CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Eveniment > Expozitie >  




Autor: Aurel V. Zgheran         Ediţia nr. 2581 din 24 ianuarie 2018        Toate Articolele Autorului

ZOLTAN LÖRENCZ VERNISAJ DE BIJUTERII PLASTICE LA „TĂNASE”
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Arta fotografiei o simt şi înţeleg acei care trăiesc fericirea anumitor clipe din viaţă atât de profund încât ar face aceasta chiar dacă ar plăti cu tot restul vieţii. Viaţa unei clipe din fotografie este conserva timpului, unii plâng pe ea ca pe un umăr! Când gândul se izbeşte neputincios, ca de un zid de trecut şi de uitare, fotografia, una dintre minunile lumii, îi sare în ajutor şi îl duce în călătorie prin timp. Numaidecât, gândul surâde sau suspină…, şi una şi alta îl conectează la melancolii!  
Amintirile sunt rândunele ce pleacă uneori în ultima migraţie, iar cuibul sufletului uman rămâne de atunci mai însingurat, mai răvăşit şi înfrigurat…! Dar fotografia nu zboară, e un miracol acesta! Frăgezimea, candoarea, energia, voioşia, minunea copilăriei, splendorile iubirii, o fluturare de batistă la despărţire, o lacrimă de mamă, duioşia bunicilor, casa părintească însufleţită de forfotele vremurilor de-odinioară, familiaritatea tandră şi veselă a fratelui, un ungher magnific de natură, un crâmpei de răsărit, o fâşie de apus, o câmpie cu iarbă undată, un râu bolborosind, un cer enigmatic, o pădure adâncă, eternitatea satului, semeţiile oraşului, spectacolul vieţii, actul cultural, mirajul artistic, disputa sportivă, biruinţa ştiinţei…, toate încremenesc vorbitor şi ziditor pe fotografie, dar cum se întâmplă aceasta, în ce dimensiune artistică sau cu valoare de document, depinde de măiestria celui care o efectuează.  
Zoltan Lörencz, un crăişor de băiat oacheş, inteligent, vesel, e unul din aceşti făurari contemporani ai fotografiei autentice, dintre puţinii care se pot lăuda pe dreptate că sunt azi în România, de numărat pe degetele de la o mână. Deşi creează bijuterii de imagini fotografice, nu este sfidător, nu e un morocănos ce-şi dă importanţă de cheie de boltă în universul artistic – aici, îndeosebi, este arealul său profesional –, e generos, cumsecade, nu face nazuri cu fotografiile sale, ca şi cum ar fi opere de la Luvru, deşi s-ar cădea, le face pentru oameni, nu refuză pe nimeni dacă îi solicită una, le pune la dispoziţia oamenilor de presă ori vreunui scriitor, fără tărăgănare negustorească, penibilă – de aici ar decurge şi rezonabila specificare a sursei, dar, în iureşul cotidian românesc, al însuşirii de-a valma, pe apucate, a orice cade la îndemână şi de la oricine, mulţi nu o fac…!  
Un fapt cunoscut relativ, în legătură cu talentele plurivalente ale lui Zoltan Lörencz, dat fiind faptul că roadele muncii sale s-au difuzat spornic în domeniul fotografic, e acela că, de fapt, el este artist plastic şi pictează de o factură modernă, atrăgător în meditaţia vizualului apropiat, clar, explicit, proeminent, frapant cromatic, surprinzând cu precădere obişnuitul aparent, ochiul atent, al privirii şi cel lăuntric al simţirii, detaşând însă aceasta de copia brută a realului, pentru că pe Zoltan Lörencz şi dacă pictează sau fotografiază o unghie de cucoană, nu-l interesează luciul ojei ci proeminenţa materială a transparenţei, ce, ca şi lumina, pare să nu aibă formă şi substanţă în sine, şi nu e aşa… !  
Pe temeiul acestor bravuri netrâmbiţate, ale sale, dar meritate a fi înfăţişate publicului pentru originalitatea şi frumuseţea lor, la mijitul sărbătorii naţionale a Micii Uniri, pe 23 ianuarie 2018, cu mâna de sprijin a partenerilor Fundaţia Dignitas, Primăria Municipiului Bucureşti, Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” din Bucureşti, Asociaţia Smartart, All’s Choir, dar şi datorită tipului de excelenţă a organizării şi promovării actului cultural şi artistic la anvergură de spectacol, al Oanei Georgescu, s-a vernisat expoziţia de pictură „Bucureştiul de azi, Micul Paris de ieri”, a artistului Zoltan Lörencz. Se vede în operele din această expoziţie, ca de altfel şi în cele neprezente aici, plastice, dar mai ales fotografice că şi timpul are formă şi substanţă. „Sunt un călător în timp şi menirea mea în această viaţă este să opresc timpul într-o imagine”, iată, adevărul spus chiar de artistul Zoltan Lörencz .  
Evenimentul a avut loc în foyerul Sălii Savoy a Teatrului de Revistă „Constantin Tănase”, integrându-se în programul Centenarul Marii Uniri de la 1918 şi România la Preşedenţia Consiliului Uniunii Europene (2018 – 2019) – expoziţia, una itinerantă, va fi vernisată în luna martie și la Paris; la Bucureşti se va desface pe 28 februarie 2018.  
Prezenţa unor personalităţi din lumea cultural-artistică, a teatrului și filmului, a artelor vizuale şi a fotografiei, a unor critici literari şi de artă, istorici, arhitecţi, a animat promenada prin vechiul Bucureşti sentimental şi cel nou, falnic, dezveşmântat de irespirabilul cotidian forfotit de politica dâmboviţeană. De aceea, criticul de artă Marius Tiţa zice: „Zoltan Lörencz este un veritabil bon viveur, fin de siècle, debut du siècle, dar cu 100 de ani mai târziu, atunci, adică acum, când știm și, mai ales vedem tot...”  
Atmosfera romantică, sau tumultoasă, boemă ori galantă a Bucureştilor de altădată a fost admirabil creată de: orchestra Teatrului de Revistă „Constantin Tănase”, dirijor Dan Dimitriu; All’s Choir – fragment din spectacolul „La Paris, Monşer!” (cu: soprana Mădălina Constantin, baritonul Adrian Strezea), actorii Anfisa Fugaru, Ligia Necula, Alin Horia Mânzat – la pian, Gabi Stănescu), actriţa Veronica Gheorghe – „De la Minulescu la Cărtărescu” (recital de poezie inspirată de Bucureștii de altădată și… de-acum).  
Au participat Octavian Ursulescu (prezentatorul pe care nu-l va înlocui nimeni, niciodată la înălţimea măiestriei sale zidite pe fundaţia amplei cunoaşteri a evenimentului cultural artistic românesc, împânzit pe treimea de sfârşit de secol XX şi de mileniu trei, precum şi în zorii veacului şi mileniului din prag), Vasile Muraru, director artistic, Teatrul de Revistă „Constantin Tănase”, Ernest Oberländer-Târnoveanu, director Muzeul Naţional de Istorie a României, Luiza Marina Cristea, coordonator comunicare Fundaţia Dignitas, Ligia Necula, realizator Radio România Cultural, vicepreşedinte Asociaţia Smartart, Marius Tiţa, critic de artă…  
Generos, cum este, natural, nefiind cazul să mimeze până la obosire acest rar har omenesc, Zoltan Lörencz, dedică şi oferă Teatrului „Constantin Tănase” una din picturile sale din expoziţie. „De ce Teatrul de Revistă «Constantin Tănase ?»”, caută şi găseşte argumente Luiza Marina Cristea, coordonator marketing si comunicare Fundaţia Dignitas. „Pentru că Revista românească este o inovație, un gen unic în lume, cu montări de fast îmbinate cu satira socială. Este o parte a unei epoci, a vremii în care Bucureştiul era considerat Micul Paris, legată de numele și activitatea lui Constantin Tănase și a Companiei Cărăbuş. În plus, şi Teatrul de Revistă va aniversa anul viitor 100 de ani, pentru că s-a născut pe data de 23 mai 1919. Teatrul de Revista «Constantin Tănase», continuatorul de drept și de fapt al tradiţiei Revistei românesti, s-a impus ca o instituție artistică de prestigiu ce se bucură și acum de prețuirea unui public numeros. Acest eveniment este și un preambul la celebrarea a 100 de ani de istorie a celebrei instuţii de cultură de pe Calea Victoriei”.  
Zoltan Lörencz este unul dintre artiștii plastici promovați de Fundația Dignitas în programul său permanent de susținere a artei contemporane românești. „Această fundaţie, ca organizaţie non-profit înfiinţată în anul 2012, susţine şi iniţiază proiecte în domeniile artei şi culturii, cercetării ştiinţifice, educaţiei şi acţiuni filantropice destinate grupurilor vulnerabile şi oamenilor cu înalt potenţial creativ. Unul dintre proiectele sale – «Artă pe simeze şi în viaţa de zi cu zi» - ilustrează orientarea galeriei Fundaţiei Dignitas, ce promovează arta contemporană românească, dar şi modalităţile inovative de recuperare şi valorificare a artei tradiţionale. Spaţiu destinat promovării artiştilor români de pretutindeni, galeria a găzduit şi expoziţii de design vestimentar, costum tradiţional românesc interpretat în cheie modernă, dar şi expoziţii de costume şi obiecte de artă tradiţională veche din colecţii particulare.”, se află consemnat în detaliile de prezentare puse la dispoziţie de către Oana Georgescu.  
  
Aurel V. ZGHERAN (aurel.vzgheran@yahoo.com)  
  
Referinţă Bibliografică:
ZOLTAN LÖRENCZ VERNISAJ DE BIJUTERII PLASTICE LA „TĂNASE” / Aurel V. Zgheran : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2581, Anul VIII, 24 ianuarie 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Aurel V. Zgheran : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Aurel V. Zgheran
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!