CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Impact > Constiinta >  




Autor: Octavian Lupu         Ediţia nr. 3671 din 18 ianuarie 2021        Toate Articolele Autorului

Binele și Răul în Creștinism și Taoism
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Nu este simplu să găsești un criteriu de identificare a binelui într-o lume în care acesta este atât de amestecat cu răul. De-a lungul timpului s-au încercat diferite maniere de a defini binele și de a demasca răul. Însă nu este simplu să definești aceste noțiuni, iar de multe ori, din nefericire, identificarea răului a condus la abuzul și persecuția diferitelor categorii sociale pe criterii de rasă, religie sau altele în genul acestora. Totuși, o definiție simptomatică a binelui și răului, mai bine zis, evidențiind anumite principii ce le caracterizează, ar fi utilă pentru fiecare dintre noi. 
  
Am avut ocazia de a citi mai multe principii de învățătură taoistă cu ceva timp în urmă, și am rămas impresionat de modul în care se poate separa manifestarea binelui de cea a răului pe baza unei abordări relaționale, nu neapărat etice, așa cum se întâmplă în creștinism. Astfel de principii au inspirat și realizarea mai multor producții cinematografice în genul celor intitulate „Războiul stelelor” („Star Wars”), „Poarta stelară” („Star Gate”) și „Călătoria Spațială” („Star Trek”). 
  
Punctul de plecare îl constituie faptul că natura umană urmează dinamica de expansiune a întregului univers. Fiecare persoană are nevoie de putere pentru a supraviețui și a se dezvolta în decursul vieții. Realitatea este că orice om dorește să acceadă în sfere tot mai înalte de existență atât la nivel material, cât și spiritual. Nu este nimic rău în acest lucru, fiindcă Dumnezeu a pus în noi această dorință de progres, dezvoltare și perfecționare continuă. 
  
Dacă mergem mai departe în această direcție de cugetare, ne dăm seama că dorința de a fi ca Dumnezeu nu este rea în sine, ci metoda, calea, face diferența. Când citim în Sfânta Scriptură că Dumnezeu a făcut pe om „după chipul Său”, înțelegem că posibilitățile oferite ființelor omenești sunt nesfârșite și că există un progres continuu în creșterea în asemănare cu Creatorul nostru, în măsura în care noi urmăm calea Sa, respectând legile pe care El le-a pus în toate lucrurile. 
  
Revenind la încercarea de a oferi o definiție de principiu, în gândirea taoistă binele se manifestă când încerci să dobândești putere pe baza legăturii cu nivelele superioare din punct de vedere moral și existențial ale cosmosului. Acest lucru se reflectă prin căutarea armoniei, acțiunii în acord cu legile universului și însușirii energiilor superioare ce ne sunt puse la dispoziție sub felurite forme, când avem o atitudine corectă față de lume și viață. 
  
Realizând o conexiune biblică, se poate înțelege că binele se manifestă când intrăm în legătură cu Dumnezeu, cu îngerii Săi cei sfinți, cu Cuvântul Său și cu Duhul Sfânt. Astfel dobândești putere, primind chiar de la Dumnezeu această capacitate extraordinară de creștere și dezvoltare. Întreaga Scriptură este o pledoarie în favoarea ideii că toată puterea de care avem nevoie pentru a ne dezvolta armonios vine de la Dumnezeu și că El lucrează în favoarea noastră. Fie că ne referim la victoriile obținute de poporul evreu pe câmpul de luptă, fie că ne gândim la beneficiile aduse prin jertfa lui Hristos, transpuse în viața noastră prin credință, vom percepe același principiu al divinității care ne oferă din abundență toate resursele necesare dezvoltării, împlinirii și trecerii la nivele superioare de existență, culminând cu intrarea în lumea cea veșnică. 
  
În opoziție, răul se manifestă când se încearcă accederea la nivele superioare prin dobândirea resurselor necesare de la celelalte ființe, asemenea cu noi, sau de la cele care se află pe nivele inferioare de cunoaștere și existență. Mai concret, răul se manifestă prin transformarea în sclavi a semenilor și prin încălcarea drepturilor pe care le are orice om, și prin extensie, orice formă de viață ce ajunge în sfera noastră de acțiune. Orice formă de exploatare și de nesocotire a ceea ce se cuvine unei alte persoane reprezintă un lucru rău, fiindcă în esență înseamnă să dobândești putere prin a-i distruge pe ceilalți și prin jefuirea a ceea ce ei dețin. 
  
În acest moment ne putem gândi, conform concepției biblice despre lume și viață, la poruncile date de Dumnezeu în Vechiul Testament, care sancționau orice formă de atentare asupra vieții și bunurilor semenilor. Mai mult, în Noul Testament până și gândirea violentă era adusă sub sancțiunea judecății avându-se drept referință principiul „ceea ce vrei să-ți facă ție ceilalți, fă tu mai întâi”. 
  
Mai departe, un alt principiu din gândirea taoistă pentru identificarea binelui și răului ține de motivul pentru care dorești dobândirea puterii și evoluției în planuri superioare. Astfel, cel care se află pe calea binelui va căuta să obțină putere pentru a-i ajuta deopotrivă pe ceilalți să crească și să se dezvolte, mergând până la sacrificiul de sine, dacă acest lucru este necesar. Mai precis, binele este întotdeauna altruist în manifestarea sa. În concepția celor „trei pietre prețioase”, sau „trei comori” ale lui Tao, sunt incluse următoarele atitudini fundamentale: compasiunea, moderația și umilința. Aceste trăsături disting în mod clar manifestare a ceea ce este bine de urmat de ceea ce este rău. 
  
În opoziție, cel aflat pe calea răului va dori putere pentru a se ridica deasupra semenilor și pentru a stăpâni peste ei. Într-un cuvânt, răul se bazează pe înălțarea de sine, fiind profund egoist și manifestându-se prin cruzime, exces și trufie. De fapt, când cineva încearcă să-și impună planurile sale egocentrice, el va afecta echilibrul universului, aducând durere și suferință peste tot. 
  
Așadar, atât metoda de dobândire a puterii, cât și motivația ce se află la originea acestei dorințe, fac diferența dintre bine și rău, adică între cele două aspecte ale existenței în mijlocul căreia trăim. Ca o conexiune biblică ne putem gândi la Satana, care a dorit să obțină calitatea de a fi ca Dumnezeu folosind drept mijloace viclenia și violența. Planurile sale pline de ură nu au făcut decât să încalce legile puse de Creator în univers, aducând nenorocire și suferință pretutindeni. Aici de fapt, ajungem la un așa numit criteriu al „armoniei”, în sensul în care binele va aduce întotdeauna armonie cu universul și ne va integra în ordinea originară, în timp ce răul va conduce numai la conflict și haos. Peisajul lumii în care trăim vorbește grăitor despre aceste lucruri. 
  
Prin urmare, deși nu deține o definiție „etică” a binelui și răului, gândirea taoistă ne oferă posibilitatea de a ajunge la o identificare precisă a celor două componente, fapt similar ca rezultat cu utilizarea învățăturii creștine. De fapt, se aplică principiul expus de Iisus Hristos că „pomul bun se cunoaște după roadele sale” și „nimeni nu poate culege struguri din spini sau smochine din mărăcini”. 
  
Să nu fiu înțeles greșit, în sensul că nu am dorit să fac o pledoarie în favoarea taoismului prin aceste rânduri. Însă nu pot să nu remarc posibilele conexiuni ce se pot stabili cu creștinismul în anumite puncte de interes comun ale celor două curente de gândire. În esență, binele va fi mereu altruist, motivându-ne să accedem la sfere tot mai înalte de cunoaștere și putere cu scopul de a dărui mai departe întregului univers tot ce avem. Este aceeași idee care decurge din principiul expus de Iisus Hristos prin cuvintele „cereți și vi se va da” sau „dați și vi se va da”. 
  
În opoziție, răul ne conduce să acumulăm egoist orice fel de resursă, indiferent prin ce mijloace, aducând mereu suferință și durere. Criteriul „armoniei” ne va spune de fiecare dată de ce parte suntem în diferitele ocazii ale vieții, fiindcă a fi asemenea cu Dumnezeu înseamnă să porți chipul Său, să ai motivațiile Sale și manifești modul Său de a fi în viața ta, adică în inima ta. Un astfel de caracter se aseamănă unei peceți lăuntrice pe care o porți în suflet dându-se pe față în fiecare gest, cuvânt și faptă. De ce parte suntem? Unde ne aflăm? Armonia cu Dumnezeu va da răspunsul cuvenit pentru prezent și veșnicie! 
  
Referinţă Bibliografică:
Binele și Răul în Creștinism și Taoism / Octavian Lupu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 3671, Anul XI, 18 ianuarie 2021.

Drepturi de Autor: Copyright © 2021 Octavian Lupu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Octavian Lupu
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!