CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Naratiune >  





Barbizon (1)
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Mi-am deschis mintea, să-mi pășești înăuntru, ocolind mai întâi lumea, să-ți găsești locul în care-ai să trăiești alături de mine, într-un târziu atât de târziu, întrebându-te dacă mai e timp pentru noi. Umbrele tale îmi acoperă nopți la rând, într-un mod atât de plăcut sufletul, încât răcoarea parcă-mi ține de cald. Vreau să știu când voi fi lângă tine, că voi plânge de bucuria de-a te revedea, stare ce mi-o dă speranța, fie acesta un joc în care ne prefacem că ne iubim, nefericirea spulberând orice vis, iubirea noastră având iată, un început și-un sfârșit. Aștept primii fulgi de zăpadă, să-i văd acasă, lângă ea, căzând peste felinarele mute, făcându-mă să-i privesc pierdut, seara, gândindu-mă dacă ar fi bine sau nu, să mă cuibăresc aproape de ochii blânzi și ființa-i statornică. Decembrie din nou, amintindu-mi de ceva scris de mine, într-o zi din martie anul trecut, repetând aici, la rugămintea Maestrului Grigorescu și-a prietenului său, Ștefan Luchian, cărora le mulțumesc pentru aprecieri, temându-mă că timpul petrecut în Barbizon, să nu treacă prea repede..."În portul iubirii" ... marea clocotește ca un cazan în prezența ta ( puteți găsi poemul pe site-ul literar, sau printre hârtiile mele). Eu scriu totuși câteva cuvinte..."pot trăi alături de tine, mistere ale vieții, privindu-ți ochii memorabili, spunându-ți te iubesc, inegalabile cuvinte, nespuse deseori, separate discret, ca noi, două emisfere privind în oglinda unei lumi nebune". De vom ajunge să stăm nopțile unul lângă celălalt, poate ne vom privi, cu gând că voi putea atinge-o stea, măcar s-o prind aș vrea, pe cea care spre mine va cădea.  
Mă aflu de ceva vreme, în deja celebra comună din regiunea Ile-de France, așteptând invitați, prietenii mei, cei care sunt nerăbdători s-ajungă aici, însă până să-i întâmpin, vă mărturisesc că am avut onoarea să-l vizitez pe Nicolae Grigorescu, ce-și are locuința la nr. 12, să vă povestesc, cum odată ajuns, acesta mă întâmpină cu zâmbetul larg, de parcă s-au deschis porți de intrare, în Pădurea Fontainbleau. Pe drumul spre locuința lui, ne-am întâlnit cu Jean-Francois Millet, ce mi-a promis că vom discuta într-o bună zi, despre umbre, scuzându-se pentru graba cu care ne părăsește, spunându-ne că este așteptat de o frumoasă pariziancă, de mai bine de-un sfert de oră, sperând, să nu fi plecat. La câțiva metri un bărbat cu beretă neagră, se prezintă după un jovial salut, ca fiind Theodore Rousseau, eu fiind tentat în mintea-mi, să-i zic, no serus măi Todore. Grigorescu, mă atenționează, fiind atent la franțuzoaica frumoasă, având pălăria cu boruri largi, ce ne-a salutat, că în cealaltă direcție două femei se-apropie de noi. Sunt mai aproape și îmi dau seama, că un grup deja a sosit, femeile artiste ca și ceilalți, sunt din Turda, unul dintre ei, mai nealcoș, un bărbat frumos, zvelt, robust și cu un aer de ștrengar, își grăbește pașii zărindu-l pe Grigorescu, pe care-l admiră și se bucură când acesta îi strânge mâna, zicându-i :  
- Ne-am mai întâlnit odată, erai cu o femeie frumoasă, ce s-a întâmplat de n-ai adus-o?  
- Maestre, zice Cornel Vana, ea este cu mine, îmi colorează viața...e pe undeva prin preajmă, o veți cunoaște cât de grabă.  
Grigorescu se-ntoarce spre mine și zâmbind, mă-ntreabă unde sunt cei doi sculptori invitați de onoare, Liviu-Adrian Sandu și Tiberiu Mursa, ce au forma unor ființe supraomenești, antropoizii vivace, cei care se ocupă, la propriu cu emoțiile, expresiile și fizionomiile umane, dându-le viață, modelând tot ce se poate, teracota, lutul, piatra, marmura, ipsosul, dând artei realiste contemporane, motive să le deschidă toate ușile...așa cum a făcut-o Maestrul Grigorescu, la Barbizon. Îl asigur că sunt la terasa Hanului Ganne, cu câte-o halbă cu bere, avându-i comeseni, pe Ion Andreescu și sculptorul Charles Jaque, așteptând grupul celălalt să vină de la Paris, plecați după ceva materiale pentru lucru, printre care Théodore Caruelle d'Aligny, Jean-Baptiste Camille Corot, Narcisse Virgilio Díaz de la Peña, Jacob van Ruisdael, François Boucher, Jean-Honoré Fragonard, John Constable. Bonjour messeurs, aud salutul ce vine din spate, oprindu-ne să-l salutăm pe Alexandre-Gabriel Decamps, chipul luminându-i-se, la vederea lui Théodore Rousseau, aflat printre cei întorși de la Paris, care se îndreaptă iată, către Han, acesta din urmă așteptându-l pe Constantin Alexii, cel care ne spune:" Redă frumusețea lucrurilor așa cum ți-ai dorit , crezând în visele tale !" După câteva clipe, Theodore trage aer în piept, zâmbește și după ce pictorițele Mariana Brighinaru și Silvia Stamatescu se alătură nouă și cărora le sărutăm mâinile cu simpatie și respect, ne spune :  
- Dragii mei, am să afirm mereu, că " arta noastră reușește să atingă patosul, sentiment pe care ne străduim să îl găsim, prin sinceritatea portretului, prin prisma adevărului dur. Ne străduim să studiem cu toată inima, visăm viața și nu copiem ceea ce vedem cu precizie matematică, ci simțim lumea reală, fiind condamnați, să nu o putem ocoli ". Aplaudăm acest mare artist, ne zâmbește și îi face semn d-nei pictorițe Dana Deac să-l însoțească spre un grup de pictori plen-air. Mă simt, de parcă aș face și eu parte din acest mare grup Barbizonian, arta și literatura fiind pe buzele tuturor.  
- Pop, îmi aud numele din nou, rostit de Grigorescu, hai cu mine, însă o luăm pe aici, vreau să văd în avans, lucrările românilor noștri, grupul celor 50 de artiști din toate colțurile României, prezenți la Barbizon, invitații mei.  
Pășesc alături de acest fondator al picturii românești moderne, știind că aici, azi, i-am cunoscut și pe alți doi Maeștrii, care l-au urmat în acest demers al artei, pe Ion Andreescu și Ștefan Luchian. Lucrările artiștilor ajunși deja aici, sunt aranjate în spațiul imens, special amenajat de Pere Ganne la Hanul acestuia, unde Cornel Vana și-a ales loc de expunere a picturilor de excepție, în stânga intrării, urmat de Alida Nagy, frumoasa pictoriță, venită tot din Ardeal, invitată de mine special...Privesc în jur și văd forfotă în spațiile ce-și așteaptă de mâine vizitatorii și invitații deopotrivă, stări ale unui moment unic, pe care l-am așteptat atât de mult, încât mă cuprind o seamă de emoții, unele fiind intense, pline de euforie, altele mă copleșesc. Îl rog pe Grigorescu să mă ierte că-l părăsesc pentru o vreme, lăsându-l povestind cu Mariana Dobre și Pătrașcu Mioara, amândouă pictorițe fiind de-o sensibilitate deplină, parfumul lor stârnind zâmbete, bărbații întorcând instantaneu privirile spre ele, stârnind invidie în rândul celorlalte femei, româncele pictorițe de aici, ieșind toate în evidență dealtfel, prin frumusețea acestora, naturalețea și inteligența , caracteristice lor, lucrările acestora fiind oglinda celor arătate de mine, distinsul Maestru Grigorescu, confirmând acestea, chiar după turul făcut lucrărilor românești.  
- Am rămas impresionat dragul meu prieten, îmi zice acesta, făcând un gest de mirare, m-a impresionat cromatica pură și tuseurile fine, folosite de toți ai noștri, simulând astfel lumina reală. Oscar-Claude Monet, care se apropie de noi, ne mărturisește că abia așteaptă deschiderea expoziției de mâine, amintindu-ne ...  
- "Nu am decât meritul de a fi pictat întocmai după natură, străduindu-mă să reproduc propriile impresii, față de fenomene trecătoare și schimbătoare.  
- Aveți dreptate Maestre, îi spun acestuia, însa trebuie să recunoașteți că Eugène Boudin, v-a deschis ochii asupra naturii, învățându-vă s-o iubiți, după cum singur ați spus-o, citându-vă :"...în sfârșit, ochii mei s-au deschis și am înțeles cu adevărat natura. Am învățat în același timp s-o iubesc."  
Apropiindu-se de noi, Pierre Auguste Renoir, prietenul bun al lui Monet, coleg al lui Grigorescu la Académie des Beaux-Arts din Paris, fondată de Cardinalul Mazarin, ne invită după acest eveniment, din Barbizon, să petrecem câteva zile în casa lui Frédéric Bazille, având locurile rezervate deja, la Café Guerbois, cafeneaua preferată avangardei artistice. Accept cu respect, ca ceilalți dealtfel, invitația, pentru o clipă Nicolae se gândește, acceptand și el în final.  
Însoțiți de grupul românesc, își fac apariția salutând prietenește, rând pe rând Jean-François Millet, Charles-François Daubigny, Eugène Delacroix, William Turner, Édouard Manet, Alfred Sisley, Frédéric Bazille, Berthe Morisot, Gustave Caillebotte, Camille Pissarro, Paul Cézanne, Edgar Degas, Paul Gauguin, Georges Seurat, Gustave Courbet, Paul Signac, Henri Matisse, Mary Cassatt, Jean-Baptiste-Camille Corot, Vincent van Gogh, Henri de Toulouse-Lautrec, Amedeo Modigliani, Jean-Auguste-Dominique Ingres, Edvard Munch, Jean-Édouard Vuillard, Paul Sérusier, Maurice Denis, Félix Vallotton, Pierre Bonnard, Emil Nolde, Max Pechstein, Akseli Gallen-Kallela, Kees van Dongen, Franz Marc, Gabriele Münter, Paul Klee, Wassily Kandinsky, Piet Mondrian, Marc Chagall, Raoul Dufy, Georges Braque, Albert Marquet, André Derain, Maurice de Vlaminck, Jean Metzinger, Gustave Moreau.  
Cu toții ne îndreptăm spre Hanul Ganne, toropiti de căldura zilei, alinați de umbrele după amiezii și răsfățați acum de culorile și răcoarea serii, cu gând la ziua de mâine, când artiștii români, își vor putea arăta lucrările spectaculoase, multe din ele fiind deja vândute, însă lăsate privirilor celor prezenți în număr mare. Barbizonul este, un loc al artei românești, fie doar pentru scurtă vreme.  
 
Pe curând dragii mei !  
Al vostru prieten, Costi Pop.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Undeva departe  
06 decembrie 2018  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sursa foto :Internet  
Nicolae Grigoresu (Peisaj cu turmă de oi)  
 
Referinţă Bibliografică:
Barbizon (1) / Costi Pop : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2898, Anul VIII, 07 decembrie 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Costi Pop : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Costi Pop
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!