CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Fictiune >  





Crăciun în Asia – fragmente din reportajul ilustrat “Coreea de Sud (2003 – 2004)”, aflat în volumul “Călătorii ştiinţifice în afara Europei”
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
25 decembrie 2003. O poveste de Crăciun la Daejeon, din zilele libere prevăzute pentru revizie tehnică la Metrologia Sud-Coreeană! Am ales să vizitez templul de la numărul 378 de pe strada mea, Doryong-dong, din cartierul Yuseong-gu. Nu m-am programat pentru vizită, dar îmi încerc norocul: poarta din lemn masiv nu este încuiată! Doi lei din piatră străjuiesc intrarea principală, în timp ce nişte ciori cu pene de culoare albastru închis (specie tipic coreeană), domiciliate în copacii din jur, croncăne, profanând atmosfera solemnă. Impresie de curte de ţară, dar pavată, nicidecum mocirloasă. Vegetaţie mixtă, răşinoase şi foioase încă verzi. Diverse acareturi care nu par în paragină, dând senzaţia că sunt locuite (încălţări la o uşă şi rufe întinse la uscat pe un stativ pliabil). 
  
Soare molcom, răcoare suportabilă, vânticel care face să sune clopotele mici de la colţurile streşinilor, “limbile” lor fiind “dezlegate” de zbaterea unor decupaje din tablă în formă de peşti. Pe acoperiş sunt câţiva dragoni fioroşi, lideri ai zodiacului asiatic. În curte se află patru morminte apropiate, îngrădite de nişte “suliţe” şi aşezate în interiorul unor “pagode” cu acoperişuri multistrat îngemănate, în care predomină culorile roşu şi verde (Jeongryeogak). În această ambianţă sacră mă simt întărit în misiunea mea de creator universal, care ştie să-şi tragă sevele de peste tot. Peisajul se animă treptat: apare un căţeluş negru şi zglobiu, iar mai departe văd un maroniu masiv, dar bine înlănţuit, care nu protestează la vizita mea paşnică. Copleşit de vălmăşagul de impresii, decid să iau notiţe, aşezându-mă la o masă, de sub prelata căreia scoate capul o pisică; nu se sinchiseşte de mine şi îşi continuă moţăiala. 
  
O uşă scârţâie îndelung (lipsea o mână de meseriaş!) şi apare o fată (de vreo 15 ani), care ştie şi engleză şi doreşte să afle totul despre mine (unde locuiesc, ce lucrez), într-o fluentă comunicare universală, încununată de întrebarea: “Câte ţări aţi vizitat?”... Se iveşte şi un frăţior, care umblă în cămaşă, minunat exemplar al unui popor călit. Fata s-a scuzat, a fugit în casă şi s-a întors cu o ceşcuţă cu ceai de lămâie, bine îndulcit. Locuieşte de un an în acest templu “dezactivat”, devenit adăpost pentru o familie săracă, dar dispusă să îngrijească “o moştenire culturală”, în timp ce budismul este în declin în Marele Oraş al Ştiintei. Apoi mi-a adus un prospect cu istoria multiseculară a templului şi descrierea componentelor ansamblului. Cu totul prins în această întâmplare sărbătorească, am dat şi eu fuga la mine “acasă” şi i-am adus cutia cu bomboane de ciocolată primită la tombola colegială de sărbători. La sfârşit a apărut mama lor, mulţumindu-mi pentru vizită, o minionă frumoasă, cu păr lung, roşcat; am înţeles că era văduvă şi... cam atât în acest paragraf... 
  
Acum pot să vă spun mai precis că am vizitat templul budist Yeonghoam (numit al Recunoştinţei Filiale, floare rară în lumea modernă). Traduc din prospectul primit în dar: Şapte fii din trei generaţii îşi exprimă devotamentul pentru părinţii lor în spiritul confucianist al dinastiei Chosun (1392 – 1910). Aici Sagyoru era încăperea pentru studiul confucianismului, ale cărui patru principii de bază sunt următoarele: învăţătura, conduita virtuoasă, loialitatea şi încrederea. 
  
Am completat minivacanţa culturală cu Concertul de Crăciun din complexul Expo Science Park. “Korea Wind Ensemble” cuprinde două duzini de suflători (cinci sunt suflătoare şi chiar suflă tare!), plus cinci percuţionişti (coreenii sunt cei mai buni din lume la acest capitol) şi o xilofonistă (în program scrie euphonium, înseamnă că există şi efecte electronice). Formaţia a împlinit de curând 17 ani şi se pregăteşte de majorat! Vă daţi seama cât au muncit ca să selecteze nouă compoziţii pe bază de suflat, pe care să le şi interpreteze la unison. 
  
Le descriu pe cele care mi-au sugerat mai multe gânduri şi poante: 
  
o G.F. Haendel – Music for the Royal Fireworks, neînchipuit de frumoasă, în ambianţa castelelor anglo-saxone, parcă se aud chemările la vânătoare!… 
  
o Geoffrey Bergler – La virgen de la Macarena, excelent solo de trompetă, se simte frenezia latină, spaniolii sunt cei mai muzicali şi sonorităţile lor răzbat peste tot! (Comentariu dintr-un tabloid: N-am înţeles dacă dânsa era virgină, în orice caz a ţipat…) 
  
o J.S. Bach – Little Fugue în g-minor… Ce bazaconie au tipărit, şocantă pentru iubitorii muzicii clasice! “Rimează” cu fuga maestrului din dormitor, atunci când l-a surprins soţul doamnei… 
  
o N. Iwai – Christmas Festival, potpuriu de cântece de Crăciun, mai ales americane, un pic de zvon franţuzesc şi slabe urme de melos est-european; se vede (şi se aude) că japonezii au împrumutat de peste tot, impresionantă fiind bucuria lor pentru naşterea Domnului nostru! 
  
Referinţă Bibliografică:
Crăciun în Asia – fragmente din reportajul ilustrat “Coreea de Sud (2003 – 2004)”, aflat în volumul “Călătorii ştiinţifice în afara Europei” / Dan Mihai Ștefănescu : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2186, Anul VI, 25 decembrie 2016.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Dan Mihai Ștefănescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Dan Mihai Ștefănescu
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!