CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Evaluari >  





Culori secrete ce se întrepătrund cu sufletele noastre Proza Cameliei Pantazi Tudor Recenta reeditare a volumului „ Culori secrete” marchează un traseu demn de a fi urmărit, al prozatoarei ș
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Culori secrete ce se întrepătrund cu sufletele noastre 
  
Proza Cameliei Pantazi Tudor 
  
Recenta reeditare a volumului „ Culori secrete” marchează un traseu demn de a fi urmărit, al prozatoarei și editoarei Camelia Pantazi Tudor. Dacă ne referim la volumele tipărite, reținem „ New Beijing”- 2012 ( autoarea a vizitat o perioadă de săptămâni China), apoi „Momente istorice” -2013 ( este absoventa a două facultăți, la ASE și la Universitatea București – Istoria), „ Culori secrete” în primă ediție- 2014, „Misterul eșarfei roșii” – 2015, „Taine în vis” -2016, „Lecturi prin timp” – 2017. Se pare că după un debut la o vârstă relativ tânără, Camelia Tudor încearcă să recâștige timpul pierdut, ca personajele lui Proust. Desigur timpul nu a fost pierdut, ea a publicat în numeroase reviste literare de primă importanță. Am parcurs cu satisfacție prozele din volumul reeditat și completat, avem în față o scriitoare formată, stilul este limpede, dar nu este simplist, are unduiri frumoase, metaforice. Emoțiile femeii îndrăgostite ne conving, ne emoționează, autoarea se privește în oglinda sufletului, iar misterul la care apelează se justifică dacă înțelegem că viața interioară a omului păstrează taine de care nici conștientul nostru nu este foarte … la curent . Cine poate răspunde de ce ne îndrăgostim de o anume persoană ? Aș spune că cele șapte proze au un ritm cinematografic, chiar s-ar preta la film, iar unele ne amintesc de celebre filme văzute de mulți cu ani în urmă, dar de neuitat – Un bărbat și o femeie, Într-o seară, un tren, Undeva, cândva, ș.a. Dar proza este modernă, atmosfera este din zilele noastre, numai iubirea este atemporală. ”Șiragul de perle” este poveste grațioasă, de dragoste, el este căsătorit, ea caută o relație, finalul este alb ca mătasea nunților visate. Locul acțiunii – Budapesta. Următoarea narațiune are loc la Londra, oraș gigantic, centru luxos, titlul – „Ultimul dans”. După o apropiere sentimentală, o pereche cu destine diferite, se despart fără nicio șansă de recuperare. De fapt, nimic nu este veșnic, aici finalul este abrupt și mai mult de atât, intervine un fapt bizar, femeia , revenită la București, citește întâmplător un anunț dintr-o gazetă de prin 1937, despre moartea în accident de avion a unei perechi bogate. Ingenios procedeu de călătorie în timp. Nu este un play-back. A treia povestire, „Doar clipa” este scrisă în manieră onirică, adică visul înlocuiește realitatea, culorile din jur se schimbă după dispoziție, halucinant, în final, spaima sau emoția o aduc pe eroină într-o stare vecină cu leșinul. „ Labirint” ne conduce la Veneția, însuși orașul este o legendă de aproape două milenii. Ne amintim de Thomas Mann cu „ Moarte la Veneția”, dar Camelia Tudor iubește soarele, are , cred, un psihic ferit de stări bolnăvicioase, ca personajele scriitorilor ce au trecut și au scris despre acest oraș aproape lacustru, bacovian. Din preumblările prin Europa nu putea lipsi Parisul, cel mult vizitat și admirat de milioane de turiști. Acțiunea practic se pulverizează, misterul este la el acasă, cineva o caută e eroină, se ascunde, o exasperează, iar în final totul se reduce la un „mulțumesc”, spre nefericirea cititorului. De fapt scopul este suspansul, acel suspans care transformă platitudinea cotidiană în farmec vital. Și virtual. Speranța unei întâlniri miraculoase în viitor. În „Tânărul cu sacou alb”, personajul central este chiar orașul Barcelona. Admirabil oraș, ziua , ca și noaptea, îl poți iubi, iar personajele umane se estompează, orașul este preponderent viu prin clădirile și oameni care circulă, vorbesc, iar timpul trece cu ușurință peste ceva care nu se schimbă, este frumos și pare suficient. ”Acasă este locul unde se află inima”, astfel începe ultima narațiune „ Eșarfa roșie”, o sintagmă obsesivă care așteaptă pe cititor să ajungă spre final. Culorile care nu sunt altceva decât chei fermecate spre tezaurul lui Ali Baba, ne pot duce la O mie și una de nopți. Eu am citit-o în două nopți. Spre deosebire de mulți prozatori apăruți după 89, Camelia Pantazi Tudor se detașează prin naturalețe, accentul pe estetic fiind un al doilea avantaj, pe care mulți autori destoinici îl neglijează. Ea se află pe un drum ascendent care o va determina,cred, sssă scrie un roman de … Everest, asta îi dorim. 
  
BORIS MARIAN 
  
Membru USR 
  
București, nov. 2018 
  
Referinţă Bibliografică:
Culori secrete ce se întrepătrund cu sufletele noastre Proza Cameliei Pantazi Tudor Recenta reeditare a volumului „ Culori secrete” marchează un traseu demn de a fi urmărit, al prozatoarei ș / Boris Mehr : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2877, Anul VIII, 16 noiembrie 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Boris Mehr : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Boris Mehr
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!