CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Carti >  




Autor: Georgeta Blendea Zamfir         Ediţia nr. 2584 din 27 ianuarie 2018        Toate Articolele Autorului

Georgeta BLENDEA- ZAMFIR - MĂRGĂRITARE DE RECUNOSTINŢĂ, PENTRU POEZIA CORINEI LIGIA PĂTRAŞCU
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Înfiorat Universul declară: „Ars poetica’, sugestivei intarsieri de elemente sensibile strecurate în versurile Corinei Ligia Pătraşcu. Paradox metaforic de la alfa la omega, de la bine la rău, poezia include idei îmbrăcate într-o haină halucinant de sugestivă. Alternanţele ţâşnesc în aria strălucită. Optzecistă dar mult îmbogăţită ultramodern în linia poeţilor contemporani îmbrăţişaţi de nemuritoarea metaforă, poeta surclasează linia creaţiei actuale: „din săbii de foc se preling rubine”. Rubinele în sângeriul roşului se nasc în fiecare vers al volumului: „Vând rochie de mireasă”. Simbolul ochilor de păun devoalează impresionanta sensibilitate a poetei, fascinată de splendori.  
„Aleargă zilele nopţile  
...  
săruta mâna Cerului îngenunchiate  
însetate de roua clopotniţelor  
crinilor”.  
 
Voilà! Poveste de viaţă prinsă ca fluturii în boldurile de aur ai metaforelor, „clopotniţele crinilor”, mă poartă la George Călinescu care l-a menţionat pe Mihai Eminescu în „tăria unui crin”. Îl regăsesc pe Nichita Stănescu desfăşurând paradoxal cuvintele până ajunge la necuvinte. Că în „Bolero-ul” lui Ravel, muzica interioară a Corinei Ligia Pătraşcu desfăşoară tonul ambiental al ritmului încântător. Scorpionul din fiinţa poetei se mişcă înainte şi înapoi în oceanul lui Odin eminescian, umplut cu fantastice comori lucrate de maestra bijutieră. Noţiuni ca dorul, mirul comunică basme din universul complex, ancestral al spaţiul carpato-danubiano-pontic.  
 
Metafora Timpului nu lipseşte din epopeea versifcată a volumului – include urme argheziene, sugestii privind cultura poetică a Corinei Ligia Pătraşcu:  
„norii visează furtună  
armăsarii pur-sânge  
joacă macii înghiţiţi  
de jarul apusului”.  
 
Ca într-un avion printre nori, prindem în braţe diamante şlefuite în armonia inspiraţiei, iubirea conţinând podoaba roşie înflăcărată a macilor se defulează în versuri de o frumuseţe uimitoare în care contrastul dintre noţiunile poetice fascinează: versul „suspină cumpăna fântânii”. Ca pe întinsa câmpie cu fântâni a spaţiului nostru în care primordială e ospitalitatea se derulează ideile intrinseci ale volumului, se pare că vin dintr-o Preistorie a Daciei fundamentată pe o cultură uimitoare. Valenţele fosforescente diverg, ameţesc printr-o lumină binefăcătoare: „răsăritul aşteaptă coacerea”. Motivul soarelui se derulează ca o aură de mister pătrunzând fiinţa în alveolele existenţei. Ondinele eminesciene îşi devoalează misterele prin curgerea în nuditatea versului împodobit de perfecţiune.  
 
Poezia „Amfora” trimite gândul la Jacques Prevert, în linia de comunicare; însă Corina Ligia Pătraşcu împodobeşte ideea lui Prevert, o înnobilează oferindu-ne fascinaţia unei poezii îmbrăcate amplu, într-un buchet aromitor. „Amprentele dulci” pe care iubitul le prinde în feminitate se definesc prin „mă”; „in nuce”, egoul poetei într-un delir în nevoia de a fi iubită. Coroana regală pe care o primeşte mireasa la nunta în stil ortodox este împodobită cu briliantele dorinţelor clădite în feminitate.  
 
Valoarea din poemul „Aur” impune noţiunea chihlimbarului care în ancestralitate era cel mai preţios. Există un Drum al chilimbarului, înainte de Drumul mătăsii (vezi, „Strămoşii românilor”). Şi iată că în „Revelaţie”, raportarea la George Coşbuc se poate face prin versul:  
„aştern tăcută sufletu-mi  
în trup de grâu”.  
 
E o traiectorie venind din toate razele poetice ale predecesorilor, misterios ajunsă în călimară cu pana shakespiriană a poetei Corina Ligia Pătraşcu. Vocaţia de psiholog a incendiat subconştientul autoarei cu valori care se sublimează în noţiuni sugestiv-poetice ducând la fibrele ondulatorii ale conştiinţei cititorului. Anotimpurile nasc idei poetice devoalând minunile pe care ni le oferă Mama Geea-Mama Pământului-Mama Geţilor. Dăruirea femeii scorpion este într-o doză ce nu se poate cuprinde în exprimare. Ea oferă tot ceea ce este mai frumos pe lume. Sacrificiul ei este continuu, valoros şi eficient. Iată ofrandele:  
„aş trece munţii cu tălpile goale  
sfidând piscuri  
aş creşte grăuntele cu lacrimi  
fierbinţi”.  
 
Plusul îl aduce poemul „Te provoc, iubire...”, cu versul: „ te încit, privindu-te...” Motivul privirii fixează esenţa iubirii. Energiile maxime se concentrează în privire: „Ochii sunt oglinda sufletului” (proverb) -  
„cobor serpentine  
sărutându-le”.  
 
Ca într-un vârtej de dragoste, dorinţele se unduiesc în serpentine sub luciul galben al lunii, trimiţând raze tainice printre tulpini. Poezia Corinei Ligia Pătraşcu te face să devii călător prin lume, prin trăiri, prin penetrante sentimente, prin sublimări ale unui subconştient uimitor de vast; Univers de imagini. Motivul mamei înregistrează penetrante sentimente aşezate în rama împodobită cu infinită sugestie a simbolurilor. Amarul iubirii, veşmântul pe care ea îl îmbrăcă în notă tragică reflectă istoria poeziei. Se spune că tristeţea este haina poetului. Să sperăm că vom învăţa să iubim fără suferinţă. Există multe teorii pe aceste coordonate pe planetă. Simbolul „mesei”, venind din ancestralitate, trecând prin Lancelot, culminând brâncuşian pe tot mapamondul , este construit în poemul „Trezită”, prin noţiuni implicând sugestii universale.  
 
Poemul „Promisiune” include acel perpetuu atu al femeii scorpion uimitoare în căutările mirobolante pentru devenire. Paradoxal, încă o „Ars poetica”, devoalând poezia în cuvinte nod, aureolată tandru, de soarele talentului. Motivul „dansului” concentrează nobilul vals. Valsul miresei este în opoziţie cu titlul volumului: Vând rochie de mireasă”, magicul hallo al poeziei rotunjeşte trecerea în linii ascendente în volum. Familiarizat cu intimitatea poetică a autoarei, cititorul se miră mereu, este fermecat de picurii ritmaţi interior, sclipitori, inspiratori propuşi de poetă.  
 
„Trebuie să căutăm în cărţi numai subiectivitatea autorului”, subliniază Ion Itu, distinsul critic trecut în nefiinţă, în cartea: „Critica de tranziţie”, incluzând numele literaţilor braşoveni.  
Poezia „Nu-mă –uita”, cu versurile:  
„şalul coboară umerii dezgoliţi  
un bob de rouă se prelinge  
făr’ de glas  
pe silueta fină a toamnei au rămas  
copaci cu trupuri nude  
mirând oglinzile cerului  
că le-a crescut pe frunte  
flori de nu-mă-uita”.  
 
Când te regăseşti în intimitatea subiectivităţii poetului, nu-ţi rămâne decât să strigi: Evrika! O femeie frumoasă invocă simbolul feminităţii – Venus – împodobind versurile cu ştiinţa culturii greceşti. Vălul căutat în acoperirea intimităţii va trebui să-şi extindă tremurarea în lumea contemporană care se deznudează cu orice preţ – cum numai la psiholog, la preot , la cel mai bun prieten, se face...  
„Venus”:  
„...  
după un timp  
găsită rătăcind prin Milo  
cu părul despletit umilă  
în mâini nu mai ţinea nimic  
şi-a dat tribut singurul măr  
cu trupul gol cerşind un văl  
să prindă nurii speriaţi de noapte”.  
 
Poematica Corinei nu e doar mirific metaforică purtându-ne în nori- corăbii romantice în spaţiul albastru al inefabilului poetic. Intrinsec pregătirea psihologică îşi înfige teoriile în creaţia poetică. Echilibrul masculin-feminin; ying-yang, se cere în universalitatea devenirii. „Învăţaţi regulile succesului – gândiţi la scară mare”, ne îndeamnă David J. Schwatz în cartea: „Magica putere a gândului”.  
 
Corina Ligia Pătraşcu păşeşte pe treptele succesului redării cunoştinţelor teoretice îmbrăcate în flamida împărătească a imaginilor artistice; o va aştepta Globul de aur al Învingătorului într-un spaţiu al Noului Pământ ce se prefigurează. Natura cu minunăţiile ei, care trebuie devoalată lumii, o prezintă autoarea în poemul care prezintă iubirea subtil: „Patima”. Iubirea duce în spate planeta. Polenizarea prin pistilul incisiv induce procreerea. „Atenţia trebuie îndreptată asupra obiectului dorinţei nu asupra lipsei lui”, citat din Esther şi Jerry Hicks. („Învăţăturile lui Abraham”).  
 
Dorinţa, coadă multicoloră, ovală de păun îmbrăcă o carte a figurilor de stil; sădeşte sâmburii florilor roşii de maci; îşi îndreptă capul ca o credincioasă floare a soarelui după magicul ei adorat; induce o melodie intrinsecă beethoveniană purtând spre triumf existenţa zbuciumată, poartă răsuflarea cititorului în munţi, câmpii, pe capete de flori multicolore în desfăşurări fascinante sugerate de poetă. Prindem în bold de insectar poemul: „Toamnă târzie”, că să anunţăm minunata venire pe lume a poetei:  
„dogoarea soarelui apusă  
bat ploile urlând prin mine  
strivind celule tremurânde  
cu feţe triste  
pietrele râd în hohote  
privind vâltoarea frunzelor  
din mine...”  
-------------------------  
Georgeta BLENDEA-ZAMFIR  
Braşov, 10 ianuarie 2018  
 
Referinţă Bibliografică:
Georgeta BLENDEA- ZAMFIR - MĂRGĂRITARE DE RECUNOSTINŢĂ, PENTRU POEZIA CORINEI LIGIA PĂTRAŞCU / Georgeta Blendea Zamfir : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2584, Anul VIII, 27 ianuarie 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Georgeta Blendea Zamfir : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Georgeta Blendea Zamfir
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!