CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Fictiune >  





UNIVERSUL COPILĂRIEI, DE MARIOARA ARDELEAN - PREFAŢĂ DE MARIA TOMA DAMŞA
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
PREFAȚĂ 
  
Literatura pentru copii, parte integrantă a literaturii unui popor, cuprinde creații scrise anume sau nu pentru copii, care le sunt accesibile acestora prin simplitatea, claritatea tematicii, a structurii compoziționale, a mijloacelor de expresie. 
  
Tematica literaturii pentru copii este vastă și include, pe lângă basme (populare sau culte), povestiri despre animale, fabule, pasteluri etc. 
  
Copilul contemporan, copleșit de mijloacele moderne – televizor, calculator, internet – este mult mai informat și mai emancipat decât cel de altădată. De aceea, pentru a-l atrage spre lectură (astăzi, când se comite un adevărat „atentat la lectură”), se impune să-i oferim texte agreabile (în versuri sau în proză), atractive. 
  
Un loc important în viața copiilor (încă din perioada preșcolară) îl ocupă poezia, această modalitate a literaturii de a exprima un mesaj artistic cu ajutorul imaginilor, al unui limbaj concentrat, traducând afectivitatea, limbajul rimei și al ritmului (copiii nu agreează versul alb). 
  
Pentru a cultiva dispoziția poetică a copiilor, poezia trebuie să răspundă unor cerințe: o tematică variată, circumscrisă universului lor familiar, adaptată, pe de o parte, particularităților de vârstă, pe de alta, obiectivelor procesului instructiv-educativ, prin împletirea elementului epic cu liricul, în vederea facilitării procesului de receptare conștientă și sensibilă a acestui dificil gen literar. 
  
Impresionați de culorile vii, de muzică și joc, copiii trebuie să găsească în poezie elemente asemănătoare: imagini vizuale și auditive simple, dar pline de dinamism și forță de sugestie, efecte muzicale realizate prin procedee variate (măiestria și originalitatea combinațiilor de cuvinte, cuvinte și expresii onomatopeice, repetiții, armonii imitative). Un element indispensabil este și umorul, factor-cheie în înlesnirea înțelegerii unor poezii cu caracter etico-satiric și, mai apoi, a fabulei. 
  
Asemenea „calități” ale poeziei se întâlnesc în volumul Universul copilăriei, de Marioara Ardelean, apărut la Editura Emma, din Orăștie, în 2015. 
  
Poeta își structurează volumul în șase capitole cu titluri incitante: Peripeții ale necuvântătoarelor, Întâmplări cu învățăminte (fabule inspirate din povestirile lui Alexandru Mitru), Natura umană, Anotimpuri, Popas printre petale, Din viață, fiind bine gândite și evolutiv prezentate, din perspectiva accesibilității, împletind fabula cu întâmplări umane, cu natura... 
  
Primele două capitole cultivă fabula, o scurtă narațiune alegorică, având ca personaje animale, plante (puse în situații omenești), din care – obligatoriu – se desprinde o învățătură (morala), pe care autoarea o enunță după ce o numește, pentru a nu lăsa dubii. Aceasta și pentru că școlarii nu sesizează – fără insistențe – tâlcul fabulei, lăsându-se furați de anecdotic, de hazul și verva scenetei jucate de personajele alegorice. 
  
Fabulele primului capitol pornesc de la un univers cunoscut copiilor (Pisica noastră, Pisoiul meu, Șoricelul și pisica), pentru a trece la alte animale cunoscute – preponderent – din basme și povestiri (Lupul neajutorat, Vulpea pedepsită, Povestea cerbului, Iepurașul lăudăros), revenind la mediul din gospodărie (Cocoșelul fudul, Melcul singuratic, Câinii rivali, Cățelușul meu, Greierele, Fluturașul, Furnicuța, Albinuța etc.). 
  
Se face necesara „demarcație“ între povestioara alegorică și morală, pentru ca micul cititor să înțeleagă mai ușor mesajul etic. Nu vom insista asupra alegoriei, notând câteva mesaje: „Fiți atenți și cercetați/ Cu cine vă încurcați”, „Nu te da cine nu ești!/ Ca și lupul, o pățești”, „De ești plin de răutate,/ Nu visa la bunătate!”, „Nu umbla cu viclenie,/ Pân` la urmă, tot se știe”, „Prieteni dacă vrei să ai,/ Exemplu trebuie să dai“, „Calități, de veți avea,/ Alții le vor remarca“, „Păstrează-ți avutul tău,/ Să nu ai păreri de rău“, „Voi, copii, să vă jucați/ Numai după ce-nvățați“, „Nu-ncercați să înșelați,/ Corecți fiind, doar câștigați!” 
  
Capitolul al doilea, inspirat din povestirile lui Alexandru Mitru, cultivă tot fabula (Visul vulpii, Rivalii din ogradă, Taifasul spicelor, Dovleacul arogant), dar și poezia despre copilărie (Răsplata feciorilor, Băiatul mincinos) sau cea cu caracter etic (Cinstește munca). Caracterul epic al poeziilor rezidă în atmosfera de basm, în abundența întâmplărilor, personajele numeroase, ineditul intervențiilor, elementele caracterizante, prepon-derența narațiunii. 
  
Din capitolul Natura umană se detașează câteva personaje tipice, reprezentative pentru categorii umane ușor de intuit și de către copii: Gospodina lacomă, Avarul, Vecinul cârcotaș, Norocul supărat, Păcală. Din cele mai multe poezii se degajă un umor sănătos: „Am adunat comoara mea,/ Să aibă hoții ce fura”, „Fiind tu lăudăros,/ Totul ți-a ieșit pe dos“, „Minte dacă am avea,/ Amândoi ne-am împăca”, „Comoară-n ea nu au găsit...// Abia apoi s-au deșteptat,/ Ce lecție tatăl le-a dat“, “Păcală...// Cu-ale lui glume deocheate/ Descrețea frunți aplecate.” 
  
Anotimpuri și Popas printre petale conțin poezii dedicate naturii. Lumea viețuitoarelor nu se poate disocia de peisaj, de cadrul natural în care se mișcă. Acestui cadru i se dezvăluie multe și neașteptate frumuseți. Pastelurile, avându-l ca părinte pe Vasile Alecsandri, care a imortalizat natura în versuri predominant picturale, pline de seninătate și optimism, închinând naturii adevărate ode, au fost continuate de G. Coșbuc, Mihai Eminescu, Otilia Cazimir, Nicolae Labiș. 
  
Fiecare anotimp este impresionant pentru micul cititor, prin ce are mai caracteristic. Primăvara, prin renașterea naturii, care “a înverzit”, “pomii toți au înflorit”, dă viață naturii, “fluturii dansează lin”, iar copiii sunt chemați “să ne-nveselim”. 
  
Vara „cea cu raze multe“ a “gonit-o” pe “zâna primăverii”, dar în schimb, „aduce multă căldură”, bună dispoziție (“Ziua toată alergăm...”), “bucurii nemăsurate”, “Ne-ntărește trupul care/ Nu se satură de soare”. 
  
Toamna este prezentată prin „bogățiile“ ei: „bune roade ne aduce“/ vinete, conopidă, ardei, gogoșari, gulii, morcovi, sfeclă roșie, dovleci, ceapă, usturoi, cartofi, varză, struguri și tot felul de fructe, iar copiii îi mulțumesc „pentru-acest dar”. 
  
Iarna „cea mult așteptată” îl aduce pe „omul de zăpadă”, pe „Moș Crăciun” și multă nea pentru „săniuș”. Poeziile dedicate iernii abundă în elemente dinamice, care îi binedispun pe copii, dominând personificarea peisajului hibernal. 
  
Capitolul Popas printre petale continuă cu pasteluri dedicate florilor: Ghiocelul – personificat – își poartă „cu sfială...// Floarea albă, delicată“, iar „Pe tulpina-i mititică //… zâmbește/ Clopoțelul…“. Liliacul impresionează prin culoarea „Albă, mov, mirositoare”, “formată din mărgele” cu “mireasma tare”. Vioreaua are „petale rotunjoare“,/ În culori strălucitoare, „plăpânde și discrete/ Frumușele și cochete,/ Zâmbitoare…”. Nufărul „... în apa stătătoare/ Este floarea plutitoare” care, deși „pare-a fi de gheață“, “Se îndreaptă către soare…”. Lăcrămioara are „perle albe și curate“, “luptă pentru viața-i mică” și “cu drag soarelui zâmbește”, uitând “lacrima amară/ Ce-i rămase de cu seară”. Trandafirul „prințul florilor se cheamă“, “stă semeț, parcă vorbește” și are un “parfum de nedescris”. Iasomia are „flori multe, grațioase“. 
  
Un loc aparte ocupă Floarea de colț, “Floare albă, prețioasă”, care “dragoste în jur transmite”, fiind “puritatea-ntruchipată”, deși „Izolată viețuiește,/ Stânca-nalt-o găzduiește“, „În lumina ce o scaldă/ O numim regina albă“. Macul se constituie din “cupole de lumină/ Purpurie, cristalină”, alintându-se pe “pajiștea-nverzită“ ca o „comoară”, care “Cu fructul// Somnu-adesea ni-l reface”. 
  
Floarea-soarelui „Se înalță luminoasă,/ Cu tulpina-i arătoasă“/ Astrul zilei urmărește“, oferindu-ne “Semințele minunate/ În uleiuri transformate”. Orhideea „Este un lujer delicat“, cu flori ce “împrăștie în jur mister” și “veselie”, cu “aspect de nestemate”. “Gladiola cea măreață// Are multe flori crescute”, „ca pâlnia țesute” și „cu mândrie se arată”. Hortensia „Se recomandă zâmbitoare“: “Hortensia sunt, mândră floare!”, în timp ce Crizantema “Are mândră diademă”, fiind “cu volane îmbrăcată”, dintre care „cea albă e regina/ E semeață ca lumina“. Este capitolul cel mai reușit al volumului, dovedind sensibilitatea poetei, capa-citatea de analiză și sinteză, dar și prea-plinul sufletesc, convertit în artă literară pură. 
  
Din viață încheie în mod fericit volumul, autoarea „poposind” pe coordonatele multiple ale existenței. Prima „piesă“ a capitolului, Călătorie, exprimă aspirațiile justificate ale copilului de a merge “prin lume”, nu înainte, însă, de a se instrui, fiindcă acum este “boboc”. 
  
Vacanța oferă copilului prilejul de a vedea „marea,/ Briza ei cea rece”, munții și pe bunici, care îl „așteaptă”, fiindcă îl „iubesc”. Taifas cu luna conturează disponibilitățile sufletești ale copilului pentru acest „sfeșnic bun al nopții”, care îi dăruiește liniște și îi veghează somnul. 
  
Băiatul mamei este sursa de mândrie a acesteia, pentru că îi place să învețe, citește, este bucuros. Cam pe aceeași temă pedalează și Eu și mama, fetița fiind „scumpa mamei floricică”, iar mama insuflându-i optimism. Exemplu de urmat are caracter etic: „Ești exemplu de urmat,/ Copil bun și educat”. Fetița mea exprimă dragostea mamei pentru fiică: „iubit odor”, care „întrece florile”, este „comoara minunată”, comparată cu nufărul, „e ceva sfânt”, „un dar” dat de „Tatăl Ceresc...”. 
  
Timpul este invocat de către băiețel: „Repede să mai cresc”, apoi, devenit adult, îi cere să-l ajute cu „problemele nerezolvate”, pe urmă îl critică pentru graba cu care trece „orologiul tău mișel”. Nu lipsește nici morala: „Când suntem mici și inocenți,/ La cei mai mari privim atenți,/ Apoi, prin ani când am trecut,/ Vrem s-o luăm de la-nceput“. Cartea este considerată „un lucru sfânt“, “... comoara care/ Te ajută când ești mare”, „lumină“ ce îi așteaptă pe toți „cu răbdare,/ Pentru orice informare”, iar Limba noastră, „Graiul pe care-l vorbim/ Gingaș este și sublim.” 
  
Poveștile bunicului, Iubește-ți țara, Istoria, Globul, au un pronunțat caracter instructiv-educativ, pentru învățăturile pe care le încorporează, dar, mai cu seamă, pentru lărgirea orizontului cognitiv. 
  
Dragostea părintească se vrea o poveste versificată „despre-o familie oarecare”, unde copiii sunt pe primul loc, asigurându-li-se un mediu propice dezvoltării armonioase din toate punctele de vedere. În același registru se încadrează Iubire pentru mama și Curtea bunicii. 
  
S-avem pace pledează pentru înțelegere între oameni: „Când pacea o avem în țară/ Viața este-o primăvară”. Siguranța existenței generează optimism: „Ne ducem fără griji pe stradă,/ Nu ne e frică de-o grenadă“, iar finalul cheamă la siguranță: „Tu, pace, stai și ne păzește!” 
  
Capitolul se încheie cu portretul Învățătoarei, care, pentru fetiță, este „ca un soare”, „cea de-a doua mamă”, „blândă și-nțeleaptă”, fapt ce reclamă din partea elevilor „respect și stimă”, „oriunde-n lume” s-ar „afla”. 
  
Volumul, chiar dacă este de debut, ascunde un real talent, autoarea știind că „slova de foc” (talentul) și „slova făurită” (munca migăloasă cu cuvântul), „împărecheate-n carte, se mărită”, cum spunea marele nostru Arghezi. 
  
Maria Toma-Damșa 
  
(membră a USR) 
  
  
Referinţă Bibliografică:
UNIVERSUL COPILĂRIEI, DE MARIOARA ARDELEAN - PREFAŢĂ DE MARIA TOMA DAMŞA / Marioara Ardelean : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2472, Anul VII, 07 octombrie 2017.

Drepturi de Autor: Copyright © 2017 Marioara Ardelean : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Marioara Ardelean
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!