CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Cultural > Artistic >  





Într-un suflet de femeie. Beatrice Eliss. Note de lectură
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Beatrice Eliss. Femeia ce poartă pe umeri un sfert de veac... de experiențe, de bucurii, de răsărituri de soare, veșnic îndrăgostită, împrăștiind în jur veselie și entuziasm cu grația unui copil căruia nu-i pasă, încă, de detaliile care țes, cu fiecare zi ce trece, viața... femeia care are curajul să îmbine două arte aparent opuse, arta scrisului și arta culinară.  
 
Beatrice Eliss. Poeta care tocmai și-a lansat volumul de poezii: Într-un suflet de femeie. Un titlu care stârnește cu siguranță surâsul... fiecare om, locuitor al acestei ciudate planete, își dorește să știe ce se află în gândurile și în sufletul femeii. Freud a încercat din răsputeri să dea un răspuns, și, iată!, Beatrice Eliss ni-l oferă pur și simplu, cu candoare și bucurie, dar și cu responsabilitate: „voiam să mărturisesc celorlalți (...) că iubesc dincolo de granițele existenței mele!”  
 
Volumul a fost tipărit la Editura Tiparnița, Arad, cuprinde 127 de pagini, poezii și ilustrații, ultimele aparținând Sabrinei Orban și lui Luca Popa, iar coperta, surprinzând excelent personalitatea autoarei, îi aparține lui Adrian Ioanăș. Cuvântul înainte ne oferă o cheie a poeziei, iar, în Prefață, Anton Ilica evidențiază câteva trăsături ale autoarei, care o fac atât de versatilă, de greu de prins în tipare, de „altfel”, în sensul pozitiv: „româncă de origine sârbă născută spanioloaică (...) are aleanuri specifice sângelui amestecat...”; „aparținând zodiei gemenilor, cu toate calitățile și cusururile acesteia (...): spirite libere, atrăgători ca niște fluturi și foarte greu de prins...”; „Beatrice Al Badi își ia îngăduința de a se mărturisi, dar nu prin fapte, ci prin developări sentimentale”; „metaforele sunt elegant tâlcuite”, debutul acesteia fiind o promisiune că va urma...  
 
Iubito, ai îmbătrânit reprezintă unul dintre textele de la începutul volumului care izbește fără milă gândul cititorului, cunoscut fiind faptul că vârsta femeii reprezintă un element tabu, pe care oamenii se feresc să îl aducă în discuție. Tocmai de aceea, curajul recunoașterii fățișe a trecerii timpului, cu tot ce presupune acest lucru, surprinde: „Iubito, ai îmbătrânit... / Ca un mecanic priceput, Timpul a înșurubat / O serie de piulițe, ce spun povești surde și triste / În ochii tăi de un maro accentuat. (...) Iubito, ai îmbătrânit... și totuși...”  
 
În același stil, de un lirism ușor ironic, sorescian, specific celor care au trecut prin multe și refuză să se amăgească, preferând gustul „un pic înțepător” al vieții, e scris întreg volumul. Definițiile frapează prin simplitate îmbinată cu profunzime, fiind asemeni unor ape adânci, liniștite doar la suprafață: „Inima este organul reprezentativ al aparatului cardiovascular / Și organul prin care neîncetat / Trec valuri uriașe, în ordinea unui abecedar / Ce poartă cu ele sentimentele mele, ale tale, ale tuturor.” (Inima); „Timpul e totul și e nimic (...) / Un joc fără reguli / Cu același învingător.” (Ce-mi e timpul cât mi-e viață).  
 
Poezia cotidianului, specifică liricii actuale, e întâlnită la tot pasul, încercând cumva să creeze un întreg din piese diverse, dar să și accentueze o idee care o urmărește constant pe autoare, aceea că omul este parte din tot, că în el trăiesc alți oameni, că evoluează în funcție de ceea ce iubește, de ceea ce face, că există legături, aparent invizibile, între oameni: „Ianuarie. / Zăpadă. / Aud o voce - / Îmi place cum vorbește, / Aș vrea să o mai ascult, Dar nu mă mai întorc / Să văd cui îi aparține (...) / Ianuarie. / Ninge. / Frânturi din alți oameni / Ne rămân în subconștient.” (Ianuarie); „Toți acești oameni, / Alcătuiesc cartea ta, / În care unii devin capitole / Iar alții devin volume.” (Despre ai noștri).  
 
Un gust ușor nichitian se simte în Limba de bază: „Sentimentele sunt / O limbă de bază. // O limbă de circulație internațională.”, pentru ca în Piața neagră a sentimentelor sau în De câte ori am murit, gustul să fie dat de condimente soresciene: „Sunt unii care vând iluzii / Sub formă de sentimente reale / Și unii care le cumpără / Plătind cu cea mai valoroasă monedă, / Sufletul.”; „Când te-am întâlnit, / Mi-ai spus că voi muri de râs / Cu tine. / Iar eu am murit și de râs, / Și de drag, / Apoi am tot continuat să mor / De îngrijorare și dor...”  
 
Concluzionând, Beatrice Eliss a dat, prin volumul de poezie Într-un suflet de femeie, clasă atâtor filosofii aride, greu de priceput de oamenii de rând, mărturisind, simplu, fără teamă, că femeile poartă în sinele lor bucurii, tristeți, resemnări, împliniri, iubiri și orice altceva ar intra pentru o clipă (semnificativă!) în aria lor de interes, că pot, oricând, să cânte atât în gamele minore, cât și în cele majore ale vieții...  
 
Referinţă Bibliografică:
Într-un suflet de femeie. Beatrice Eliss. Note de lectură / Carina Anca Ienășel : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2886, Anul VIII, 25 noiembrie 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Carina Anca Ienășel : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Carina Anca Ienășel
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!