CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Cultural > Artistic >  




Autor: Magdalena Brătescu         Ediţia nr. 3441 din 02 iunie 2020        Toate Articolele Autorului

Magdalena BRĂTESCU - „ZADARNICELE CHINURI ALE DRAGOSTEI” DE SHAKESPEARE LA TEATRUL BULANDRA DIN BUCUREȘTI
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
O piesă regizată de Andrei Șerban este o tentație irezistibilă pentru iubitorii de teatru, mai ales în zilele noastre când lui Shakespeare i se caută subînțelesuri adaptate contemporaneității. „Love’s labour’s lost” este una dintre lucrările dramatice de început ale marelui Will, scrisă prin 1595-1596, deci în perioada în care a realizat totuși capodopere precum „Romeo și Julieta”, sau comedia „Cum vă place”. Cu aceasta din urmă având în comun scena de „teatru în teatru” din ultimul act care însă aici e departe de a provoca râsul...  
 
„Zadarnicele chinuri ale dragostei” s-a montat rar chiar și în Anglia. Amintesc Royal Shakespeare Company (1965) cu Glenda Jackson și Timothy West, tot acolo din nou în 2014, la National Theatre (1968) în regia lui Laurence Olivier și la Shakespeare’s Globe Theatre (2009).  
 
Tema piesei se referă la redirecționarea pasiunilor trupești, a apetitului sexual bărbătesc înspre faimă și onoare, prin post, studiu intensiv și reducerea orelor de somn. Femeia fiind declarată periculoasă pentru masculinitate și intelect!  
 
Textul obscur, din punctul de vedere al formei, a fost considerat de criticii literari ca unul dintre cele mai spirituale ale dramaturgului englez grație jocurilor de cuvinte sofisticate, calambururilor, referințelor literare și parodiilor subtile ale poeticii epocii. Deci un umor erudit, greu accesibil publicului modern.  
 
Un spectacol în altă limbă decât engleza presupune o excelentă traducere care să amuze. Pe scena Teatrului Bulandra (Grădina Icoanei) ea este realizată de Horia Gârbea și Lucia Verona. Spectacolul, în adaptarea liberă a Danielei Dima, are totuși o durată resimțită de două ore și jumătate. Am remarcat doar folosirea amuzantului apelativ „Tărtăcuță” și eliminarea a două personaje, Nathaniel și Holofernes. Și mi-a plăcut ideea lui Andrei Șerban de a-i lăsa pe actori să recite și să cânte în engleză, vezi interludiile muzicale „Cucul și bufnița” și cele dansante „There is no business like show business”, sau „I’am in heaven”.  
 
Subiectul se referă la un grup masculin compus din Ferdinand, regele Navarrei (George Ivașcu) și cei trei curteni ai săi, Berowne (Șerban Pavlu), Longaville (Alin State) și Du Maine (Lucian Ifrim). Toți semnează o declarație de castitate pe trei ani, bravură pusă la grea încercare de sosirea Prințesei Franței (Ioana Anastasia Anton) însoțită de trei doamne de companie, Rosaline (excelenta Alexandra Fasolă), Maria (Maria Vâslan) și Katherine (Silvana Negruțiu). Vizita are ca scop tratative legate de cedarea drepturilor asupra provinciei Aquitania.  
 
Dar, cei patru bărbați se îndrăgostesc nebunește de cele patru femei, le trimit scrisori  
 
și le dedică melancolice și înflăcărate poezii. Pe scenă mai apare un trio amoros, țăranii Tărtăcuță (Cătălin Babliuc) și Juaquinetta (tot Maria Vâslan, foarte sexy în furou de crepsaten și fără sutien) curtată de emfaticul spaniol Don Adriano de Armado (Constantin Dogioiu, cu alură, accent, credibilitate și haz). În plus, și efectiv în plus, Boyet (Catinca Maria Nistor) și Molie (Adela Bengescu) în travesti. Deobicei în teatrul elisabetan rolurile de femei erau jucate de bărbați și nu invers. Dar având în vedere că piesa demonstrează superioritatea femeilor care dejoacă naivele manipulații masculine, treacă!  
 
În zadar deci! Jurămintele sunt încălcate și amorul se consumă într-o scenă orgiastică. Definitiv seduși, în final bărbații vor fi abandonați de doamnele care se reîntorc în Franța impunându-le ca pedeapsă un an de singurătate, munci agricole și distrarea bolnavilor incurabili.  
 
Modernitatea montării începe cu decorul (Octavian Nicolai) din panouri de lemn și tablă acoperite de grafitti, bannere „interzis femeilor”, pictograme și pancarte tăiate cu „x”. Și un funcțional copac scorburos. Continuă cu costumele moderne (Edita Lupea) de dandies hipsters, pantofi de sport, bermude, ciorapi multicolori. În scenele carnavalești, farsa burlescă e comic susținută vestimentar prin caftanele rusești cu cușme de blană și „petites robes noires” cu mănuși lungi flatând senzual corpul femeilor. Reușite deasemenea costumele eroilor romani și Yehuda Maccabeul.  
 
Mi-au plăcut laitmotivul muzical, dramatica romanță spaniolă de Caetano Velose, interludiile dansante street, kickboxing, rap și mai ales lighting design-ul feeric, pete de lumină, scene în roșu, mov intens și fosforescență.  
Un puzzle amoros, zadarnic de chinuitor...  
--------------------------------  
Magdalena BRĂTESCU  
București – Rehovot  
Mai 2020  
 
Referinţă Bibliografică:
Magdalena BRĂTESCU - „ZADARNICELE CHINURI ALE DRAGOSTEI” DE SHAKESPEARE LA TEATRUL BULANDRA DIN BUCUREȘTI / Magdalena Brătescu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 3441, Anul X, 02 iunie 2020.

Drepturi de Autor: Copyright © 2020 Magdalena Brătescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Magdalena Brătescu
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!