CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Beletristica >  





Elisabeta Bogățan, Mirela-Ioana Dorcescu despre Gheorghe Zamfir, ca exponent al miracolului românesc
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Elisabeta Bogățan  
 
Mirela-Ioana Dorcescu despre Gheorghe Zamfir, ca exponent al miracolului românesc  
 
Cercetător avizat al fenomenului cultural, pe care-l analizează în toată complexitatea lui, Mirela-Ioana Dorcescu știe să pună în lumină atât esențialul cât și specificitatea care conturează deopotrivă un fapt sau o personalitate.  
 
Astfel, în eseul GHEORGHE ZAMFIR ȘI MIRACOLUL ROMÂNESC (publicat în: „Confluenţe Literare”, Ediţia nr. 2845, Anul VIII, 15 octombrie 2018), Mirela-Ioana Dorcescu începe prin a decoda „miracolul” Gheorghe Zamfir, „excelența” sa, „geniul” său. În opinia scriitoarei, acesta ar izvorî din „atașamentul existențial și artistic față de tot ceea ce este străvechi și cu adevărat românesc. Naiul său aduce la lumină, trimite spre toate zările, geniul sufletului românesc, inclusiv acel genius loci”. Pe această linie, naiul se impune ca un adevărat simbol plurivalent al sufletului românesc.  
 
Pe linia conturării personalității lui Gheorghe Zamfir ca sublimare a unui genius loci, scriitoarea subliniază faptul că această valență arhetipală s-a impus în opinia generală: „Asocierea naiului lui Gheorghe Zamfir cu «la flûte de Pan» / «the Pan flute» și a lui Gheorghe Zamfir cu Pan însuși este o temă de interes hermeneutic”. Sesizând pericolul unei prea mari asimilări cu mitul lui Pan, scriitoarea subliniază diferențele specifice, cu acribie de cercetător al filozofiei culturii. În acest context Mirela-Ioana Dorcescu subliniază două din simbolurile românești impuse de arta populară sau cultă: ciocârlia și pasărea măiastră, simboluri care se pot contopi „Ciocârlia poate fi «Pasărea măiastră» a lui Brâncuși” , ciocârlia reprezentând tocmai piscul de lumină al artei lui Gheorghe Zamfir.  
 
Scriitoarea subliniază, în continuare, un alt izvor puternic al artei lui Gheorghe Zamfir: spiritul creștin : „Cântecele și compozițiile sale nu sunt un adaos agreabil la ființă și la ființare, ci reprezintă însuși glasul ființei și al ființării, sub orizont hristic.” Aceasta evidențiază faptul că Gheorghe Zamfir a avut mereu ochiul deschis către esențe și de aici izvorăște geniul său. Adânca sa înrădăcinare în spiritul creștin i-a adus exilul forțat. Acesta a dat însă ocazia unui ecou neașteptat al artei sale și a dus la popularizarea naiului românesc.  
 
Pentru o clarificare a demersului său, Mirela-Ioana Dorcescu analizează „conceptele matriciale genius loci și miracol românesc”. În acest parcurs, vorbind despre „genius loci”, scriitoarea întâlnește și alte simboluri care se cer decodate, cum ar fi peștele: „România are înfățișarea, alura și avântul unui pește. Se știe că peștele este simbolul lui Iisus Hristos. În ambrozia râurilor, ce se scurge printre degetele Munților Carpați, sălășluiește «păstrăvul sacru» – o veritabilă metaforă simbolică în poezia aceluiași Eugen Dorcescu. Prin urmare, România s-ar identifica, în marele abis al timpului și al spațiului, cu «Păstrăvul sacru», ar fi emblema cosmică a lui Hristos”.  
 
În demersul de decodare a „miracolului românesc”, scriitoarea afirmă: „Acesta este miracolul românesc: primordialitatea absolută a spiritului”.  
 
Concluzia ar putea fi că, la origine, cele două rădăcini ale geniului lui Gheorghe Zamfir – spiritualitatea străveche românească și spiritualitatea creștină - sunt unite. Aceasta conduce la o perspectivă și un sentiment al Centrului existențial, sublimate în eul creator : „Într-o perspectivă și într-o abordare ontologică, esența și excelența eului creator rezidă în acest sentiment al Centrului. Întreaga ambianță are un suport metafizic și o justificare transcendentală. Dinamica lăuntrică fundamentală a fost, este și, probabil, va rămâne aspirația spre Marele Centru. Acesta este arhetipul cultural românesc («Marele Arheu», în formularea aceluiași Eugen Dorcescu)”.  
 
Scriitoarea pune în lumină și un alt simbol românesc, doina: „De fapt, toate cântecele românești sunt, esențialmente, doine. Arhitema tuturor este Centrul”. În acest context, pare firesc ca, la începuturile sale, Gheorghe Zamfir să fi fost atras de doină. Mirela-Ioana Dorcescu are talentul de a analiza și linia melodică a unora din doinele lui Gheorghe Zamfir, conchizând: „În miezul muzicii lui Gheorghe Zamfir, indiferent de genul abordat, supraviețuiește și înfioară doina”.  
 
Eseul Mirelei-Ioana Dorcescu, punctând esențe, rămâne în cuget mult timp după lectură. Este memorabil modul cum autoarea reușește în mod convingător să demonstreze că Gheorghe Zamfir a devenit un simbol al românismului prin subsumarea unor alte simboluri ale străvechimii române: naiul, ciocârlia (pasărea măiastră), doina.  
 
Chiar și pentru cealaltă coordonată, a credinței și spiritualității creștine, autoarea își reazemă argumentarea tot pe un simbol, cel al peștelui, subsumat și el atât românismului, cât și geniului creator al lui Gheorghe Zamfir.  
 
Astfel, eseul Mirelei-Ioana Dorcescu se impune ca un model de analiză hermeneutică a unui fenomen cultural, de care, așa cum pertinent a observat și dl. Eugen Dorcescu, nu va putea face abstracție niciun cercetător al personalității lui Gheorghe Zamfir.  
 
Drept concluzie, scriitoarea afirmă că, prin faptul că Gheorghe Zamfir a menținut viu „sentimentul românesc al ființei”, celebrându-l în anul centenarului Marii Uniri, „celebrăm românismul prin valorile sale”.  
 
Eseul Mirelei-Ioana Dorcescu dovedește o deosebită vocație pentru fenomenologia culturii, prin înlănțuirea puternică a argumentelor aduse ca sprijin principiilor enunțate, prin profunzimea analizei, prin capacitatea de a vedea și de a sublinia esențele, prin abilitatea detalierii pentru clarificarea ideii, prin vasta sa cultură. Puse toate în slujba unui demers cu lungă bătaie umanistă.  
 
Referinţă Bibliografică:
Elisabeta Bogățan, Mirela-Ioana Dorcescu despre Gheorghe Zamfir, ca exponent al miracolului românesc / Eugen Dorcescu : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2849, Anul VIII, 19 octombrie 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Eugen Dorcescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Eugen Dorcescu
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!