CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Manuscris > Scriitori >  





CURAJUL NU ESTE ABSENȚA FRICII
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Curajul nu este absența fricii  
 
Este primul englez care se bucură de această distincție și, fiind considerat cel mai tânăr laureat ce deține premiul Nobel, bate un record păstrat până astăzi, trecând pragul mileniului III. Iată și motivația impresionantă a Juriului care i-a decernat titlul: „Pentru puterea de observație, virilitatea ideilor și remarcabilul talent narativ care caracterizează creația acestui autor de reputație mondială”.  
 
Nu cred ca vreun copil din Europa sau din oricare alt spațiu civilizat să fi ratat aventurile lui Mowgli din „Cartea junglei”, după 1894-95, anii apariției celor două volume fascinante ale scriitorului britanic Rudyard Kipling (30 decembrie 1855-18 ianuarie 1936), care transpune în pagini magice întâmplări pe care le imaginează în India copilăriei sale, acolo unde s-a și născut, în 30 decembrie 1865, într-o familie metodistă venită din Anglia. Ne amintim, desigur, cartea, dar și ecranizarea întâmplărilor cu Bagheera, pantera neagră, și Baloo, ursul cafeniu, ce l-au învățat pe Mowgli „Legea junglei”, pregătindu-l pentru viață, implicit pentru alegerile de mai târziu, când hotărăște să se îndrepte spre oameni, înțelegând că doar acolo își va afla și el împlinirea ca ființă umană.  
 
Scriitorul se stabilește în 1889 la Londra, devine corespondent special al unei gazete în Singapore, Hong Kong, Japonia, Malaya, Statele Unite. Călătorește în Africa de Sud, Australia, Noua Zeelandă și, pentru o ultimă dată, în India. Experiențele trăite sunt puncte de pornire în scrierile sale, în care realul și imaginarul construiesc o lume cu idealuri general-umane, dincolo de suprafața picturală a lucrurilor, ce au deschis orizonturi de reflecție pentru multe generații de cititori. Publică proză și poezie, cu trăsături ale idealismului, adunate în cele treizeci și cinci de volume, ediție integrală a operei lui Kipling, o incontestabilă moștenire spirituală ce se înscrie în universalitate, prin aplecarea asupra lumii înconjurătoare, a realităților imediate, cu vivacitatea diverselor aspecte ale vieții, plină de îngrijorări sau neliniști, tumultuoasă și de multe ori tulburată de conflicte dureroase.  
 
Rudyard Kipling a obținut succesul și faima încă de foarte tânăr și a căutat perfecțiunea neîncetat . Biografii săi vorbesc despre trei direcții ale scrisului acestuia: nota satirică, în povestirile de început și în primul său roman, „Se lasă noaptea” (The Light that failed), apoi direcția compasiunii umane și, cea de-a treia, direcția morală, de reținut însă faptul că scriitorul a redat cu încredere și simțul datoriei propriul ideal care era și al țării sale: libertatea și adevărul.  
 
Ne oprim asupra primului său roman scris la 25 de ani, în 1890, „Se lasă noaptea”, a cărui construcție a fost inspirată de întâmplări reale, autobiografice, roman reeditat și în repetate rânduri, ecranizat . [Ronald Colman și Ida Lupino în The Light That Failed (1939)]  
 
Paralelisme cu realitatea  
 
Începutul este inspirat din copilăria traumatizantă a micuțului Rudyard, trimis în Anglia pentru a fi educat de niște rude ce foloseau Biblia ca instrument de tortură. Suferința îl marchează și îl sensibilizează pentru tot restul vieții, aceeași experiență fiind redată și în roman, prin personajul Dick Heldar.  
 
Orbirea este un ecou al spaimei autorului că va orbi, chinuit de o miopie accentuată.Personajul său, Dick Heldar, ajunge în calitate de corespondent de presă în campania din Sudan, alături de prietenul său, Torpenhow. O lovitură la cap cu sabia îi determină, cu timpul, pierderea luminii ochilor și imposibilitatea de a mai picta.  
 
„- Torp! Torp! Unde esti? Îndură-te, vino la mine!  
 
– Ce s-a întîmplat?  
 
Dick se agăță cu unghiile de umărul său.  
 
– Ce să fie? Iată! au trecut ceasuri întregi de când sunt în tenebre! Mă auzi? În tenebre! Se lasă noaptea, îți spun! Se lasă noaptea! (…) Îmi pare rău că mă cufund în întuneric!”  
 
Prietena sa din copilărie, Maisie, pictoriță și ea, pe care o reîntâlnește peste ani în ceața londoneză, amintește de un personaj real, pictorița Flo Garrard, pe care Kipling o curtează, dar se izbește de indiferența ei.  
 
Biografii lui Kipling, datorită codului moral victorian, nu lămuresc dacă Flo i-ar fi mărturisit lui Rudyard orientarea lesbiană, cert este că scriitorul cade în depresie și începe să scrie „Se lasă noaptea”. În roman, acest lucru ar fi reflectat chiar în natura relației lui Maisie cu pictorița impresionistă, roșcată, dar rămâne enigmatică, fiind mai degrabă sugerată decât explicită.  
 
Dick jurase că o va iubi toată viața pe frumoasa pictoriță Maisie, care însă își dorește o carieră personală, individuală, în pictură. De aceea, o anume indiferență a acesteia îl demoralizează. Melodramă? Poate, dar povestea este adevărată așa cum ar promova-o Hollywoodul, dacă ar refilma-o.„Kipling împletește printre firele acestui roman o istorie personală, secretă”, notează Mihai Iovănel.  
 
Personajul, complet prăbușit, depresiv, își află sfârșitul în Port Said, căzând fulgerat de gloanțe în brațele prietenului său.  
 
Viața lui Dick și fatala sa călătorie finală sunt o metaforă, notează THE GUARDIAN, pentru dispariția curtoaziei bărbatului secolului al XIX-lea, în fața femeii noi, ceea ce face ca povestea să fie mai bogată și mai interesantă decât au văzut-o mulți dintre contemporani.  
 
Dintre poemele sale, îl reproducem aici pe cel mai cunoscut: „IF”, un admirabil evantai simbolic al condiționalităților ființei umane.  
 
DACĂ  
 
Rudyard Kipling  
 
Dacă-ți rămâne mintea când cei din jur și-o pierd  
 
Și fiindcă-o ai te apasă sub vorbe care dor,  
 
Dacă mai crezi în tine când alții nu mai cred  
 
Și-i ierți și nu te superi de îndoiala lor,  
 
Dacă de așteptare nu ostenești nicicând,  
 
Nici de minciuna goală nu-ți clatini gândul drept,  
 
Dacă, izbit de ură, nu te răzbuni urând  
 
Și totuși nu-ți pui mască de sfânt sau înțelept,  
 
Dacă visezi, dar visul stăpân de nu ți-l faci,  
 
Sau gândul, deși judeci, de nu ți-e un țel,  
 
Dacă-ncercând triumful sau prăbușirea taci  
 
Și poți, prin amândouă trecând, să fii la fel,  
 
Dacă înduri să afli cinstitul tău cuvânt  
 
Răstălmăcit, naivii să ducă în ispită,  
 
Sau truda vieții tale, înspulberată-n vânt,  
 
De poate iar s-o ‘nalțe unealta-ți prea tocită,  
 
Dacă poți strânge toate câștigurile tale  
 
Ca să le joci pe-o carte și să le pierzi așa,  
 
Și iarăși de la capăt să-ncepi aceeași cale  
 
Fără să spui o vorbă de neizbânda ta,  
 
Dacă poți gândul, nervii și inima să-i pui  
 
Să te slujească încă peste puterea lor,  
 
Deși în trupul firav o altă forță nu-i  
 
Afară de voința ce le impune spor,  
 
Dacă te vrea mulțimea, deși n-ai lingușit,  
 
Și lângă șef tu umbli ca lângă-un oarecare,  
 
Dacă de răi sau prieteni nu poți să fii rănit,  
 
Dacă nu numai unul, ci toți îți dau crezare,  
 
Dacă ajungi să umpli minutul trecător  
 
Cu șasezeci de clipe de veșnicii,  
 
Mereu,  
 
Vei fi pe-ntreg Pământul deplin stăpânitor  
 
Și, mai presus de toate, un OM –copilul meu!  
 
Un articol de Florica Patan  
 
18 ianuarie, 2019, Alba Iulia  
 
În imagine, scriitorul Rudyard Kipling (preluare internet)  
 
Referinţă Bibliografică:
CURAJUL NU ESTE ABSENȚA FRICII / Florica Patan : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 3022, Anul IX, 10 aprilie 2019.

Drepturi de Autor: Copyright © 2019 Florica Patan : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Florica Patan
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!