CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Eseuri >  





Al.Florin ŢENE: Dorinţa de a exista a operei literare şi a celei critice
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Al.Florin ŢENE: Dorinţa de a exista a operei literare şi a celei critice 
  
Motto:”... funcţa criticului este să critice, adică să se angajeze pro sau contra şi să se situeze situînd…” 
  
Jean-Paul Sartre (Situaţii I ) 
  
Dorinţa comună a operei critice şi a operei literare de a exista, bineânţeles în poziţii antagoniste, este o monogramă cuprinsă în existenţa umană şi mai ales în limba vorbită. În acest context, ele se găsesc într-un raport de analiză monogramatică, adică de descifrare reciprocă. Opera critică este un univers individual, la fel şi opera literară. Dincolo de ideile concentranţionale a unor cunoştiinţe, apărându-se în faţa unui alt univers personal, într-un raport de lămurire reciprocă care străbate prin universul unei culturi istorice-în prezent, cultura celor, aproape, două decenii din secolul XXI-opera critică coordonată de Alex Ştefănescu şi Nicolae Manolescu cheamă, la rândul ei, pentru a fi justificată, la înţelegerea sau contestarea beneficiarului operelor, Măria Sa Cititorul. Glisarea aceasta de expediere şi de depăşire continuă, mişcarea aceasta circulară nu se opreşte niciodată; nu există repaus în Adevărul acceptat de majoritate şi Evidenţa percepută. 
  
Pentru criticul literar viaţa este un fenomen indirect al cercetării lui.Apelul la elementele biografice, şi uneori tendenţioase, aşa cum face Mircea Popa, îl determină să nu abordeze obiectiv subiectul operei.În acest registru de aprecieri este inventariată şi psihocritica , ajungând, astfel, la un rezultat minor. Tematismul practicat de acest gen de critici este vulnerabil din alt unghi de vedere. 
  
Preferinţa criticii actuale pentru discursul ascuns, părăsit de scriitor, nu pentru cel exprimat în mod conştient, constituie o altă “potecă” falsă pe care merge critica actuală.Exponenţii criticii de după evenimentele din decembrie 1989 nu ţin seama de specificitatea structurilor literare, înscrise în diferite ierarhii estetice.Şi mai rău, chiar, se analizează opera literară tot prin grila folosită în realismul socialist.Din această cauză, analiza valorizantă a unor texte de natură diferită, cum ar fi proză, poezie, corespondenţă, jurnale, este efectuată cu aceleaşi mijloace nivelatoare.Comportamentul criticii faţă de autor ţine şi de gruparea din care face parte cel care a scris cartea, de poziţia politică şi socială, şi numai apoi criticul se apleacă asupra operei. Apoi, examinarea relaţiei dintre critică şi istorie devine indispensabilă pentru maniera în care criticul îşi propune să descifreze sensul oferit de cunoaşterea unui text de orice prejudecăţi sedimentate asupra unor opere în timp. 
  
Cred că există două moduri posibile de întâlnire cu opera unui scriitor. Se poate coborâ din timpul nostru în timpul lui Nikita Stănescu sau Marin Preda pentru elaborarea şi demonstrarea validării unor principii.Se poate coborâ din timpul nostru spre timpul lui Sorescu şi Sadoveanu, înlăturând toate deformările produse pe acest parcurs asupra unei opere şi restituindu-i astfel semnificaţia sa originară, în felul acesta, istoria este, de fapt,abolită, iar contactul direct cu opera capătă o prezenţă ideală a timpului său primordial. 
  
Criticul denunţă însă istorismul metafizic ca o tentativă naivă şi nefertilă, deoarece nu există un George Călinescu în sine, aşa cum nu există nici un punct de vedere, luat ca etalon cert, pentru a putea decide în ce măsură toate celelalte interpretări sunt eronate sau sunt nişte acte deviate de la sensul originar. 
  
La criticii actuali regresiunea în timp pentru regăsirea spaţiului iniţial de semnificaţii ale operei nu este acceptată de aceştia.După părerea mea trebuie un demers invers, destinat să se aducă din regimul de tristă amintire-comunismul criminal-operele scrise în spiritul realismului socialist în epoca actuală, literatura scrisă în acea perioadă urmând a fi investigată cu mijloacele specifice democraţiei şi libertăţii de exprimare. 
  
Psihologia modernă a demonstrat că între profesiunea de credinţă a unui scriitor(fie şi jurnalist ) şi altul de creaţie nu este o suprapunere. De aceea, creatorul nu poate fi considerat drept criticul cel mai profund al propriei sale opere, iar istoria în sine nu trebuie nici ea privită ca un act total de coincidenţă cu istoria literară. Creatorul îşi face o selecţie proprie a evenimentelor integrate într-un text, iar comportamentul unui scriitor faţă de aceleaşi fapte poate fi foarte diferenţiat de la un caz la altul, Opera fiind cea care absoarbe istoria, nu istoria este cea care o resoarbe pe ea.O citează doar. Adevărata literatură nu este aceea care nu slujeşte la nimic.Valoarea literară rezultă, în final, din semnificaţia pe care o capătă prin proiectul umanist, destinatarul ei fiind cititorul, adică omul. Scriitorul compune literatură fiindcă avem nevoie de fericire, iar ziaristul din dorinţa de informare, printre altele, şi pentru un motiv compensatoriu fundamental, fiindcă ne salvează de alte nefericiri. Adevărata filozofie a literaturii , a criticii şi a articolului de presă se configurează pe această cale. Această concepţie o consider lucidă, reconfortantă, revitalizatoare ce îşi propune să confere culturii statutul său firesc. 
  
Literatura, critica literară şi articolele de presă îşi redobândesc, astfel, caracterul uman şi social prin restituirea drepturilor autorului de a fi creatorul propriei sale opere, prin acceptarea mesajului ca purtător de sens, proiectat spre cititorii săi, şi prin considerarea criticului ca o conştiinţă valorizantă. 
  
Al.Florin Ţene 
  
Referinţă Bibliografică:
Al.Florin ŢENE: Dorinţa de a exista a operei literare şi a celei critice / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2786, Anul VIII, 17 august 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondator: George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!