CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Beletristica >  





Ana-Maria Radu, Dialog în spiritualitate creștină
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Ana-Maria Radu  
 
Dialog în spiritualitate creștină  
 
 
 
„El e-așa ca pomul verde  
 
pus lîng-un izvor de apă  
 
își dă rodul bun la vreme  
 
căci din bun pămînt s-adapă  
 
și a cărui frunză verde  
 
nicicînd nu se veștejește  
 
tot ce-ncepe totdeauna  
 
el cu bine isprăvește.”  
 
(Psalmul 1, v.3 din Cântarea Psalmilor, de Traian Dorz)  
 
Recentul volum de proză memorialistică al lui Petru Giurgi, intitulat Crâmpeie dintr-un vis, a fost publicat în Timișoara, la editura Artpress, în anul 2018, în excelente condiții grafice. Ne aflăm în fața unui proiect care cuprinde trei tomuri. Volumul I rememorează principalele evenimente ale primilor douăzeci și doi de ani din viața lui Petru Giurgi, cel care ni se prezintă într-o triplă ipostază: de autor, narator și protagonist.  
 
Petru Giurgi este un autor care se definește, de la o primă vedere, prin modestie și credință. Dar eul narativ conturează un eu empiric mult mai complex decât pare sau, mai degrabă, decât se lasă descifrat. Adevăratul Petru Giurgi se cere descoperit printr-o lectură subtilă, căci cuvintele-i sunt cumpănite și adeseori lasă ferestre deschise pentru ca noi să privim un peisaj sufletesc viu colorat, învăluit într-o liniște dintr-o altă lume. De pildă, ultimele două file ale acestui volum poartă titlul În loc de epilog. Aici autorul își exprimă într-un mod duios mulțumirile adresate familiei, persoanelor care au trudit, alături de el, la realizarea întâiului volum, celor care îi citesc opera, dar, înainte de toate, ca un credincios adevărat, Îi mulțumește lui Dumnezeu: „Așa doresc să fac și eu, mulțumindu-I Lui pentru că, în primul rând, Domnul mi-a ajutat să străbat drumul până aici” (p.525). Smerenia este o nuanță semnificativă a modestiei sale: „Și le cer iertare atât pentru neîndemânarea condeiului, cât și, mai cu seamă, pentru eventualele umbre de mâhnire pe care li le voi fi pricinuit” (p. 527). Acest epilog, ca și cartea întreagă, se aseamănă unei spovedanii, autorul mărturisindu-se, pas cu pas, nu atât cititorilor, cât lui Dumnezeu. Nu cred că exagerăm dacă percepem întreaga carte ca pe un dialog creștin – cu semenii, dar, mai ales, cu Dumnezeu.  
 
Petru Giurgi s-a născut în septembrie 1943, în comuna Poienile Izei (fosta Poienile Glodului) din Maramureș, într-o familie de creștini. A crescut într-o casă modestă, în care existau două cărți: o carte de rugăciuni și Noul Testament. Vechiul Testament i-a fost povestit naratorului implicat de către propriul tată, care nu i-a istorisit niciodată povești scornite de mintea omenească, ci i-a relevat Cuvântul lui Dumnezeu către oameni. Ne dăm seama de la început că Omul acesta, de două ori botezat și de trei ori născut, Îl are pe Dumnezeu în suflet și în sânge. Una dintre învățăturile ce transpar din amplul material epic este aceea că viața departe de Dumnezeu este cea a păcătosului, condamnat la moarte, pe când cea a celui conștient de harul Lui duce la viață veșnică, prin Iisus Hristos.  
 
Crâmpeie dintr-un vis este un volum însoțit de un impresionant aparat critic, asigurat de cadre universitare timișorene: îngrijirea volumului, cuvântul-înainte și nota asupra ediției îi aparțin doamnei lect. univ. dr. Florina-Maria Băcilă; postfața este scrisă de doamna profesoară Mioara Pop și doamna lect. univ. dr. Ana-Maria Radu-Pop; o notă de lectură este semnată de doamna conf. univ. dr. Simona Constantinovici. Toate acestea girează valoarea textului, de impresionante dimensiuni (de peste 500 de pagini), text inspirat și inspirator, care permite lecturi multiple datorită deschiderilor sale foarte generoase. În plus, materialele însoțitoare oferă o necesară explicație a profunzimilor noțiunii de spiritualitate, în special în accepțiunea creștină. În adâncul ființei sale, foarte tânărul Petru Giurg, purtător al unui nume de apostol, este un credincios, în sens biblic. El se mișcă, pe orizontală, într-o lume dinamică, frumoasă, creată de Cel de Sus, în care chipurile cele mai îndrăgite sunt cele din familia sa, formată din ostași ai Domnului, oameni cu mare nădejde în Dumnezeu. Ochii săi ridicați spre cer, întâmplările miraculoase prin care trece, visele premonitorii, încercările destinului, iubirea pură îi întăresc credința.  
 
Doamna Florina Băcilă își intitulează studiul Ființarea – vis, minune, întemeiere. Cu vădită admirație față de autor, Domnia Sa reușește să concentreze într-o frază exact ceea ce exprimă această carte: „Căci intenția din spatele Crâmpeielor dintr-un vis nu e aceea de a relata pur și simplu povestea de viață a unui om, cu tot ce presupune condiția sa, cu obișnuitele evenimente succesive care o alcătuiesc, cu entuziasmul și cu sfâșierea lăuntrică ce o însoțesc, ci de a configura o poveste despre viață, de a ne determina să înțelegem (nu doar să constatăm!) esența ideii că existența devine ființare numai prin lucrarea tainică a Divinității...” (p.12). Abordările celorlaltor interprete avizate ale textului sunt diferite. În timp ce doamnele Mioara Pop și Ana-Maria Radu-Pop vorbesc despre temele acestei cărți: „Copilăria, tinerețea, maturitatea, școala, familia sunt temele pe care Petru Giurgi le deslușește îndelung și cu mare sârguință, într-o manieră caldă, plăcută, cu puternice nuanțe de pildă și de învățătură a minții și sufletului” (p. 517), doamna Simona Constantinovici precizează că în această carte Petru Giurgi „se scrie pe sine”, alegând să-și denumească eseul Sinegrafii.  
 
După cum s-a menționat, nucleul acestei opere este ființarea evidențiată prin rememorarea unor scene pregnante din copilărie, adolescență și prima tinerețe. Relatarea pendulează între firesc și dramatic, între real și misterios, dezvăluind frământarea unei ființe firești de a se educa și înălța prin spirit, urmând modelul fraților și al surorilor ostași, într-o perioadă istorică foarte dificilă pentru destinul Oastei Domnului, întemeiate de Iosif Trifa. În structura cărții figurează patruzeci și opt de capitole, de la cel intitulat Începuturile, până la cel ce poartă un titlu poetic, izvorât dintr-un suflet îndrăgostit: Un mugur s-a-ntâlnit c-o rază... În final ne sunt prezentate și ilustrații grupate sub titlul Imagini peste timp, iconografia conferind un plus de autenticitate textului literar.  
 
În tripla ipostază în care ni se înfățișează – de autor, narator și personaj –, Petru Giurgi își reconstruiește propria lume, la o distanță de câteva decenii de momentul în care aceasta a existat într-adevăr. Din perspectiva autorului, își asumă scrierea unei cărți, din perspectiva naratorului, relatează întâmplările ce-i alcătuiesc istoria și, din perspectiva personajului, participă constant la acțiune. Perspectiva narativă este subiectivă, relatarea făcându-se la persoana I.  
 
Nicolae Manolescu clasifică romanele după stilurile arhitectonice ale Greciei antice, în lucrarea Arca lui Noe. Astfel, romanul subiectiv îl încadrează în sfera romanului doric. Conform viziunii sale, acest roman autobiografic ar fi, deci, unul doric.  
 
Pe de o parte, Crâmpeie dintr-un vis este un roman memorialistic, pentru că prezintă întâmplările și amintirile lui Petru Giurgi, un roman subiectiv, întrucât are o focalizare internă, dar, pe de ală parte, ar putea fi considerat un roman modern al experienței, deoarece conține evocări, rememorări, flux al conștiinței, introspecție și monolog interior.  
 
Încadrându-se în categoria romanului, Crâmpeie dintr-un vis se conformează la rigorile acestei specii. Spațiul și timpul sunt clar determinate. Textul implică mai multe instanțe narative, acțiunea se desfășoară în funcție de factorul temporal, conform unei scheme narative simple. Coordonatele spațio-temporale sunt indicate precis, începând cu locul natal, trecând apoi în revistă toate locurile prin care s-a perindat subiectul, într-un timp delimitat de primele amintiri ale copilăriei și de cele decisive ale primei tinereți.  
 
Un element de coeziune structurală îl reprezintă faptul că fiecare capitol începe cu o strofă din poezia lui Traian Dorz. De fapt, pe tot parcursul volumului, autorul inserează versuri ale renumitului poet religios, precum și citate din Biblie. Conceptul umbrelă, cel de transtextualitate, e un concept creat de Gerard Genette și dezvoltat în cartea Palimpseste, Paris, 1982. Așa am defini, în cazul lui Petru Giurgi, relația cu binecunoscutele texte ale lui Traian Dorz și cu veneratul text biblic. Transtextualitatea este de mai multe tipuri: hipertextualitate, metatextualitate, intertextualitate, arhitextualitate, paratextualitate. Autorul consideră oportun a folosi intertextualitatea pentru a da savoare și a lumina textul său.  
 
Volumul Crâmpeie dintr-un vis I a fost lansat la Casa „Adam Muller-Guttenbrunn” în data de 4 aprilie 2019. În prezidiu s-au aflat: conf. univ. dr. Simona Constantinovici, lect. univ. dr. Florina-Maria Băcilă, lect. univ. dr. Ana-Maria Radu-Pop, prof. Mioara Pop, prof. Iosif Băcilă. S-au reunit atunci și acolo admirabili intelectuali din vestul țării pentru a onora realizarea acestei cărți, al cărei autor a venit din Maramureș până la Timișoara, în semn de recunoștință pentru implicarea tuturor în susținerea lucrării la care a trudit. Este impresionant cum o carte de factură existențială, mărturisind credința creștină, poate aduna și uni atâtea persoane. Dar și mai impresionantă este calea către Dumnezeu pe care ne-o dezvăluie Petru Giurgi. Prin atâtea pilde din propria experiență, acesta ne îmbie să pășim în aceeași direcție ca Domnia Sa, cu mai multă încredere, cu toată încrederea în Atotputernic.  
 
Referinţă Bibliografică:
Ana-Maria Radu, Dialog în spiritualitate creștină / Eugen Dorcescu : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 3015, Anul IX, 03 aprilie 2019.

Drepturi de Autor: Copyright © 2019 Eugen Dorcescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Eugen Dorcescu
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!