CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Impact > Pamflet >  




Autor: Mihai Buznea         Ediţia nr. 3589 din 28 octombrie 2020        Toate Articolele Autorului

Mihai BUZNEA - GAIŢELE
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Crrrrr crrruuu crrrrr crrruuu crrrrr crrruuu... onomatopeiele-triluri ale unei păsări foarte cunoscută şi îndrăgită de pe la noi. În termeni ştiinţifici i se spune garrlus glandarus, popular a fost botezată gaiţă, pentru ca televiziunea să o consacre drept moderator de emisiuni gen talk show. Specia este, aşadar, una singură, dar varianta originară, cu cioc şi limbă, aripi şi gheare şi înzestrată cu o voce capabilă să imite ori să reproducă cu virtuozitate mai toate trilurile de păsări, a clonat varianta modernă a cuvântătoarei cu două picioare şi o gură cât meliţa programată să bată orice recorduri în materie de sporovăială. Verişoară cu corbul şi împodobită cu un penaj multicolor, pasărea numită gaiţă a fost blagoslovită, mai dincoace, nu se ştie de cine (doar bănuim) să-şi împartă gloria de limbuţie cu suratele ei din codrul teletembelizării, care rubedenii născute prin eprubetele-minune ale laboratoarelor şi studiourilor tv sunt programate să se dea în spectacol (sau în stambă, spre a fi mai expliciţi) reconvertind vechea zicere a baladei populare în versuri: „...de trei zile-ncoace, gura nu-i mai tace”.  
 
Gaiţa vorbitoare, uzurpatoare a gaiţei cântătoare-cârâitoare, a devenit, de-o bună bucată de vreme, o prezenţă diurnă în fiecare dintre casele noastre. Televizorul şi telecomanda sunt uşa şi cheia care îi deschid accesul. Vine şi nici că se mai dă plecată. Dacă dimineţile şi le rezervă pentru a-şi drege glasul hârâit de revărsările verbale ale zilei precedente, dar şi pentru a-şi stabili repertoriul curent, de pe la orele prânzului celui de mijloc şi până spre miezul nopţii se dă într-un spectacol perpetuu de sunet şi lumină, presărat doar cu mici pauze pentru a-şi trage sufletul ori pentru a mai schimba ceva-ceva din tonalitatea diapazonului, dar fără modificarea liniei melodice a partiturii. Care rămâne, astfel, pe lungimea de undă „bate apa-n piuă”. Întrucât gaiţa-moderator tv le ştie pe tot şi toate, nimic din ce ne alcătuieşte existenţa diurnă nu-i este străin: de la nemurirea sufletului, amintirile despre viitor, efectul razelor lunii asupra cheliei, tratamentul revoluţionar al hemoroizilor sau/şi ultima năzbâtie în materie de politică „pas cu pas” a locatarului de la Cotroceni ori ce vrăji a mai făcut tandemul struţo-cămilă liberalo-democrat. Gaiţa policicălitoare nu ştie, nu poate şi nici nu vrea să-şi pună frăie gurii.  
 
Talentul ei gen „toacă gura” vine din butonul microfonului, cu care-şi interzice şi pune la punct interlocutorul(ii) dacă nu-i convine cât şi ce glăsuiesc aceştia. Ei îi place să se asculte, chiar dacă riscă (şi o păţeşte cel mai adesea) să cadă în păcatul logoreei. Al vorbelor lipsite de idei şi conţinut. Este maestră în a vorbi discuţii, mai mult e pe lângă, decât pe subiect. Îi toacă gura precum pietrele de moară la măcinat porumbul. Îşi etalează din plin talentul, e deopotrivă scenarist, regizor şi interpret; un talent preluat, dar cizelat şi modernizat, de la garrlus glandarus. E flecară, guralivă, limbută, palavragioaică, se ţine scai de ideile – puţine şi proaste, pe care însă le susţine cu tupeul cu care se crede că stă pe o cracă-două mai sus decât cea pe care i se află interlocutorii. Cu alte cuvinte, o persoană (femeie) care vorbeşte mult şi fără rost (am citat din definiţia ştiinţifică a speciei), preocupată nu de receptivitatea şi interesul telespectatorului, ci de ratingul emisiunii. Vezi, Doamne, ce bună (cârâitoare) sunt!  
 
Atoateştiutoare, se crede ea, e departe de a-şi da seama de un adevăr simplu ce-i stă la îndemână, ascuns doar de smocul de pene coafate ce-i împodobesc fruntea; anume, că suferă de o maladie degenerativă cronicizată – diareea verbală. Care nu se tratează cu imodium. Suferă, în timp ce tratamentul îi e la îndemână: microfonul. Luaţi-i-l, sau tăiaţi-i legătura, şi-o să vedeţi cum se lecuieşte!... Cum nu mai bate câmpii, rătăcită pe arătură.  
 
Musafir nepoftit, dar tupeist, iese pe uşă dacă-l dai afară, dar reintră pe fereastră prin miljlocirea antenei parabolice sau a cablului tv. Cerându-ţi pentru acest favor nu doar ascultarea, ci şi un contracost abonament. Asta-i pasărea cuvântătoare. Dacă, din sumarele descrieri de mai sus, veţi recunoaşte pe una, sau pe mai multe dintre moderatoarele talk-show-urilor de la diversele televiziuni precum Antena 3, România tv, Realitatea tv ori B1 tv, să nu vă lăsaţi induşi în eroare de aparenţe cum că ar fi vorba doar de simple coincidenţe, spre a-l cita pe cunoscutul dramaturg Paul Everac.  
 
Această sumară şi relativă portretizare a Gaiţei – în cele două ipostaze de specimene – cântătoare-cârâitoare şi vorbitoare-cicălitoare, ar fi şi mai orfană dacă nu am repune pe ascultare şi vizionare celebra piesă cu acelaşi nume a nu mai puţin celebrului Alexandru Kiriţescu, văzută şi revăzută în montări şi interpretări de excepţie avându-le printre protagoniste pe admirabilele Leopoldina Bălănuţă, Tamara Buciuceanu, Ileana Stana Ionescu, Coca Andronescu şi ale altor gaiţe-actriţe de o mare notorietate. A încerca să le pui alături de gaiţele-talk-iste ar echivala cu un sacrilegiu mediatic sinonim cu o simfonie interpretată la fluier.  
--------------------  
Mihai BUZNEA  
Bacău, 20 octombrie 2020  
 
Referinţă Bibliografică:
Mihai BUZNEA - GAIŢELE / Mihai Buznea : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 3589, Anul X, 28 octombrie 2020.

Drepturi de Autor: Copyright © 2020 Mihai Buznea : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Mihai Buznea
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!