CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Eseuri >  





Considerente asupra versetului biblic: oricine voiește să vină după Mine să se lepede de sine, să-și ia crucea și sa-Mi urmeze mie (Marcu 8, 34-38)
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
În versetul de față din Evanghelia după Marcu - "oricine voiește să vină după Mine să se lepede de sine, să-și ia crucea și sa-Mi urmeze mie" - pe lângă încărcătura categorică și tonalitatea directă a mesajului, se pot identifica mai multe particularități pline de semnificații. La prima vedere pare complet clar și precis, versetul ilustrând, ca o primă semnificație, indemnul de renunța la cele lumești, de a merge în pustie și de a ne tunde în monahism, pentru a urma lui Hristos și a ne desăvârși duhovnicește, ca să revenim la statutul de dinaintea căderii lui Adam și Eva. Această primă semnificație, ce-i drept, pe unii ii face să se îndrepte către monahism, iar pe alții ii face să trâmbițeze și să urle, că este exagerat și inadmisibil.  
  
Ok, să admitem că nu toată lumea poate să facă față în monahism, acolo mergând doar cei care într-adevăr doresc să Îi urmeze Lui Hristos, așa cum a fost El în pustia dură. Dar Domnul știa că oamenii sunt îndărătnici și nu vor asculta, și de aceea a spus-o cu mai multe sensuri, căci din marea Lui iubire nu vrea să piardă pe nimeni, ci pe tot omul îl vrea mântuit.  
  
Cea de-a doua semnificație a versetului biblic are o accepțiune mai largă și mai permisivă, fiind capabil până și cel mai slăbănog om de pe pământ să o împlinească, chiar dacă rămâne mirean. Și ce interpretare mai are, mon cher? Hmm... Vorba unui sfânt: "nu a tuturor călugăria, nu a tuturor pustia..." fiecare are o vocație, un sens de împlinit. Din perspectiva mireanului, dacă nu poate să devină monah, denotă că poate să împlinească poruncile Domnului, care ne fac să-I urmăm Lui prin: a merge la biserică și la Sf. Liturghie, a face fapte bune, a iubi pe aproapele ca pe noi înșine, a ne ruga, a ține post(pentru cine poate), a crede în Sf. Treime, a ține rânduiala celor 7 taine, a avea familie(este considerată o cruce la momentul potrivit), a cunoaște învățătura creștină... în definitiv, A FI UN CREȘTIN PRACTICANT.  
  
Și atunci se ivește întrebarea: da, bine, dom'le, cum pot face asta, ca am și responsabilități în societate?  
  
Pai, hmm... Bine-bine, după ce îți împlinești obligațiile ai putea să te rogi, cât de scurtă e tot contează, seara înainte de culcare (sau dimineața înainte de a pleca); duminica poți merge la biserică, că-i liber; poți face fapte bune oriunde și oricând, fie și dacă te comporți cu bun simt, respectuos; poți să îți iubești aproapele în orice clipă; poți avea familie chiar dacă ai o carieră ultra obositoare, te responsabilizează mai mult și te poate întări mai mult în credință(dacă e capabil să gestioneze lucrurile), precum spune Sf. Isac Sirul, "nimeni nu s-a suit la Cer cu răsfățul". Această a doua semnificație se pliază perfect cu toată activitatea umană din societate și nu interzice nimic, dacă se exclude păcatul. Poți să fii oricine vrei, poți învața filosofie, artă, științe exacte, literatura, politică etc.... Însuși Sf. Ioan Gura de Aur, pe lângă faptul că era patriarh al Constantinopolului, era un mare erudit, cunoscând filosofie, literatura și istorie.  
  
Dar pentru ce trebuia să cunoască învățătura lumească?  
  
Luând în considerare că omul este dual, parte trup și suflet (despre natura duală trup-suflet a omului, Sf. Ioan Damaschin descrie foarte bine acest aspect), este necesar să cunoaștem atât învățătura creștină, cât și învățătura lumească, acestea fiind complementare, nu se resping unele pe altele, ci ne ajuta să descoperim în plinătate natura Lui Dumnezeu - arătată nouă prin revelație dumnezeiasca - și să ne înțelegem mai bine sensul ultim. Acum să nu credeți că monahii din pustie nu au acces la învățătura lumească și sunt niște analfabeți, ci acolo se pune accent mai mult pe învățătura creștină care cuprinde educația patristica, dogmatica sau alte scrieri profunde. Bineînțeles, și mireanul, la rândul lui, poate să citească educația patristica și dogmatica, pentru a nu face unele confuzii, cum ar fi confuzia afectelor cu sufletului sau a sinelui cu a noastră conștiință. De asemenea, dogmatica și educația patristica sunt bune de citit, pentru a deosebi credința ortodoxa de alte secte și pentru a ne apăra de ele.... "Căci ce-i folosește omului să câștige lumea toată, dacă-și pierde sufletul?" (Matei 16:26) omul nu are nimic fără Dumnezeu, iar dacă se ține de poala Lui, acesta are tot ce-i de trebuință trupului și sufletului, ca să se mântuiască, fiind un om liber.  
  
Referinţă Bibliografică:
Considerente asupra versetului biblic: oricine voiește să vină după Mine să se lepede de sine, să-și ia crucea și sa-Mi urmeze mie (Marcu 8, 34-38) / Alexandru Enache : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2412, Anul VII, 08 august 2017.

Drepturi de Autor: Copyright © 2017 Alexandru Enache : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Alexandru Enache
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!