CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Cultural > Artistic >  




Autor: Magdalena Brătescu         Ediţia nr. 2382 din 09 iulie 2017        Toate Articolele Autorului

Magdalena BRĂTESCU - CONTESA MARITZA LA TEATRUL DE OPERETĂ ŞI MUSICAL DIN BUDAPESTA
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Opereta „Contesa Maritza” de Emmerich Kálmán în montarea regizorului Miklós Gábor Kerényi depăşeşte toate aşteptările. Trei ore de delectare în care superba muzică compusă de Kálmán este excelent interpretată de orchestra Operetei şi Musical-ului din Budapesta sub bagheta dirijorului László Makláry. Corul condus de maestrul Péter Drucker şi baletul semnat de Johanna Bodor au încins atmosfera scenei până într-atât încât publicul cu greu s-a stăpânit să nu se alăture interpreţilor şi dansatorilor cărora parcă le curgea foc prin vine!  
 
Decorurile impozante, conacul, curtea, cabaretul, precum şi costumele de un colorit atrăgător, fie populare, fie elegante, fie de cabaret au fost excelent concepute de scenografa Ágnes Gyarmathy care a creat un cadru de poveste acţiunii.  
 
„Contesa Maritza”, operetă în trei acte a compozitorului maghiar Kálmán, a fost prezentată în premieră la Viena în 1924. Libretiştii Julius Brammer şi Alfred Grünwald s-au inspirat din „Romanul unui tânăr sărac” de Octave Feuillet. „Contesa Maritza” este considerată una dintre cele mai frumoase operete austro-ungare graţie superbei sale partituri cu duete romantice, valsuri vieneze tradiţionale, numere comice, arii melodioase şi instrumentaţie colorată. Ampla şi minunata sa uvertură a fost folosită adesea în primele filme muzicale, iar romanţa gitană „Zi-i ţigan, zi mereu” a rămas supercelebră.  
 
„Am încercat să scriu muzică de dragul muzicii şi nu din alte considernte. Cel mai mic cântec, cel mai neînsemnat vals trebuie să poarte o scânteie care să electrizeze publicul iubitor al operetei vesele, uşoare, spirituale şi elegante”, scria Kálmán. Compozitorul e considerat unul din reprezentanţii de seamă a epocii de argint a operetei din secolul trecut căreia i-a insuflat originalitate adăugând caracterului sentimental vienez, ritmurile energice ale Ungariei natale şi cele ale lăutarilor ţigani.  
 
În operetele sale, compozitorul urmăreşte aproximativ aceeaşi schemă, un duo principal şi altul secundar, ambele soprano-tenor, plus câteva personaje dramatice sau comice. Subiectul este deasemenea standard, doi tineri se îndrăgostesc, apoi se despart şi la urmă se împacă. De data aceasta e vorba de contesa Maritza şi contele Tassilo, pe sonorităţi romantice amplificate de orchestraţie. În paralel, se desfăşoară o intrigă frivolă în care e implicată cealaltă pereche, pe o muzică lejeră şi antrenantă.  
 
Contesa Maritza, o tânără văduvă frumoasă şi bogată, vrea să scape de propunerile de căsătorie ale curtezanilor înfocaţi atraşi mai ales de averea ei. Drept care inventează un logodnic folosindu-se de numele unui personaj din „Voievodul ţiganilor” de Johann Strauss junior. Surpriză! Logodnicul fantomă apare cu adevărat. Ajunsă la conacul său de la ţară, Maritza e speriată de prezicerile unei ghicitoare. În timp de o lună se va îndrăgosti şi-şi va găsi perechea potrivită. Desigur, de ce ţi-e frică nu scapi! Contesa se amorezează de noul administrator al moşiei sale. Sentimentele sunt reciproce. Dar cine oare să fie acesta în realitate? Maritza va afla în ultima scenă a operetei.  
 
Qui pro quo-urile pun personajele în situaţii amuzante dând posibilitate interpreţilor să-şi demonstreze capacităţile comice. „Contesa Maritza” se bucură de solişti excepţionali care cântă bine, au un joc de scenă firesc, o mimică adecvată şi dansează minunat. Soprana Mónika Fischl în contesa Maritza şi tenorul Gergely Boncsér în contele Tassilo fac o pereche armonioasă muzical. Sunt tineri, frumoşi, talentaţi, interpreţi bine aleşi pentru rolurile lor. Duo-ul comic format din Aisha Kardffy (Lisa) şi mai ales excepţionalul Miklós-Máté Kerényi (István) a impresionat publicul nu numai prin vocile soliştilor, ci şi prin dansurile pline de foc cu figuri acrobatice. S-au remarcat deasemenea Tamás Födes (prinţul Populescu), Gábor Melis (Tschekko), Tünde Frankó (Manya) şi Bori Kállay (prinţesa Bozena). Un spectacol de zile mari!  
-----------------------------------  
Magdalena BRĂTESCU  
Budapesta, Ungaria  
 
Referinţă Bibliografică:
Magdalena BRĂTESCU - CONTESA MARITZA LA TEATRUL DE OPERETĂ ŞI MUSICAL DIN BUDAPESTA / Magdalena Brătescu : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2382, Anul VII, 09 iulie 2017.

Drepturi de Autor: Copyright © 2017 Magdalena Brătescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Magdalena Brătescu
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!