CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Cultural > Ecouri >  




Autor: Marcela Dobre         Ediţia nr. 2538 din 12 decembrie 2017        Toate Articolele Autorului

Poftiți din nou la teatru!
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Cafeneaua  
  
„Wally’s Café”  
  
de Sam Bobrik și Ron Clark  
  
 
  
Ca un devorator de teatru ce sunt am îmbrăţişat ideea şi am făcut tot posibilul să ajung la aceasta piesă scrisa de cuplul Sam Bobrik și Ron Clark ce s-a jucat cu casa închisă luni, 11 decembrie, ora 18:00, la Casa Municipală de Cultură, Sala Galaxy din Slobozia, Ialomita. „Cafeneaua” o piesă de bulevard cu mare succes pe Broadway este cel mai longeviv spectacol din repetoriul Teatrului Bulandra data premierei fiind 17-18 Ianuarie 1997. Categorisită drept comedie, este mai degrabă o dramă (o bufonadă) amară, ce ne propune să cunoaştem povestea simplă a unei familii americane, care se va desfaşura la trei momente diferite în timp: vara anului 1940 apoi 1958, 1981 la intervale de 20 de ani, trei stadii ale unei căsătorii şi nenumarate aşteptări de la viaţă. De la bun început suntem atraşi în capcana timpului: Louise şi Wally Murdock (văzuţi la 40, 60 şi 89 de ani); căsnicia lor fisurată dar consolidată de apariţia tinerei Janet. Protagoniştii spectacolului sunt mari actori ai scenei româneşti: Janet-Emilia Popescu, Louise-Dana Dogaru şi Wally-Horaţiu Mălăele care a și regizat primind in anul 1998 premiul Uniter pentru cel mai bun actor.  
  
„Cafeneaua” este un spectacol al sufletelor anonime, pustiite de necazuri banale, recrearea fidelă a realitaţii cu tot ce implică ea: bucurie, necaz, destin, coincidente, emoţii, situaţii comice sau dramă; o comedie despre viață, iubire, trădare și singurătate și în care râsul capătă gustul sărat al lacrimilor. Pe parcursul ei râsul va căpăta gustul sărat al lacrimilor, dominant fiind spectacolul despre viaţă, iubire, trădare şi singurătate. Horaţiu Mălăele transformă o dramoletă americană mofluză într-o explozie de umor şi de emoţie.  
  
De asemena, poate fi vazuta ca o radiografie a efemerei noastre treceri pământene ce surprinde povestea unei familii americane din New Jersey care se decide să cumpere o cafenea în mijlocul deşertului în California, în drum spre Las Vegas, unde nimeni nu se opreşte niciodata. Clocotul de comedie la graniţa dintre râs şi plâns, dramatismul şi gingăşia ipostazelor umane pe care le descoperim în jocul celor trei excepţionali actori creează un lanţ empatic în trei secvenţe temporale: un complex de stări, atitudini şi mentalităţi. Personajele eşuează în încercarea lor de a se desprinde de ritmul unei vieţi dominate de deşert. „Viaţa este o boală mortală cu transmisie sexuală” declară Wally în primul act. Intriga piesei este dominata de existenţe anonime, sub semnul nisipului, o cafenea în deşert sunt reperele unei lumi în destrămare care se va salva prin iubire.  
  
Spectacolul debutează cu un cinism liric, o atmosfera calda de familiaritate intre scena si sala-dialogul cu sala; actorul şi măştile sale se desprind de clasic transformand mesajul dramatic într-o poveste despre „o bucată sângerândă de viaţă”. La începutul piesei Horaţiu Mălăele apare singur pe scenă şi cu un monolog comic. Prima parte a piesei ne prezinta un cuplu fericit: Wally–plin de speranţa şi naivitate, gata să îşi câştige existenţa cu o reţetă de friptură, Louise–Dana Dogaru, neîncrezătoare şi mai realistă decât soţul ei şi singura clientă din piesă, Janet–Emilia Popescu, o excentrică aspirantă la un rol de actriţa de Hollywood. Cei doi îi propun lui Janet să rămână la cafenea pe post de chelneriţă, nebănuind inutilitatea unei persoane în plus în afacerea lor paguboasă.  
  
Replicile dintre cei doi soţi sunt rupte din viața reală: el il urăşte pe fratele soţiei, soţia e sătula de visele soţului, Janet devinita apropiată cu Louise într-un moment de sinceritate recunoaste că a avut o aventură cu Wally. Chiar şi într-o cafenea în mijlocul deşertului există aceleaşi probleme conjugale: plictiseala, gelozia, infidelitatea şi ameninţările. Dar cu asa actori pe scenă chiar şi problemele conjugale au farmec și cand nu ne asteptam apare si punctul culminant acela al mărturisirii numărului de aventuri pe care fiecare dintre cei doi soţi le-a avut si cu succesul net al soţiei care l-a învins pe soţ cu 3-2.  
  
În urma acestor mărturisiri, Louise vrea sa-l părăsească definitiv pe Wally în schimb nu o face şi Janet se hotărăşte să plece. Nimic nu se schimbă o perioada de timp cu afacerea lor, dar restaurantul italian aflat pe partea cealalta a drumului prosperă si are succes chiar dacă intre timp a devenit restaurant mexican şi are alti proprietari.  
  
În ultima parte a piesei, în anul 1981 îmbătrâniţii Wally şi Louise decid în final să plece din deşert. Dar norocul pare să le suradă: Janet revine într-o maşină luxoasă, a dat lovitura la Hollywood, a cumpărat restaurantul de vis-a-vis. Se pare ca de acum lucrurile se vor schimba în bine în sfârşit. Dar în timpul unor planuri de-a dreptul fantastice (excursie pe Coasta de Azur), telefonul sună. Viaţa le mai joacă încă o festă: la telefon este spitalul de nebuni de unde Janet fugise cu o importantă sumă de bani.  
  
În viziunea regizorului Horaţiu Mălăele: „spectacolul « Cafeneaua » reprezintă în primul rând victoria artei actorului şi, totodată confirmă o lege teatrală străveche potrivit căreia regia şi textul unui spectacol trebuie să locuiască pe acelaşi palier. (...) M-am apropiat temător de textul acesta. Ca într-o imensă oglindă, fereastra morţii, cum o numeşte Borges, mai limpede ca orice, mi-am descoperit ambiţiile şi slăbiciunile, norocirile şi nenorocirile, viaţa mea, a voastră, a noastră şi toate la un loc, răsturnate în viaţa acestei familii imaginate – oglindă vie şi spăimântătoare a trecerii noastre pământene. Rezistenţa spectacolului pe piaţa teatrală reprezintă pentru mine adevarul celor sus amintite şi al unei emoţii comune (...) Mai limpede ca orice, mi-am descoperit ambiţiile şi slăbiciunile, norocirile și nenorocirile, viaţa mea, a voastră, a noastră şi toate la un loc răsturnate în viaţa acestei familii imaginate - oglinda vie şi spăimântătoare a vieţii noastre pe pământ”.  
  
In concluzie, am asistat la un spectacol de calitate, amuzant, spumos, reconfortant, învăluit în omeneşti melancolii, o evadare intr-o alta realitate. Dacă iubiţi teatrul, faceţi-vă timp pentru aceasta piesă care ne-a tinut cu sufletul palpitand de emotie pana la final si aplaudând pentru multe minute în şir. De asemenea, a creat o bucurie colectivă debordantă și care o să vă facă să vă simţiţi norocoşi că sunteţi contemporani cu Horaţiu Mălăele, Dana Dogaru şi Emilia Popescu.  
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Poftiți din nou la teatru! / Marcela Dobre : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2538, Anul VII, 12 decembrie 2017.

Drepturi de Autor: Copyright © 2017 Marcela Dobre : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Marcela Dobre
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!