CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Cultural > Artistic >  




Autor: Cristina Oprea         Ediţia nr. 2228 din 05 februarie 2017        Toate Articolele Autorului

Cristina OPREA - FEMEIA - SUBIECT FASCINANT PENTRU PICTORUL KEES VAN DONGEN
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Pe 26 ianuarie 2017 s-au împlinit 140 de ani de la naşterea unuia dintre cei mai importanţi pictori expresionişti Kees van Dongen, pictor olandez. Acest artist de naţionalitate olandeză, născut undeva într-un cartier din Rotterdam a simţit chemarea către pictură încă din adolescenţă, când se înscrie la cursurile organizate de Academia Regală de Arte Frumoase din oraşul său natal. Aici cunoaşte impresionismul, stil în care va picta primele sale tablouri. Este atras însă de forţa culorii pure, de incadescenţa ei şi poate de aceea, simţind o altfel de pulsaţie, a devenit membru al mişcării expresioniste germane ,,Die Brucke”. Însă până la acest prag al vieţii sale artistice, a expus la Paris alături de Henri Matisse, Andre Derain, Maurice de Vlaminck şi alte nume ale picturii vremii, cei care aveau să pună bazele picturii secolului XX, înfiinţând mişcarea artistică numită Fauvism. Din aceasta au derivat ulterior alte mişcări şi curente artistice, ce au primit conotaţii internaţionale.  
 
Demersul lui van Dongen a început cu impresionismul, a trecut prin fauvism ca ulterior să se oprească la expresionism. Dacă impresionismul punea accent pe impresia produsă de un subiect, filtrată prin sufletul artistului şi apoi redată pe pânză, expresionismul pune accent pe expresia culorii, pe forţa ei şi pe ceea ce trezeşte aceasta în sufletul privitorului. Au existat două grupări de artişti expresionişti germani ce au dezvoltat două centre de cultură – la Dresda si la Munchen - unii ce s-au reunit sub numele mişcării ,,Die Brucke” şi ceilalţi formând ,,Die Blaue Reiter”.  
 
Începuturile sale au fost marcate de creaţia lui Toulouse-Lautrec, dar i-a cunoscut la Paris şi pe Matisse, Derain, Braque, Modigliani, Picasso. A ştiut însă cum să îşi construiască drumul, descoperind portretul şi expresivitatea femeii. De aceea este considerat unul dintre cei mai importanţi portretişti ai acestei perioade.  
 
A abordat şi teme precum peisajul (,,Iarna la Cannes”, ,,Trouville, marea”, ,,Primăvara”, ,,Peisaj cu lună”, ,,Casă la Fleury”, ,,Parisul noaptea”) sau compoziţia figurativă. În ceea ce priveşte compoziţia figurativă la van Dongen întâlnim trei moduri de abordare: fascinanta lume a circului (,,Caruselul”, ,,Clubul de noapte”), apoi un alt tip de compoziţie este cea în care prezenţe feminine, cu aspect uşor fantomatic prin alungirea trupurilor, oferă o altă viziune asupra modului de a reda atmosfera unor timpuri trăite de artist (,,Femeie la Veneţia”, ,,Surorile Doly, ,,Violonista”, ,,Amuzament”, ,,Luisa Casati”) şi personaje din lumea arabă, din zona Marocului (,,Nopţi arabe”, ,,Fatima şi trupa sa”, ,,Ailla”, ,,Tanger, Maroc”).  
 
S-a oprit şi asupra temei florale impresionat fiind de frumuseţea trandafirilor, a calelor şi a lalelelor. A făcut şi lustraţie de carte, interesante fiind cele realizate pentru romanul lui Marcel Proust ,,În cătarea timpului pierdut”. Dar portretul feminin a fost cel care l-a preocupat. A cercetat chipul feminin din mai multe unghiuri, descoperindu-i stările de bucurie sau tristeţe. Femeia pentru el a fost un subiect fascinant, el studiindu-i corpul, atitudinile, expresia ochilor. De la femeia de moravuri uşoare şi până la doamna de salon a descoperit în fiecare frumuseţea, plasticitatea, bucuria vieţii şi dorinţa. Fiecare femeie avea o poveste, poveste pe care pictorul o reda prin desen şi culoare. Dar numitorul comun al tuturor portretelor sale sunt ochii. Ochii, aceste oglinzi ale sufletului sunt extrem de bine conturaţi în lucrari. Uneori exagerându-le dimensiunea, pictorul a căutat să descifreze tainele din spatele acestor ochi. Indiferent de vârstă, de la adolescentă până la femeia trecută de prima tinereţe, femeia a exercitat asupra pictorului o mare fascinaţie. El a observat cu atenţie şi a încercat să redea prin culoare, cu măiestrie, farmecul feminin. Cromatica sa trece de la griurile rafinate, griurile colorate aşternute în pensulaţii mărunte, urmărind formele, la pete mari, sugestive, pline de plasticitate. ,,Sfinxul”, ,,Femeia cu pălărie albastră”, ,,Tamara - muza pictorului”, ,,Portretul lui Guus Pretinger”, ,,Elegantă cu pălărie”, ,,Kiki din Montparnasse” sunt numai câteva din titlurile tablourilor sale, care ne dezvăluie trăirle sale în raport de această temă – universul feminin – subiect atât de vast.  
 
Apreciat pentru contribuţia adusă la evoluţia artei plastice a primit din partea statului francez Legiunea de onoare şi cetăţenia franceză, iar statului olandez i-a conferit Ordinul Coroanei Belgiei. În anul 1968, la vârsta de 91 de ani, Kees van Dongen a plecat spre alte tărâmuri. Un pictor extrem de apreciat încă din timpul vieţii, lucrările sale se bucură şi astăzi de consideraţie, multe dintre ele găsindu-şi cumpărători în cele mai importante case de licitaţii din lume.  
 
Nu puteam să nu scriu despre opera acestui mare colorist pentru că el a reprezentat o verigă importantă a picturii moderne a secolului XX.  
--------------------------  
Dr. Cristina OPREA  
Turda, ianuarie 2017  
 
Referinţă Bibliografică:
Cristina OPREA - FEMEIA - SUBIECT FASCINANT PENTRU PICTORUL KEES VAN DONGEN / Cristina Oprea : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2228, Anul VII, 05 februarie 2017.

Drepturi de Autor: Copyright © 2017 Cristina Oprea : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Cristina Oprea
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!