CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Cultural > Spiritual >  




Autor: Cristina Oprea         Ediţia nr. 2191 din 30 decembrie 2016        Toate Articolele Autorului

Cristina OPREA - MAESTRUL NICOLAE VOICULEŢ – DE NAŞTEREA DOMNULUI LA SALINA TURDA
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
„Nu există limbaj,  
decât vibraţie sonoră şi de iubire!”  
Nicolae Voiculeţ  
 
Muzica este cea care deschide porţile celor mai ferecate inimi. Este cea mai frumoasă formă de a comunica între noi fără a folosi cuvintele, ales de Dumnezeu. Dar dacă dorim să previzualizăm un Univers, un Univers interior populat de mii de sunete în loc de stele, de acorduri în loc de planete, de vibraţii în loc de culori, trebuie să mergem la un concert susţinut de Nicolae Voiculeţ la magicul său nai. Este foarte greu să redai în cuvinte un concert, dar despre modul în care unii oameni se nasc pe pământ pentru a oferi celorlaţi semeni frumosul, nu este greu să scrii. Rare sunt talentele autentice, iar eu am avut marele privilegiu să cunosc un om înzestrat de divinitate, ce prin muzica sa, coboară în interiorul fiecărui spectator binele, pacea şi iubirea.  
 
La Salina Turda, în Mina Rudolf, unde există un frumos amfiteatru special amenajat pentru spectacole, a avut loc, în data de 19 decembrie ora 17:00, un concert extraordinar intitulat „Naşterea Domnului” susţinut de Nicolae Voiculeţ, Ambasador al Culturii şi Turismului Românesc, având alături Ansamblul Folcloric ,,Ceatăra”. Acest spectacol face parte din Turneul Internaţional D.O.R. prescurtarea de la Dumnezeu Ocroteşte România, ce cuprinde oraşe din România, dar şi oraşe europene precum Viena, Praga, Bratislava.  
 
Publicul turdean nu putea primi un dar mai preţios înainte de Crăciun decât acest concert formidabil. Practic, timp de câteva zeci de minute, aş putea spune că, am făcut o terapie pentru suflet, prin sunetele atât de diafane ale naiului. O companie excepţională a fost prezenţa muzicianul Klaus Dieter Untch care a creat un ,,dialog” între orgă şi nai.  
 
Despre Ansamblul Folcloric ,,Ceatăra” într-o scurtă prezentare, muzicianul Adrian Paşca spunea „Taraful Ceatara a luat fiinţă in anul 2001, iar la acea dată era compus din fraţii Adrian, Bogdan şi Vlad Paşca. La momentul actual taraful este compus din fraţii Adrian şi Vlad, iar locul lui Bogdan este ocupat de nepoţica Teodora Mihuţ. Taraful promovează muzica tradiţională din zona folclorică Codru şi Chioara. Instrumentele din componenţa tarafului sunt: vioara (Ceatăra - cum se numeşte în zona codrului), braciul cu trei corzi şi căluş drept, precum şi gorduna cu doua strune. Braciul şi gorduna fiind instrumente manufacturate după modele autentice de către conducătorul tarafului, Adrian Paşca. Taraful Ceatăra are câteva premii importante câştigate la diferite festivaluri, atât în ţară cat şi în străinătate, cum ar fi: Festivalul de la Mamaia; Festivalul Strugurele de aur de la Jidvei; Festivalul Eistedfood din Anglia; Festivalul Maria Tănase din Craiova; Festivalul Maria Lătăreţu din Târgu Jiu, etc.”  
 
Înainte de începerea concertului propriu – zis maestrul Nicolae Voiculeţ a făcut o scurtă „încălzire” a atmosferei, prezentând numerosului public o doină. „Noi o cântăm de douăzeci de ani în catedrale. Este ca o rugăciune. Se numeşte «Doina lui Petre Uc». Eu o ştiu de la Efta Botoca - a fost un mare rapsod şi muzician, a cântat cu Zamfir treizeci de ani. E o doină foarte fumoasă!” După acest scurt preludiu muzical, a început concertul, cu un colind aşa cum domnia sa declara, „pentru că am venit aici la Salina Turda să vă colindăm, înainte de toate şi să vă reamintim cine sunteţi şi cine suntem, un popor şi un neam demn şi special.”  
 
Vorbind despre orchestra domniei sale a spus „pentru că la mine în orchestră, «Orchestra România», aşa se cheamă orchestra mea, avem muzicieni de la Chişinău, din Moldova, din Oltenia, de la Bucureşti, saşi, un ungur, avem de la Satu-Mare de la Carei acest trio minunat, special – familia Paşca. Am avut vreo şase, şapte concerte recent, la Viena la Minoritenkirche, o catedrală de la 1200, chiar în inima Vienei, lângă biroul cancelarului şi Ministerul de Externe al Austriei, am avut la Bratislava în Palatul Primarului Bratislavei, am avut două concerte la Praga, acum două săptămâni, unul într-un palat, iar celălalt în cea mai mare piaţă pe care o are Praga, se numeşte Piaţa Ceasului Astronomic. Am avut acolo trei – patru mii de spectatori şi erau în faţa scenei, cred că aproximativ trei sau patru sute de români.”  
 
În aplauzele celor prezenţi în număr foarte mare, au continuat şi alte colinde să ne mângâie sufletele şi să ne aducă pace interioară şi să ne reamintească de Naşterea Domnului. Maestrul ne-a dus pe aripile muzicii într-o călătorie imaginară din satele româneşti şi până în marile catedrale, atunci când, alături de Klaus Dieter Untch, a interpretat Haendel şi Bach.  
 
Îndrăgostit de această mirifică zonă, muzicianul ne-a spus cu inima deschisă că „în calitate de Ambasador al Turismului Românesc am lansat Transilvania ca destinaţia numărul 1 a planetei. Am spus Transilvania – inima României.”  
 
Apoi a făcut referire la Salina Turda afirmând „nu puteam să nu vin aici la Turda, în acest loc minunat care este unic pe pământ şi conform statisticilor şi CNN este cel mai special loc şi unic de pe pământ şi este singurul loc din România cu cei mai mulţi vizitatori din ţară. Mă folosesc de această ocazie specială să fiu aici, sub pământ, dar în cer, cu inima, ca să o felicit pe doamna director Maria Simona Baciu, pe toată echipa acestui loc, pe primar, pe toţi cei care fac ceva pentru acest loc. Pentru că acest loc a adus România pe harta lumii şi îi felicit!”  
 
De aici din Turda întreaga echipă îl însoţeau pe maestrul Nicolae Voiculeţ la Miercurea Ciuc, la Gala ciclistului Eduard Novac, multiplu campion olimpic, apoi la Bucureşti unde concerta pentru Banca Naţională a României, la invitaţia guvernatorului Mugur Isărescu. Din loc în loc, spectacolul era presărat cu mărturisirile de suflet ale muzicianului. La nailul pe care l-a folosit pentru a interpreta în mod atât de magnific colindele şi cântecele româneşti sau piesele de muzică clasică, Nicolae Voiculeţ a povestit, sincer şi deschis, pe scena amfiteatrului Salinei Turda că „s-a întâmplat acum câţiva ani să cânte unui prinţ, prinţul moştenitor al Japoniei.”  
 
Vizibil impresionat de căldura publicului a spus că acest concert este important atât pentru locul desfăşurării lui, dar şi pentru data aleasă, având în vedere că peste câteva ore avea să împlinească o vârstă trecută uşor peste patruzeci de ani. În aplauzele şi uralele de „La mulţi ani!” din partea publicului, concertul a continuat, sunetele naiului răsunând extraordinar în această mină, Mina Rudolf din Salina Turda.  
 
Atmosfera era una caldă, publicul fredonând anumite colinde, fiind clar cucerit de interpretarea extraordinară a muzicianului şi a celor care îl acompaniau, dar timpul a trecut şi apropiindu-se de sfârşitul concertului, Nicolae Voiculeţ a urat celor prezenţi ,,Crăciun Fericit! în pace şi iubire divină.”  
 
Deşi concertul se încheiase, publicul impresionat nu ar fi părăsit amfiteatrul. Cu greu ne-am revenit la viaţa cotidină, însă, cu siguranţă nu vom uita ceea ce ne-a spus Nicolae Voiculeţ „Muzica şi arta vindecă, pansează şi dă speranţe. Se spune că sunetul do are 528 de herţi şi este vibraţia iubirii. Noi cântăm în aceste tonalităţi.”  
 
La mulţi ani! Maestre. Sărbători fericite! Iar aceste tonalităţi muzicale în care vă susţineţi concertele, să răsune pe cele mai mari scene ale lumii!  
-----------------------------------  
Dr.(art.) Cristina OPREA  
Turda, Crăciun 2016  
 
Referinţă Bibliografică:
Cristina OPREA - MAESTRUL NICOLAE VOICULEŢ – DE NAŞTEREA DOMNULUI LA SALINA TURDA / Cristina Oprea : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2191, Anul VI, 30 decembrie 2016.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Cristina Oprea : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Cristina Oprea
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!