a contribuit la continuarea descoperirilor.Pentru prima dată o fotografie alb/negru a faimoasei opere ,,Capul de femeie,, de Picasso(1921) ulei pe pînză, furată de la Alphonse Kann în timpul războiului, a putut fi recuperată de către Muzeul Național și se află în depozitul Muzeului de Arte frumoase din Rennes. 
  
Cartea lui Hector Feliciano a înlesnit urmașilor legali să descopere în arhivele existente ,cuprinzînd și cele ale Ministerului de Externe, o seamă de tablouri. 
  
COMISIA MATTEOLI 
  
Înființată în anul 2000, această comisie subsidiată de evrei care au trăit sub ocupația nazistă, a permis accelerarea unor noi cercetări în diversele arhive, care pînă nu de demult au fost interzise accesului, dar o parte din acestea sunt pînă azi în continuare nepermise a fi cercetate. 
  
Familiile au făcut nenumărate plîngeri guvernului pentru a se veghea asupra intereselor acestora. Majoritatea au fost convinși că operele furate au fost distruse. Ei nu au uitat că în perioada nazismului din Franța au pierdut mult mai mult familiile. 
  
La,,Muzeul național de recuperare,,a fost descoperită printre altele celebrul tablou a lui Braque ,,Omul cu chitara,,care a fost furat la fel ca multe altele de la domiciliul lui Alphonse 
  
  
Kann,din Saint-Germain-en –Laye, în octombrie 1940.Tabloul acesta n-a făcut parte niciodată dintr-o listă a MNR deoarece i s-a pierdut traseul. 
  
Referatul ERR(Einstzstab Reichsleiter Rosenberg) a redat o fotografie de pe un perete din sala ,,martirilor,,de la muzeul ,,Jeu de paume,,pe care sunt o parte din operele furate. 
  
În sfărșit, au fost identificate de Rose Valland, care a scris în 1942 superiorilor ei din ierahie ,respectiv șefului Consevator, că tabloul aparține lui Alphonse Kann și e pe punctul de a fi vîndut,,. 
  
După război ,,Omul cu chitara,, a reapărut în colecția Andre Lefevre. A fost expus în octombrie 1948 la Freibourg fără a se menționa faptul apatenenței(Al.Kann). La acea dată a fost cumpărat de Heintz Berggruen în 1966, făcînd parte integrală din Muzeul Național de Artă Modernă-Centrul Pompidou. 
  
În perioada cercetărilor asupra originei naturale a unor opere de artă au fost cercetate numeroase arhive și persoane, pentru a se putea lumina adevărata apartenență a acestor opere de artă. Noțiunea ,,provin din Kann,, a apărut într-un catalog al operelor lui Braque editat de Beaubourgen în 1982. 
  
În sfîrșit în 2005, după șapte ani de procedee penale, opera lui Braque a fost restituită onorabil. 
  
În spatele acestor furturi, se afla istoria regiunii Vichy, a administrației franceze între colaboratori și Rezistență, care imediat după război a jucat un rol determinant . 
  
Cu timpul, tablourile nu s-au scumpit între afacerișt, dar nici aceștia nu s-au grăbit să le restituie. Evident aceasta e o afacere urîtă, o pată neagră pentru întreaga lume, incluzînd ,,negustorii de artă,,este o mare injustiție și pentru achizitorii de tablouri. Organizația ICOM(consiliul internațional al muzeelor )și Ministerul culturii din Franța ,prin reprezentanta permanentă Aurelia Filippetti, a făcut –la vremea potrivită, reale eforturi de a descoperii pînă la ultimul tablou. Din păcate Quai d,Orsay –care deține majoritatea arhivelor –a rămas mută. Elisabeth Royer –Grimblat începînd din 1985 și pînă în 2013 a depus eforturi deosebite cercetând arhivele și descoperind operele de artă, muncă depusă împreună cu numeroși cercetători. 
  
Referinţă Bibliografică:
În preajma Congresului de la Berlin `noiembrie 2018 TABLOURI FURATE DE NAZIȘTI / Paul Leibovici : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2885, Anul VIII, 24 noiembrie 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Paul Leibovici : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Paul Leibovici
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!