CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Beletristica >  





Silvia-Gabriela ALMĂJAN, Hermeneutica vieții și a literaturii
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Silvia-Gabriela ALMĂJAN  
 
Hermeneutica vieții și a literaturii  
 
Cu puțin timp în urmă, am primit un exemplar al operei HERMENEIA de Mirela-Ioana DORCESCU, carte apărută la Editura Mirton din Timișoara, la începutul anului 2019.  
 
Compozițional, lucrarea cuprinde trei secțiuni și o prefață scrisă de Ildikó Gábos-Foarță, fiind bineînțeles însoțită de bibliografie și de o schiță biobibliografică a autoarei. Titlul volumului și coperta inedită anticipează complexitatea lucrării.  
 
Prima parte, EXCELENȚA TEXTULUI, se divide în: Secțiunea de aur în poezie și Exegeză: Eugen Dorcescu.  
 
Secțiunea de aur în poezie, tratând o temă de mare importanță, neabordată, după știința noastră, până acum, dovedește talent, muncă meticuloasă, dar, mai ales, dedicație. Cu un spirit al observației foarte bine dezvoltat, Mirela-Ioana Dorcescu – importantă personalitate în spațiul cultural bănățean (timișorean) și românesc – reușește o analiză exemplară în ceea ce privește secțiunea de aur în poezia românească. Soțul Domniei Sale, poetul Eugen Dorcescu, cel căruia îi este dedicată această carte, a propus, în urmă cu patru decenii, o teorie a abordării secțiunii de aur la nivelul suprasegmental, al cadenței poeziei. Mirela-Ioana Dorcescu preia și consolidează acest model, convinsă fiind ,,că orice nivel al unei capodopere trebuie să probeze excelența”, și demonstrează că, în cadrul poemelor de valoare semantică și estetică, poate fi identificat un ,,număr de aur” – Phi – , fapt probat prin raportarea numărului silabelor neaccentuate la numărul celor accentuate. Valoarea strict matematică a acestuia este 1,6... Cu alte cuvinte, un număr irațional, care indică misterul incomensurabil. Poeziile O, mamă..., Peste vârfuri, Sonet III de Mihai Eminescu, ca și poemul Izvorul de Lucian Blaga, prezintă un raport global de cca 1,6, conform demonstrației lui Eugen Dorcescu, publicată în lucrarea Embleme ale realității (București, Ed. Cartea Românească, 1978). Aproximativ 1,7 se constată a fi acest raport la Ion Barbu, Tudor Arghezi, dar și la Mircea Ciobanu.  
 
Pornind de la această idee novatoare, asumându-și-o, consolindu-i și extinzându-i aria de manifestare, asigurându-i, de fapt, validitate hermeneutică, Mirela-Ioana Dorcescu își pune problema identificării secțiunii de aur în poezia română contemporană. Își stabilește, în acest scop, un corpus de texte, din operele a doi binecunoscuți poeți: Eugen Dorcescu și Șerban Foarță. Pentru a completa modelul originar cu o demonstrație axiologică mai amplă, ea introduce și o analiză semantico-stilistică a poemelor vizate. Astfel, stabilește că, în cazul poetului Eugen Dorcescu, raportul dintre silabele neaccentuate și cele accentuate este de cca 1,6 în poemele În tăcere (87/53), Nirvana (85/51), Ecclesiast (92/56), Trubadurul din vis 9 (83/49), Ioanitul (77/49), Triada (75/45), Elegiile de la Carani 4 (49/31), a căror valoare estetică o ilustrează în mai multe planuri ale compoziției textuale. Partea a doua din primul capitol îi este dedicată analizei secțiunii de aur în lirica lui Șerban Foarță. Autoarea procedează similar și concluzionează că numărul de aur este prezent în poemele Donna con donna, Spălai ferestre..., Nu știu alții cum sunt... (Poeme bătrânești). Se face astfel un pas înainte în cercetarea conceptului de „secțiune de aur” în poezie, înaintându-se semnificativ pe o cale deschisă de Eugen Dorcescu, în calitatea sa de teoretician și analist al textului poetic.  
 
Urmează, cum anticipam, subcapitolul exegetic al primei secțiuni, vizând câteva dintre simbolurile și caracteristicile expresive ale lirismului dorcescian. Un aspect important al operei lui Eugen Dorcescu îl constituie elementele de prozodie – ritmul/muzicalitatea, rima textelor. Autoarea remarcă predilecția pentru rime rare a poetului Eugen Dorcescu: – ,,eu/Orfeu”: ,,În lumea iluzorie, și eu/Am rătăcit. Asemeni lui Orfeu... ”(Epilog, în B); sau ,,Arheu/eu”: ,,În căutarea marelui Arheu,/Cel care mă vânează sunt tot eu”(Elegiile de la Carani 4, în E); ,,Împăratul/de-a latul”: ,,Așa se pierde el spre Împăratul/Pe care-o viață-ntreagă L-a slujit./Frumos și pur. Și mult prea fericit./O rană-i taie inima de-a latul” (Ioanitul în E); ,,presus/Iisus”: ,,...Căci, mai presus/De vorba noastră vană și firavă,/Resimt Cuvântul răstignit în slavă/Și-mpurpurat pe crucea lui Iisus” (Epilog, în B). Acestea sunt doar câteva exemple.  
 
Lupul, Cavalerul, Trubadurul sunt abordați ca avatari, alter-egouri. Râul, Drumul au valențe multiple în lirica dorcesciană, în special Drumul spre Tenerife, care simbolizează dorința de a atinge un ideal. Așa cum observă autoarea eseului, spre deosebire de emirul lui Macedonski, eul dorcescian ajunge la destinația spirituală propusă. Am putea spune că atinge absolutul, fiindcă „nu există drum de întoarcere din Tenerife”.  
 
La nunta din Cana Galileii, nunul (după ce Iisus a înfăptuit minunea) îi spune mirelui: „Orice om pune mai întâi vinul bun şi când oaspeţii se îmbată îl pune pe cel mai rău. Tu însă ai păstrat vinul bun până acum”. Același sentiment îl are și lectorul HERMENEIEI, deoarece secțiunile II și III (HALOUL TEXTULUI, respectiv EFIGII), care conțin experiențe personale ale autoarei, pot fi considerate, pe bună dreptate, pagini literare. În aceste capitole, dezvăluirile referitoare la viața personală, trăirile, arborele genealogic și nostalgia pierderii celor dragi, dar și dorința de a face ceva pentru ,,nemurirea” lor aduc un plus de valoare cărții. Într-adevăr, cuplul de scriitori Mirela-Ioana DORCESCU și Eugen DORCESCU își trăiește viața în literatură și face din literatură viață. Dar, despre ce vorbim aici? E vorba de har, de iubire absolută, de o picătură din Dumnezeu în sufletele a doi oameni transfigurați prin creație, care emană în jurul lor calm, respect, admirație, dragoste, sublim.  
 
Referinţă Bibliografică:
Silvia-Gabriela ALMĂJAN, Hermeneutica vieții și a literaturii / Eugen Dorcescu : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 3005, Anul IX, 24 martie 2019.

Drepturi de Autor: Copyright © 2019 Eugen Dorcescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Eugen Dorcescu
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!