CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Eveniment > Cronici >  





Camelia Ardelean și miracolul poeziei - postfaţă la volumul `Ecouri din tenebre`
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Deși a publicat mai multe cărți de poezie, fiind o poetă evident matură, Camelia Ardelean rămâne mereu fermecată în fața acesteia; pentru ea, poezia va rămâne veșnic un miracol, din mrejele căruia nu se va putea desprinde niciodată. 
  
Pentru economie de spațiu și nu numai, voi relua cât mai puțin versurile poetei, în scopul de a-mi argumenta afirmațiile. Prefer să scriu liber despre această poetă, care se detașează între colegii de generație, prin benefica încăpățânare de a scrie preponderent cu ritm și rimă, având un extraordinar simț al metaforei și realizând poeme de o remarcabilă acuratețe stilistică, pline de miez. 
  
Scriind, de regulă, la persoana întâi, Camelia este o însingurată, dar una ce-și impune singurătatea în beneficiul creației, este ori un fulg căutându-și limanul, ori își duce povara pietrelor interioare (greutățile vieții), visele îi devin stafii, dar e genul care nu renunță niciodată; chiar dacă își frânge aripile, un nou răsărit o așteaptă credincios. 
  
Primul capitol, intitulat Solitudine, conține și câteva rondeluri şi sonete, poeme pretențioase în forma lor fixă, dar exemplar realizate, atât ca formă, dar mai ales ca fond. Pentru ea, timpul pierdut e o stafie ce își fâlfâie vălul imaterial, frângând clipele destinului descusut. 
  
Sătulă să încalece himere, speră la iubirea fără cheie, cu sufletul neîncadrat în tipare anoste, înfășoară tristețea în veșnicie și primește noua dimineață cu trăiri arzătoare. 
  
Poemele Cameliei sunt adevărate tablouri, ea pictează cu nonșalanță în cuvinte: a se vedea una din poeziile premiate, Tablou de toamnă, sau Mi-e sufletul rob..., dar în mai toate poemele transpare această calitate de plastician a poetei. 
  
Zborul său a devenit o entitate fără aripi, datorită țelului de mult uitat, ridicându-și noi trepte spre zări însângerate; plânsul îi este un izvor, o podoabă a luminii din cuget, devenită tainică zee; poeta s-a dezbrăcat de tinerețe, închinând osanale zăpezii. 
  
Ea percepe o nouă toamnă în primăvara sa, crucea minții e tot mai grea, mutându-și visul pe o altă stea, iar ca un cititor modern, leagă cuvinte cu șiret în mlădieri de anacondă, simțind cum un fulg se sinucide şi universul renaște din stele livide. Dezlegându-și iubirea de broboada cutumelor, poeta se așază pe cărarea dintre morți și vii, cu nădejdile cununate în soare și cu neantul drept țel. 
  
Sprijinindu-și lumina pe o margine de gând, luându-și drept pavăză durerea, poeta se declară partizanul simțirii înjunghiate, deși, pentru iubitul său, ar inventa o lume. Ea se dorește agățată de cerul plin cu vise, cu o fundă la nodul amăgirii, purtând drept chiriaș interior un aisberg și făcând escală la granița luminii. 
  
Aș putea continua la nesfârșit cu această modalitate de abordare a poemelor Cameliei, dar ele trebuie citite și pătrunse cu sufletul, pentru a accesa starea acesteia la momentul creației, cu mintea limpezită de troiene, intrând, pe coordonate astrale, în rezonanță cu simțirile poetei. 
  
În sfârșit, în capitolul Zbor incert, Camelia abordează poeme în vers liber, dovedind încă odată, dacă mai era cazul, puterea și disponibilitatea sa de a gândi și a se exprima în metafore. 
  
Afirmând că realitatea e un vis ce nu s-a trezit încă, poeta se închide în cochilia timpului pârjolit de neliniști, devine femeia-soldat din războiul nopții, care pătrunde în orașul tăcerii cu bolovani pe suflet, așteptând să se nască pe sine din nou. Ea își smulge cuvintele din carne, din piept îi cresc lacrimi și împletește singurătatea în poeme, visul îi e suspendat în eter ca o balerină pe poante și, cu stelele pe umeri, se târăște până la granița curcubeului. 
  
Conștientă că singurătatea ia forma inimii, Camelia știe că atunci zborul devine o desprindere ratată din brațele humei, viața e o pistă obscură de persuasive zboruri, unde singurătatea e ridicată la rang de virtute. 
  
Conștientă că târâm drame după noi, în timp ce clipe ostenite își caută liniștea, iar deșertăciunea se plimbă prin(tre) destine, Camelia ne spune că plecările sunt un start spre nicăieri, fericirea o glumă proastă, iar abecedarul iubirii are pagini lipsă. 
  
Având scrisul crestat în sânge, crucificată pe altarul poeziei, cu răni crescute pe tălpile de gând, poeta consideră versurile un balsam existențial, colac de salvare în marea de frământări, iar veșnica dilemă – a fi sau a nu fi… viu, o chestiune de percepție. 
  
Poezia Cameliei este însăși viața ei, o spune magnific („...am strâns viața în pumn,/ slove prelinse printre degete/ mușcă din mine cu sete/ în craterul palmei/ liniștea dinaintea... întunericului”), dar e conștientă că „se moare câte puțin/ cu fiecare fir de colb/ cernut prin clepsidra uitării ” și că amintirile sunt „răstignite pe cruci imaginare”... 
  
Sunt foarte bucuros pentru impresionanta încercare a Cameliei (reușită cu brio) de a scrie poeme în vers liber, ocazie cu care a dovedit (dacă mai era nevoie), forța de metaforizare și muzicalitatea cu care își alege și îmbină cuvintele, reușind poeme de mare încărcătură emoțională. 
  
Cartea de față este, din punct de vedere compozițional, completă și, în același timp, complexă, îmbogățind cu o nestemată de mare valoare patrimoniul liric al județului nostru, dar și pe cel național. Felicitări, Camelia! 
  
Ion Urdă 
  
Referinţă Bibliografică:
Camelia Ardelean și miracolul poeziei - postfaţă la volumul `Ecouri din tenebre` / Camelia Ardelean : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2815, Anul VIII, 15 septembrie 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Camelia Ardelean : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Camelia Ardelean
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!