CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Cultural > Civilizatie >  




Autor: Marian Nuţu Cârpaci         Ediţia nr. 2414 din 10 august 2017        Toate Articolele Autorului

Vasile Ionescu, leaderul Nicolae Gheorghe NU știa ce înseamnă Gadjo.
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Într-un interviu (A) acordat în 2001 unui occidental, Nicolae Gheorghe explică eronat conceptele sociale țigănești. Este vorba de cuvintele Gadjo, Rakhlo și Manush. Explicațiile ERONATE ale lui Nicolae Gheorghe demonstrează că el, absolventul de sociologie și filozofie, NU ȘTIA după zeci de ani de studiere a comunității rome, cum înțeleg romii relația lor cu cetățenii majoritari ai statelor europene unde trăiesc.  
 
Recent, Vasile Ionescu, îmi spunea că : ...La NG orice cuvânt era probat de sursă, că era un intelectual eminent....  
 
Vom demonstra în continuare că Nicolae Gheorghe, nefiind vorbitor nativ, a indus în eroare politica Occidentului prin aceste explicații. Pur și simplu, i-a speriat pe toți cei care ar fi vrut să ne ajute, explicându-le eronat cum văd romii relația lor cu lumea exterioară. Cât despre promisiunile pe care Nicolae Gheorghe le făcea intervievatorului, cum că el ar ști etimologia cuvintelor Gadjo, Rakhlo și Manush, vedem că nu și-a îndeplinit promisiunea...  
 
Pentru a clarifica odată pentru totdeauna, ce implicații sociale au cele trei cuvinte-concept din limba romani, eu, un vorbitor nativ de limba romani, voi explica așa cum s-a angajat Nicolae Gheorghe în fața lumii ne-romilor, dar i-a indus în eroare pe toți, căci el NU ERA VORBITOR NATIV, nu avea de unde să știe sensurile intime ale acestor cuvinte. De altfel, Nicolae Gheorghe, după ce i-a explicat ce înseamnă în opinia sa acele cuvinte reporterului, afirmă: NU ESTE NORMAL!  
 
Gadjo-Rakhlo  
Gadjo înseamnă un ne-rom, al cărui fiu se numește Rakhlo. Fiul unui Rom se numește totdeauna Shiavoro. Niciodată fiul unui Rom nu se va numi Rakhlo! Deci, relația Gadjo-Rakhlo, în gândirea țigănească se referă doar la PATERNITATE și FILIAȚIE (kinship terms). Nu este vorba de vreun nume special pe care un ne-rom îl primește după ce devine prieten cu un țigan! Dacă ar fi așa, atunci în limba română nu ar fi mai intrat cuvintele GAGICA, GAGICUL...demonstrând relații de iubire între romi și români.  
 
Ierarhia  
Nu simt romii că un gadjo este în poziție dominantă. Aici este vorba despre cel mult un shingalo, adică un polițist, care are poziție dominantă în orice societate. Gadjo înseamnă celalălat, străin de neamul romilor. Simplu. Fără alambicări. Este un cuvânt care exprimă o relație de rudenie, căci cuvântul acesta este învățat împreună cu Rakhlo- fiul unui Gadjo. Romii au ierarhia lor despre care nu voi vorbi acum. Romii nu simt termenul Gadjo ca desemnând un rang în vreo ierarhie...  
 
Manush  
Nu devii Manush-om, așa cum spunea Nicolae Gheorghe în interviu, ci te naști om! Cuvântul sanscrit manusha înseamnă OM și atât. Se aplică în egală măsură societății ne-romilor, cât și romilor. Orice persoană este manush (Versavo jeno si manush). Nu este vorba de devenire, așa cum eronat spunea Nicolae Gheorghe, ci de starea în care te naști. Să fii om, sau MANUSH (मनुष्य, ființă gânditoare, în lb. skr), este un dat natural al Divinității. Conform filozofiei indiene, cuvântul manush(1) înseamnă o ființă care are minte, sau care are capacitatea de a reflecta.  
 
Înșelarea Gadjeilor  
Romii nu cred despre Gadje că trebuie să fie înșelați, ca apoi să devină prieteni cu ei. Nimeni, nici un om din lume nu ar putea construi relații de încredere în modul acesta. Mai mult, romii și gajeii sunt prieteni încă din copilărie. Eu însumi am mai mulți prieteni gaje decât prieteni romi. Și acest lucru îl poate spune orice rom din lume. Și orice român poate spune că în copilăria lui cel mai bun prieten al lui a fost un țigan...Porojan și Alecsandri sunt cele mai bune exemple din literatura noastră.  
 
Nu poate fi vorba în nici un caz vorba de conceptul de înșelare a societății românești, pentru că dacă ar fi fost așa, romii nu ar mai fi existat. Nu neg acum existența elementelor negative în societatea romilor, intenția mea a fost doar de a DEZLEGA corect cum simt romii relația cu gajeii, și ce înseamnă aceste concepte în accepțiunea romilor de pretutindeni. Calea de a traversa granițele conceptelor Gajo-Rom, este să fim toți MANUSH, adică ființe care gândesc.  
 
1-Ram M. Murty, Indian Philosophy: An Introduction  
 
A-Transcriptul  
 
Rep: Can you divine the word GADJO?  
N.G: To divide it?  
Rep: To divine it, to explain what the word really means.  
N.G: Ooh, it is a long story, are different levels, etymology, history, culture, but, let's see, a nice way... aaa... during a talking in Slovakia, last year, in June, a non-Roma person, who is an journalist, she's a journalist in a Roma news-paper, at a moment she wanted to describe the situation, she spoke about Roma, Gadge, and Hungarians. The Hungarians of Slovakia...haha...i found this very interesting because Gadjo means not only non-Roma, but means Slovaks, i mean ethnic Slovaks, not Hungarians in Slovakia. So, Gadjo it's a non-Roma who is in a, let's say political majority, i mean it's they dominate the structures of the State. From this point of view i told they are always in a dominant position, the Gadjo is not simply a non-Roma, it's a person in a dominant position, when you became closer to a Rom, when you became closer to a Rom, you became a Rakhlo min. 1:30, yeah?, they you can became in a general....manush, you are a person, a human person let's say, then you are a Rakhlo, a human person in some kind of relation with me, change, friendship, you know, we can eat together eventually, when you are in a different than me and in dominant position, then you are a Gadjo.  
Rep: i am Rakhlo  
N.G.: YOU MAY BE...we cand discuss, we can to make a Kriss, to make a discussion, and to define your status, but you are in the way to became a Rakhlo  
Rep: do you have problems to trust Gadjo, for example?  
N.G.: yes, because the main distinction is to don't trust a Gadjo...i mean is in the definition of the Gadjo don’t be trusted  
Rep: but its means you don’t trust from the point structural of view, or is the direct relation?  
N.G: it is the structural point of view, you know first of all, is in the structural relation, because is always hierarchical.  
Rep: ..it means, what he or she represents?  
N. G.: Yeees....it is ... not only represents, its a status, is a position in the hierarchy, yeah. So, when you became significant in a moment, its an exchange of something, you know...aaaa...then you came into existence, yeah, when is some kind of exchange. Now, the tipical exchange in the Roma – Gadjo relation is the Gadjo is supposedly exploiting you, and you are supposed to cheat him or her, so the basic relation is CHEATING, NOT TRUSTING, so, and who is cheating first and how much, then, you know, the real life is starting, but now, to, you know, to confidence building , you know , the correct, you know its rather changing word, its not easy, ITS NOT NORMAL.  
 
https://www.youtube.com/watch?v=zyjRVTllUdc  
Published on Nov 12, 2015  
Nicolae Gheorghe, in 2001, pe vremea cand era consilier OSCE pentru romi, vorbind despre semantica alambicată a termenului gadjo si despre cum au raspuns romii prin smecherie la oprimarea majoritarilor. Vorbind, de asemenea, despre cele doua obsesii ale sale: obsesia activista de a construi punti de incredere intre romi și neromi si teama ca prin educatie si cultura s-a indepartat de comunitatile de romi devenind prea internationalist; discutand despre adeziunea la marxismul intelectual al studenției si despre cum implicarea in organizatiile partidului comunist i-au ascutit spiritul civic. Cum, in acelasi timp, prietenia cu Ion Cioaba, pe care l-a considerat tot timpul mentorul său, l-a pregatit politic pentru activismul de mai tarziu.  
 
Referinţă Bibliografică:
Vasile Ionescu, leaderul Nicolae Gheorghe NU știa ce înseamnă Gadjo. / Marian Nuţu Cârpaci : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2414, Anul VII, 10 august 2017.

Drepturi de Autor: Copyright © 2017 Marian Nuţu Cârpaci : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Marian Nuţu Cârpaci
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!