CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Beletristica >  





Ana-Maria Radu, Din nou despre „HERMENEIA” Mirelei-Ioana Dorcescu
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
ANA-MARIA RADU  
 
Din nou despre „HERMENEIA” Mirelei-Ioana Dorcescu  
 
Doamnei Mirela-Ioana Dorcescu, la o aniversare.  
 
Recenta carte a Mirelei-Ioana Dorcescu, intitulată Hermeneia și apărută, la începutul acestui an, la Editura Mirton din Timișoara, are toate însușirile unei lucrări bine realizate, începând de la textura hârtiei, trecând prin consistența și originalitatea textului și desăvârșindu-se prin tectonică, prin așezarea în pagină.  
 
Hermeneia numără 316 pagini și este alcătuită din trei secțiuni: Excelența textului, Haloul textului, Efigii. Prefața este semnată de Ildikó Gábos-Foarţă, iar pe ultima copertă a fost inserat poemul Scribul al lui Eugen Dorcescu.  
 
Prefața poartă titlul 77, deoarece Hermeneia este dedicată Poetului Eugen Dorcescu, la împlinirea vârstei de 77 de ani. Ildikó Gábos-Foarţă valorifică simbolistica cifrei șapte, sub a cărei vibrație se află această carte, și susține că Mirela-Ioana Dorcescu a scris Hermeneia „cu inspirație, ajutată de talentul ei nativ, de seriozitatea și tenacitatea-i ieșită din comun, de rigoarea cercetării și a analizei literare și stilistice, de profesionalism, toate sub semnul imensei bucurii pe care i-o induce scrisul, al entuziasmul ei adolescentin și al darului care i-a fost dat în plus: prodigiozitatea”.  
 
Prima secțiune a cărții, Excelența textului, este divizată în două capitole. Primul aduce în discuție (noutate absolută în comentariul critic de la noi) Secțiunea de aur în poezie. Autoarea explică ce înseamnă secțiunea de aur, afirmând că ea poate fi verificată matematic prin numărul Phi, care atestă „proporția divină”. Bazându-se pe o cercetare anterioară a Poetului Eugen Dorcescu, Mirela-Ioana Dorcescu continuă investigarea secțiunii de aur în lirica actuală, abordând, din această nouă și suprinzătoare perspectivă, poezia lui Eugen Dorcescu și pe aceea a Șerban Foarță. Pentru fiecare din cei doi poeți contemporani, alege un corpus de texte, în cazul lui Eugen Dorcescu: În tăcere, Nirvana, Ecclesiast, Trubadurul din vis 9, Triada, Elegiile de la Carani 4, Ioanitul, iar în cazul lui Șerban Foarță: Donna con donna, Spălai ferestre, Nu știu alții cum sunt... (Poeme bătrânești).  
 
Identificarea secțiunii de aur în poezia acestor doi poeți demonstrează (sau măcar semnalează ori, mai degrabă, confirmă) prezența valoarii.  
 
Afirm cu tărie și stărui: nu putem aprecia îndeajuns extraordinarul merit al acestui capitol, în contextul comentariului literar autohton și în contextele, mai largi, al teoriei literare și al esteticii. Mă alătur, în această privință, lui Lucian Bureriu, poet subtil și erudit, care a publicat câteva eseuri entuziaste despre Hermeneia Mirelei-Ioana Dorcescu (vezi, între altele, Verslibrismul și secțiunea de aur, „Melidonium”, 22 aprilie 2019).  
 
Următorul capitol se intitulează Exegeză: Eugen Dorcescu și cuprinde analiza hermeneutică a câtorva teme, definitorii pentru viziunea poetului: Nirvana, Lupul, Rimele rare, Râul, Drumul.  
 
Haloul textului, a doua parte a cărții, prezintă evenimente de viață și literatură, în răstimpul 27 mai 2017 – 11 ianuarie 2019. Episoadele sunt autentice, încărcate de reflecții și sentimente, au căldura și profunzimea faptului deopotrivă trăit și transfigurat, ceea ce le asigură, după opinia noastră, o receptivitate maximă la cititor. Aceste episoade sunt unice și irepetabile, întocmai va ireversibilul timp. Este minunat că au fost captate, imortalizate în carte.  
 
Fiecare capitol din Haloul textului evocă un eveniment special, cu grea încărcătură existențial-estetică, și poartă ca titlu o dată calendaristică. Primul, 27 mai 2017, prezintă o vizită neprevăzută la necropola Mitropolitului Vasile Lazarescu, ierarh celebru, „ierarh martir” (după spusa Părintelui Vicar Dr. Ionel Popescu), rudă cu autoarea. Al doilea relatează despre lansarea uui volum de poezie al Marianei Pâșlea, la Mănăstirea Almăjului. Al treilea fixează în timp un semnificativ eveniment literar, realizat la Universitatea de Vest din Timișoara, în Amfiteatrul G.I Tohăneanu, eveniment ce a încoronat „anul Eugen Dorcescu”. Evenimentul din iulie 2018 se desfășoară la Uzdin, Serbia, la Festivalul „Drumuri de spice”. Dacă în 2017 Eugen Dorcescu a primit Marele premiu „Sfântul Gheorghe”, în anul 2018 Grigore Leșe a fost cel premiat. Următoarele întâmplări sunt simetrice: în 9 octombrie 2018, se lansa Celesta, cunoscutul roman al Mirelei-Ioana Dorcescu, la Biserica din Piața Dacia, Timișoara. În 9 noiembrie, același an, în sala 202 de la UVT, avea loc lansarea Realismului simbolic. Proza și eseistica Mirelei-Ioana Dorcescu, lucrare reprezentând debutul editorial al Anișoarei-Violeta Cîra, fostă studentă a Mirelei-Ioana Dorcescu. Două lansări de neuitat, lecții de literatură și spiritualitate. În 29 noiembrie 2018, la sediul Filialei Timișoara a Uniunii Scriitorilor, Prof. Univ. Dr. Cornel Ungureanu, Președintele Filialei, a decernat premiile literare și a primit noii membri. Între aceștia, s-a numărat și Mirela-Ioana Dorcescu, recunoaștere și răsplată spirituală ale talentului și operei sale. Iar finalul anului 2018 surprinde familia Dorcescu în compania familiei Foarță, spre a întâmpina, împreună, trecerea în Noul An.  
 
Haloul textului, acest jurnal sui-generis, este important, în sine, în autonomia sa artistică, dar și ca document de istoriei literară. Precum a declarat, la lansarea din 5 aprilie, de la Filiala Uniunii Scriitorilor, Eugen Dorcescu: „Cândva, un fericit cititor va înțelege, străbtând textul, cum se făcea și cum se trăia literatura, în anii de acum, în această preaiubită cetate – Timișoara”.  
 
Efigiile, ultima parte a cărții, prezintă persoane importante din lumea academică și, în general, cultural-artistică timișoreană, persoane ce au marcat, într-un fel sau altul, cursul scriitoricesc și academic al autoarei. Portrete emoționante, zugrăvite cu gratitudine, nostalgie, înfiorare, încercări, izbutite, de a smulge uitării chipuri, gesturi, cuvinte.  
 
Cele trei secțiuni ale Hermeneiei sunt diferite, fiecare are o substanță aparte și un stil propriu, dar necesarele distincții se revendică de la o unitate profundă, conferită de personalitatea creatoare a Mirelei-Ioana Dorcescu, de datele acestei personalități. Mai întâi: sentimentul adânc și cultul valorii (ilustrate, prioritar, de prima secțiune, Excelența textului). Apoi: trăirea intensă a relației dintre timp și durată, dintre individul trecător și eternitate (Haloul textului, Efigii). În fine, și mai cu seamă, puternicul talent scriitoricesc al Mirelei-Ioana Dorcescu, capababil să dea nu doar credibilitate, ci și strălucire, atât demersului teoretico-analitic, precum și celui prozastic.  
 
HERMENEIA. O carte despre care, cu siguranță, vom mai citi și vom mai auzi.  
 
Timișoara, la 15 Mai 2019.  
 
Referinţă Bibliografică:
Ana-Maria Radu, Din nou despre „HERMENEIA” Mirelei-Ioana Dorcescu / Eugen Dorcescu : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 3057, Anul IX, 15 mai 2019.

Drepturi de Autor: Copyright © 2019 Eugen Dorcescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Eugen Dorcescu
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!