CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Impact > Biografie >  





`TATA SÂNGEROSU`, SAU… MIHAIL SADOVEANU, „ZIMBRUL TREZIT DIN SIHLE DE PĂDURI AFUNDE”
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
La primul contact vizual cu portretul asociat acestui demers, aproape că nu l-am recunoscut pe titularul imaginii, pe "Ceahlăul" literaturii noastre. Curios să aflu cauza acestei distorsiuni, am căutat detalii pentru identificare. Și am aflat motivul probabil care l-a determinat pe pictor să denatureze în așa măsură expresia notoriului său model, încât să-i ascundă identitatea.  
 
Portretul e opera pictorului Aurel Băeșu, care, conform Profirei Sadoveanu (în „O scrisoare”), fiica personajului portretizat în tablou, a executat două portrete avându-l ca model pe celebrul ei tată. Doar unul se păstrează în copie fotografică, anume chiar portretul cu pricina acestei contrarieri. Cauza care explică intriga e o poveste romantică, cu absența happy-end-ului  
 
E neîndoielnic că pictorul Aurel Băeșu, fălticinean ca și Mihail Sadoveanu, a cunoscut bine familia scriitorului care timp de două decenii a locuit în celebrul târg moldav. Faptul că Aurel Băeșu semnează portretele membrilor familiei Sadoveanu, ale fetelor și tatălui lor, e argumentul suprem al filiației sale cu clanul familial din „Ulița Rădășenilor”. Dar legătura pictorului cu familia scriitorului poate fi dovedită doar de pe când familia Sadoveanu s-a mutat la Iași, în "Casa cu Turn" din Copou, cladirea cumpărată de la un baron austriac, în asociere cu fratele scriitorului, Vasile Sadoveanu. Acolo, aflăm de la Profira Sadoveanu, au fost făcute portretele membrilor familiei sale.  
 
Fetele celebrului prozator care au fost portretizate de Aurel Băeșu sunt Despina-Lia, Theodora și Profira, deduc din fotocopiile aflate pe Internet. În una apare și Bogdan, împreună cu Profirița.  
 
Fetele scriitorului erau, firește, educate în spiritul gustului pentru artă. Cel puțin două știm că interpretau compoziții ușoare la pian. Între fiicele scriitorului care-i pozau portretistului, Lia era de vârstă apropiată de a pictorului, un bărbat atrăgător, dacă ne bizuim pe autoprezentările sale plastice. Inima tânără a pictorului nu putea fi nesimțitoare la prezența chipului diafan, pironit locului zile la rând în fața șevaletului său. Și, sub un impuls uneltit de Eros, avu "nesăbuința" (calificarea aparține Profirei) să se îndrăgostească de Lia, chipul delicat dezvăluit nouă prin intermediul penelului îndrăgostitului. Mai mult, la un moment crezut propice, amorezul îndrăzni să o ceară tatălui de soție.  
 
Nu știm ce condiții avea de impus tatăl aspirantului la mâna fiicei sale, dar știm că răspunsul a fost negativ și, cu probabilitate mare, exprimat în termeni care l-au marcat puternic pe cel care cutezase o asemenea aroganță.  
 
Să fi avut refuzul drept cauză condiția materială precară a candidatului la însurătoare? Ori e vorba de o nepotrivire fizică, un minus pentru tânăr, care nu se deduce din autoportretele sale? Căci știm că Aurel Băeșu avea o constituția firavă și se clasa în categoria bărbaților scunzi. Dar oare prezența fizică a fetelor maestrului respecta într-o anume măsură tiparul biologic al monumentalului lor tată? Știm sigur doar despre Profira că, din contra, ea nu moștenea zveltețea tatălui său, ci talia scundă a mamei, doamna Ecaterina.  
 
Cert e că refuzul scriitorului de a-l accepta ca ginere pe zugravul fălticinean cu nume în branșă, căci fusese onorat cu un premiu al Academiei Române, va fi produs tânărului ofensat o stare de adâncă frustrare. Acest afront conjunctural asupra orgoliului său îl va fi determinat pe pictor, conștient sau prin lucrarea subconștientului, să transfere operei sale, anume portretului din care nici fetele nu-și recunoșteau tatăl, tot naduful său. Dar până la urmă fetele care-și idolizau tatăl - deși uneori văzuseră și ele chipul ieșit din penelul și starea lăuntrică ale zugravului - au acceptat totuși că tabloul conține chipul tatălui lor. Au făcut-o ca pe o concesie oferită autorului și umorului lor juvenil, atribuindu-și și licența pentru titlu: "Tata Sângerosu".  
 
Tabloul va fi fost acceptat și de cel zugrăvit pe pânză, căci opera aceasta cu temă insinuată “...a stat întâi pe zidul dinspre miazăzi din Odaia cu stele, în stânga mesuței de cafea. Apoi, s-a mutat în salon, de unde a urmat a căuta cu ochii pe cel ce îndrăznea să ceară pe fata împaratului de soață. Acesta însă dispăruse de la Curtea lui. Plecat în luminoasa Italie, să uite nourii-balauri de pe cerul vânăt al Copoului , avea curând să se destrame în trecut, de parcă nici n-ar mai fi fost. Doar Zimbrul din tabloul lui avea să-l urmărească mereu, căutându-l prin veacuri cu privirea-i cruntă, cerându-i parcă socoteală că l-a trezit din sihle de păduri afunde – codrii merei ai unei mărețe și sălbatice Moldave.” (Profira Sadoveanu) E aici, în finalul citatului, aluzia la destinul tragic al pictorului, căci acesta a murit de tuberculoză, după ce abia împlinise 32 de ani.  
 
Gheorghe Pârlea  
 
Referinţă Bibliografică:
`TATA SÂNGEROSU`, SAU… MIHAIL SADOVEANU, „ZIMBRUL TREZIT DIN SIHLE DE PĂDURI AFUNDE” / Gheorghe Pârlea : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 3541, Anul X, 10 septembrie 2020.

Drepturi de Autor: Copyright © 2020 Gheorghe Pârlea : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Gheorghe Pârlea
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!