CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Orizont > Reportaj >  





Trăiesc în lumi paralele
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Ianuarie 1998 – La operetă, Teatrul “Ion Dacian” din Bucureşti. “Gondolierii”, de Arthur Sullivan. Libretul de W.S. Gilbert. Slăbuţ, diluat actul întâi. Actul doi mai sprinten. (Cu-o seară înainte dormisem ca mort-obosit de-alergături după acte). De-un deceniu nu mai văzusem operetă (excepţie Odesa).  
  
Aluzii totalitare: secera şi ciocanul: însemnele BARATARIEI, o ţară imaginară în jurul Veneţiei. Egalitarism. Doi regi domnesc în acelaşi scaun domnesc. Muzica: inflexiuni din Verdi. (Ne mai aerisim auzul. Luăm o porţie de suflet în nări.)  
  
Scriu pe-ntuneric.  
  
Mai mulţi actori şi orchestranţi decât spectatori!  
  
 
  
Cinci cărţi  
  
Dimineaţă bogată. Schimb de cărţi şi reviste cu Viorel Gh. Vodă, Mihai Prepeliţă, soţia lui Dan Ţopa mi-aduce caseta cu “Emigrant la infinit”, regizat de studenţii de teatru târgovişteni...  
  
La şase dimineaţa, în gară, întâlnesc pe Anatol Ciocanu, redactor la “Glasul Naţiunii”, poet. Cică mi-a publicat versuri (dar eu nu ştiam!), şi pe eseistul Mihai Cimpoi. Ion Goian mi-aduce “Collected” (vol. II), tipărite de Universitatea din Chişinău...  
  
Cinci cărţi apărute anul trecut. Posibil încă două. Soluţii la probleme de geometrie din manuale şcolare şi cartea de interviuri cu Veronica Balaj şi Mihail I. Vlad...  
  
 
  
Escală la Zürich  
  
Am o vanitate-n mine să-i trimit vederi Rotarului (prof. univ. dr. Ion Rotaru, de la Universitatea Bucureşti) de oriunde mă aflu. Amsterdam. Zürich… Pam-pa-ram!...  
  
Las un bagaj în aeroport (4 FE) şi cu un trenuleţ ajung la Gara Mare. Apoi hoinar pe Bahnlofstrasse. Un francez îmi zice că-l ştie pe Viorel Moldovan, fotbalist în Elveţia, şi în selecţionata României...  
  
Schimb 30 $ (la rata de 1,44 franci elveţieni)...  
  
Umed. Cald. Singur cu căciulă prin oraş. Culori (mov, negru, roşu). Ordonat. Curat. Luminos...  
  
Preţuri de nu te poţi apropia (depăşesc pe cele americane!)...  
  
Zürich: capitală bancară şi economică a ţării. 110.000 de locuitori. Dialect german. Totuşi mă-nţeleg în franceză (o vorbesc nemţoii) şi engleză...  
  
Mă simt bine ca plimbăreţ cu mâna-n fund! Dar nu scap de complexul meu ţărănesc… cu dat dracu!...  
  
Ajung brambura lângă lac. Becurile de pe celălalt mal. Clipocitul apei...  
  
Piese teatru după: Robert Nursil (am citit “Cacania” lui), Fr. Dürrenmatt, Patrick Süskind şi-un anglofon: Martin McDonagh...  
  
Operă de: Lehár, Donizetti, Weber, Rossini, Knussen...  
  
Cu aparatul de fotografiat nedespărţit. Cu rucsacul în spate. Cu palton şi fular (lumea se uită curios la mine). Ce catedrală mare! (Grössmünster) Nume românesc(?), cântăreţ la pian în Cabaretul “Maxim” (Romika Marian): şi poza unui mustăcios cu ochi căprui se expune (seamănă român)...  
  
Scriu cu economie...  
  
Oamenii străzii. Tramvaie...  
  
Înnoptez la un hotel cu bar (“Splendid” pentru 70 FE.  
  
Bitte läuten und hier warten. Danke. (Sunaţi clopoţelul)...  
  
Reclame în germană, engleză, franceză, italiană (Viva la Vida!)...  
  
Turnurile ascuţite, gigantice ale bisericilor. Pescăruşi hurucăind dis-de-dimineaţă. Apoi pe balustradă. Mersul de-a lungul canalului...  
  
McDonald’s (cu junk-food), Pizza Hot şi-aici (ca şi-n Bucureşti)...  
  
Subteranul din faţa gării. Vitrinele strălucind de curăţenie. Cumpăr fructe LITSCHI, aduse cică din Madagascar (îmi vine să pronunţ madamgâscan) cumpăr ½ de kilogram. Galerii. Picturile lui Graziano Marini gălbenicioase cu linii intercalate), ori şterse (Zoran Music), ori curate şi albastre-roşii (Sebastian Burckhardt), ori în pete/jocuri de penel (Antoni Tàpies)...  
  
Dau de strada Beethoven (1770-1827)...  
  
 
  
Amintiri cu tata-mare  
  
Orice s-ar zice, sunt un împătimit al cărţii, mă risipesc în oameni, sunt un idealist (ca săracul Puiu Dumitrescu, prăpădit recent), îndrăznesc să mă laud: nu chiar apostol cultural...  
  
Wittgenstein îngrijea de trandafiri, şi-n acelaşi timp îşi construia opera...  
  
Birlic, un amic bălceştean din copilărie, îmi trimitea un bilet prin Ada:  
  
“Tata-mare al tău zicea:  
  
Mandea bea, Mandea plăteşte,  
  
Mandea fuge iepureşte.  
  
Iar când mergea la selector  
  
Şuştoi maică prepeliţa  
  
sau:  
  
Zât, că te flanfuştără  
  
Conţu zânzania.”  
  
I-am transmis vorbă să-mi scrie şi altele.  
  
Tată-mare de la vale era un drag. Comic. Înalt. Armata la cavalerie, în garda regală. Păr negru. Ochi albaştri (moşteniţi de vară-mea Denisia, plus urmaşii ei). A luptat contra ruşilor. Ajuns la Odesa. Cinci ani pe front. Fusese dat dispărut (mort). Ma-mare în “îngropase” şi-i făcuse pomană.  
  
Când eram mic de tot, îmi născocea poveşti. Spunea el, spunea, apoi tăcea – să vadă dacă am adormit.  
  
– Şi, tată-mare, şi ce-a făcut?, spuneam eu curios.  
  
Iar el n-avea încotro şi continua...  
  
Prin clasa a cincea sau a şasea, mi-a venit ideea să le scriu. Şi mă apucasem: pe un caiet mare cu coperte groase. Aşternusem vreo două. Până când mama a-nceput să-şi noteze datorii la nuntă (de la sfârşitul paginilor). Pe urmă am găsit file rupte. În final, mi-au rămas doar câteva pagini, pe care nu le-am mai găsit. Păcat. Mă doream un Petre Ispirescu ori Dulfu...  
  
Haşdeu şi Maiorescu s-au urât. Macedonski şi Eminescu s-au urât. Barbu şi Arghezi s-au urât. Gr. Moisil şi Barbu s-au urât. Topârceanu şi Lovinescu s-au urât. Nae Ionescu şi Călinescu s-au urât...  
  
Film cu Julia Roberts (în avionul Zürich-Atlanta). Frânturi...  
  
V. Moraru a reprodus un tablou de Şiskin, cel mai mare peisagist rus, în apartamentul său din Bucureşti: pe un perete...  
  
 
  
Teoria Ecoului şi a Propagării  
  
Când faci ceva în America, se-aude mai tare decât din altă ţară. Teoria Ecoului şi a Propagării...  
  
Zece ore jumătate în avion: te-apucă damblalele...  
  
Soljenitzin de Prepeliţă (şi-a lăsat o barbă de călugăr) s-a certat cu Leonida Lari şi nu mai e redactor la “Glasul Naţiunii” (Chişinău-Bucureşti) de-aproape un an. Mă şi mir din ce trăieşte, că nu lucrează neam. Se hrăneşte cu aer? Pe deasupra: trebuie să-şi sponsorizeze şi cărţile.  
  
– Ce mai scrii?, l-am întrebat.  
  
– Nimic, îmi public ce-am scris până acum.  
  
În avion, ori la volan, îmi reculeg gândurile...  
  
Sistematizat. Organizat şi Re…  
  
Scris.  
  
Visez uneori c-am să rezolv conjectura lui Goldbach (orice număr par se scrie ca o sumă de două numere prime).  
  
Visez cu ochii deschişi… (sunt naiv?)  
  
Ca un triumf al matematicii româneşti...  
  
Îmi plac lucrurile enunţate simplu, dar al dracului de greu să le rezolvi. Cele care ascund un mister, o lege a naturii. Asta-i teoria numerelor...  
  
(Mai urlă şi muzică rock în cască, de jos pe scaun legat cu centura. Sunt nebun câteodată! Sângele meu de oltean şi ţăran clocoteşte…)  
  
Cică minerii strigau:  
  
“Dintr-o ţară şi-un popor  
  
Am ales un ţap şi-un chior”  
  
(Constantinescu + Ciorbea)  
  
sau:  
  
“Ci/or-bea, ci/or-mânca? ”  
  
Nivelul de viaţă scade tot mai rău. Promisiunile puterii s-au dovedit hoţii. O lume întreagă dusă de nas...  
  
 
  
Întâlnirea cu dirigintele “exterminator”  
  
Pe 2 ianuarie, Nucu Marinescu şi Ileana Petrescu m-au vizitat la Bălceşti. Propuneau reeditarea jurnalelor mele de lagăr şi (prima parte) americane sub formă prescurtată în 1999: cu o prefaţă de-un celebru român (nu mi-au specificat vreun nume)…pentru a mă “clasiciza” în viaţă!...  
  
Pe 6 ianuarie, comemorat la Râmnicu Vâlcea pe Marian Creangă, fost director al Bibliotecii Judeţene, decedat subit – cancer la pancreas înaintea Anului Nou, sub 50 de ani. Era şi unchiul lui Vali…  
  
Ion Soare mi-a luat un interviu pentru TV “Vâlcea 1”...  
  
Pe 9 ianuarie, lansat două cărţi la Biblioteca “Theodor şi Aristiţa Aman” din Craiova: “Exist împotriva mea / I am against myself” (bilingvă, aşadar) şi “Scrieri defecte” (proză scurtă paradoxistă). Dintr-o sală mică, ne-am mutat într-una mai mare, umplută toată. Au vorbit: Nucu Marinescu, editorul. Marian Barbu, C. M. Popa (iată-ne reîmprieteniţi!), D-na Leferman, directoare bibliotecii. Au participat: Gavrilă Ioan, Ilarie Hinoveanu (nu-l recunoscusem), Ioana Dimulescu (mic interviu pentru Radio “Oltenia”), Liliana Hinoveanu, Ada Cârstoiu de la Bălceşti, Cami Milu (nepoată de-a doua, soprană, absolventă a Conservatorului din Iaşi), colegi de pedagogic (Voinea – la care-am petrecut după, Aurel, Vasile – mai mic cu doi ani, Dănescu porcul (dirigintele din pedagogic, care era pe punctul să exmatriculeze!  
  
– Am fost un elev cam indisciplinat, am bâiguit eu.  
  
– Toţi aţi fost aşa, a lăsat-o omul mai moale.  
  
Barem pe Voinea l-a dat afară pe-un an de zile, şi-a terminat, săracul de el, cu promoţia din urmă. Iar în seara asta, tot Dănescu îl întreabă:  
  
– Mă, Voineo, dar tu de ce n-ai absolvit în acelaşi timp cu ei?  
  
“Bă, ăsta ori e prost, ori se preface!”, gândea Voinea...  
  
Interviu la Radio “Horion” (Craiova), cu Daniel Şerban, simpatic. Fusese, ca oficial, şi el în America. Îi trecuse prin gând să rămână, dar se temea. Daniel citise jurnalu-mi de exil şi vroia să mă cunoască între patru ochi. Mă flata faţă de D-na Leferman: “personalitatea D-lui Smarandache”...  
  
După ora de discuţii în faţa microfonului, telefoane după mine. Profesorul Ambrozia, pensionar, fost la Universitate în Craiova, zicea c-am fost sincer. Cornel Dincă, un fost coleg de grupă din studenţie, o altă colegă... mă-ntrebau despre viaţa-mi de expatriot... şi s-au mirat s-audă că scriu poezii. Matematician, da!...  
  
Referinţă Bibliografică:
Trăiesc în lumi paralele / Florentin Smarandache : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 3560, Anul X, 29 septembrie 2020.

Drepturi de Autor: Copyright © 2020 Florentin Smarandache : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Florentin Smarandache
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondator: George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!