CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Recenzii >  





VICTOR RUSU - INCANTAŢII FOLCLORICE
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
VICTOR RUSU – INCANTAŢII FOLCLORICE  
 
La Editura Damira din Drobeta-Turnu Severin a apărut cartea lui Victor Rusu „Incantaţii folclorice” cu o prefaţă „Între luciditate şi elan afectiv-imaginativ” scrisă de Olimpia Berca şi o postfaţă de Constantin Cubleşan.  
 
Energiile creative ale poetului irump în puternice trăiri sentimentale, amestec de senzual şi spiritual, sacru şi profan, cosmic şi terestru, într-o trecere a contrariilor unele în altele, până la o stilizare perfectă.  
 
Poeziile oferă un joc unic şi strălucitor în care elementele folclorice: incantaţii, dorul, blestemul, descântecul coexistă cu cele ale cântecului de lume: jocul de noroc, hoţii de cai, geambaşii, cârciuma, păcatul, combinându-se în forme noi, sclipiri de inteligenţă şi talent.  
 
Pornind de la elemente profane, poetul ajunge la o poezie a sacralizării prin iubire.  
 
Câteva câmpuri lexicale şi motive literare creează imaginea unei iubiri arzătoare care este flacără, văpaie, foc „Rugul nu se stinge, doamnă,/Şi-a jucat întreaga vară,/Ca flăcările pe-o comoară,/Nu se stinge, nu se-ogoaie,/Ca flăcările vâlvătaie”, dor „Doamnă, numai dorul are/Nesomn de privighetoare”, blestem, boală, suferinţă, „Nimic nu ne mai dezleagă/De blestemul de-a boli”, „Rană-n veci nevindecată”; „Mă rănea, stilet de-argint”; „Mă muşcau dălţi de lumină/Ca vorbele ce-nvenină”, dar şi purificare: „Strânşi în braţe, buimăciţi/Şi de flăcări vii sfinţiţi.”  
 
Chipul iubitei oscilează de la acela al femeii înflăcărate, voluptoase, cu ochii numai „flăcări şi scântei” care-l atrage magnetic în mediul decăzut al unei cârciumioare, la acela al femeii care prin metaforă: „crâng tainic”, „iarbă-n rouă”, „unduire de lucernă”, „floarea unui vis”, „rândunica paşnică” „zbatere de apă”, „stepă de argint sub lună”, „poem nescris” şi comparaţii: „Mă-nfăşoară iederă/Vibrând ca o ceteră/Se nalţă ca o zorea,” „Ca Fecioara din icoană”, dobândeşte atribute superioare.  
 
Poetul se imaginează în ipostaze profane: „Sunt mânz blestemat din uger,/Mânz cu buzele spuzite/Cu patru răni, nu copite”; „bezmetic vânt”, „geambaş într-o crâşmă nărăvită,” „diliu hoţ de cai.” Iubeşte pătimaş, cu tăria focului şi a fulgerului. Este dornic de contopire cu fiinţa iubită, într-o refacere a mitului androginului, până la pierderea raţiunii: „Eu flacără, ea văpaie,/Nimeni nu ne mai ogoaie./Ne ieşim de tot din minţi,/De îmbrăţişări fierbinţi.”  
 
Aspiră la purificare şi sacralizare atât a lui, cât şi a fiinţei iubite, prin iubire: „Visez apa ne-ncepută”; Iubita este chemată să îl izbăvească de focul dragostei: „Dă cu coapsa foc la grâu,/Mântuie-mă cu pârjol./[...] Herghelii prin mine fug,/Arde-le, doamnă, pe rug!”  
 
Sfinţeşte chipul iubitei ca pe o icoană „Cu o rugăciune nouă,/Scrisă cu lumini de rouă/De apă neîncepută,/Sărutată de o ciută.” Este dornic să facă sufletul iubitei cer pe care să scrie o carte cu o aripă de înger şi lumina unui fulger pentru a o putea citi şi de dincolo de moarte.  
 
Similitudinile poeziei cu literatura populară şi cântecul de lume, oscilarea poetului între profan şi sacru conduc la coexistenţa în vocabularul poeziei a cuvintelor şi expresiilor populare: „descântec”, „deochi, „a ogoi,” „ţâţe,” „apă ne-ncepută”, „ulcior cu apă vie”, „a da în floare”, „a băga în boală,” a-şi ieşi din minţi”, „a pupa cu foc”, „a muri de dragul cuiva”, „a pune geană pe geană,” a băga în răcori”, „a-şi spurca sufletul”, „a dracu”, cu cele din limbajul religios: „arhanghel”, „cruce”, „sfânt”, „sfinţit”, „icoană,” „biserică”, „înger”, „candelă”, „strană”, „schit”, „Fecioară”, „Dumnezeu,” din limbajul argotic: „fufă”, „meclă,” „nasoală”, cât şi al jocurilor de noroc; „barbut”, „rişcă.” Nu lipsesc nici „geambaşii” şi „hoţii de cai”. Diversitatea limbajului merge şi mai departe şi în ultima poezie „Tresărire”apare şi un neologism: „euritmic” pentru a crea parcă un univers rotund, armonios, o aducere în actualitate a unui vechi sentiment care este iubirea.  
 
Bine reprezentat este câmpul lexical al focului, al arderii: „foc”, „flacără”, „vâlvătaie”, „văpaie”, „dogoare”, „pârjol”.  
 
Recurenţa anumitor termeni este şi ea sugestivă pentru viziunea poetului asupra iubirii: „dor” de 15 ori, „rană” de 7 ori, „înger”, „icoană”, „păcat” de 6 ori, „argint”, „cer”, „fântână”, „floare”, „flacără”, „lună”, „a sângera” de 5 ori, „lumină” de 4 ori, „a aprinde”, „a arde”, „ban”, „blestem”, „crâng”, „geambaş”, „rouă”, „rug”, „zaruri” de 3 ori.  
 
Metaforelor, epitetelor, comparaţiilor, inversiunilor, tautologiilor de factură populară li se adaugă asocieri inedite de cuvinte, unele cu valoare oximoronică: „preacurat întru păcat”, „rugi profane”, „icoană nălucită,” „pajişte cerească”, „Demonii au plâns lumină,” „dălţi de lumină”, „lumini de rouă,” „a se îmbăta cu lună” etc.  
 
Poezia lui Victor Rusu ne încântă prin versurile ei care au tăria focului, strălucirea argintului, şlefuirea diamantului, iuţeala fulgerului, purităţi de rouă, curgerea apei, sonoritatea cântecului.  
 
Elena TRIFAN  
 
Referinţă Bibliografică:
VICTOR RUSU - INCANTAŢII FOLCLORICE / Elena Trifan : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2425, Anul VII, 21 august 2017.

Drepturi de Autor: Copyright © 2017 Elena Trifan : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Elena Trifan
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!