CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Eseuri >  





Dimensiunea psihopatografică și de obiectivare în proza lui Gib I. Mihăescu, eseu de Al.Florin Țene
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Al.Florin Țene 
  
Dimensiunea psihopatografică şi de obiectivare în proza lui Gib 
  
I.Mihăescu 
  
Odată cu romancierii Garabet Ibrăianu, Liviu Rebreanu, Hortensia Papadat- 
  
Bengescu , Camil Petrescu şi Mircea Eliade se produce o adevărată schimbare de 
  
ansamblu a tehnicilor narative. O parte din prozatorii novatori s-au impus mai greu in atenţia publicului, cum ar fi Gib I.Mihăescu, Anton Holban, Mihail Sebastian şi Max Blecher, in ciuda faptului sau chiar datorită acestui demers modelizant,in proiectul lor de a se inscrie, după teoria sincronismului dezvoltat de criticul Eugen Lovinescu, intr-o matrice a modernismului universal. Scriitorul Gib Mihăescu, care abordase nuvela cu mult curaj şi intr-o manieră originală, incă din anul 1919, a dat tonul nuvelei psihologice, 
  
prin publicarea celebrelor sale volume”La Grandiflora” şi “Vedenia.” Cele două nuvele care dau şi titlul volumelor de debut sunt frisonate de elemente autobiografice , fiindcă şi viaţa autorului derula un farmec intr-un oraş de province in care nu se intampla nimic, cum spunea Sadoveanu despre Fălticeni lui. Insă boala iubitei ţinută in secret, pentru care nutrea o iubire platonică, devenise o tragedie in contextul ratării provinciale. Personajele 
  
masculine din proza lui Gib I.Mihăescu, mai ales cele din romane, au comportamente axate pe aventura bizară sau fatală a iubirii, sunt , mai precis, măşti ale sinelui auctorial, in contextele sociale şi istorice parcurse in studenţie şi maturitate. In romanele Braţul Andromedei, apărut in 1930,Zilele şi nopţile unui student intarziat, care a văzut lumina 
  
tiparului in 1934, Donna Alba, in 1935, au ca structură narativă principală o tendinţă a imaginarului psihotic şi a conturării trăirilor trupeşti in patima chemării sangelui. 
  
Literatura sa este analitică cu elemente stranii in comportamentul personajelor cu o atmosferă a derutei, a geloziei, a cinismului şi suportabilităţii erotice, glisand, nu de 
  
puţine ori, spre masochism şi agresiune sadică. Locotenentul Ragaiac din nuvela Rusoaica, Andrei Lazăr, din , Mihnea Băiatu, din Zilele şi nopţile unui student intarziat care are şi el un tiz , urmand Dreptul la Bucureşti, Mihai Aspru din nuvela Donna Alba , sunt impinşi de conjucturi psihopatice spre acte necontrolate, şi să fie bantuiţi in stilul dostoievskian de acestea, in plin plan fiind adulterul, iubirea interzisă, faţă de femeia ce 
  
se găseşte in altă condiţie socială, a varstei, sau chiar, al mentalităţi că face parte din o altă etnie. Criticul literar Nicolae Balotă in capitolul dedicat lui Gib Mihăescu din volumul Labirint, apărut in 1970, interpretează in grilă psihanalitică agravarea obsesiilor şi devierilor comportamentale pe care personajele lui Gib. Mihăescu, ajung să le suporte 
  
drept consecinţe ale unor acte, uneori ratate. Nicolae Balotă subliniază că ceea ce provoacă anxietatea personajelor sunt fantasmele, nu realitatea, reprezentările imaginare ale unei situaţii conflictuale inconştiente. Eroii au o apetenţă spre imaginar şi o eroare de cele inchipuite, de halucinaţiile, obsesiile şi delirul lor. Această ambivalenţă imi aduce aminte de Baudelaire, de dubla apetenţă: extaz al vieţii, oroare a vieţii. Tocmai dedublarea şi tensiunea conflictuală este cea care provoacă anxietatea din proza lui Gib 
  
I.Mihăescu. 
  
Fire complexă, predispus să plonjeze in sfera imaginarului tot atat de intens ca in viaţa de zi cu zi, inclinat spre obscuritatea impulsurilor, Gib I.Mihăescu se simte atras de scriitorii in operele cărora găseşte evaziunea şi dorinţa de imaginar,cum ar fi Sadoveanu, Gorki şi Gogol, mărturisire pe care o descoperim in nuvela Donna Alba, dar este atras şi de Claude Farrere şi Pierre Loti. Il preocupă obsesiile conştiinţei turmentate. Toate nuvelele lui Gib poartă amprenta analizei stărilor sufleteşti ce populează abisul fiinţei 
  
umane, inconştientul acesteia. Explicaţia freudiană a genezei stărilor nevrotice este plauzibilă. In analizele psihice ale situaţiilor şi ipostazelor eroilor săi, face o autentică explorare psihanalitică, prin instinctul său de analist şi mai puţin printr-o aplicare a informaţiilor sale in această disciplină.In nuvela Vedenia, unde este vorba de o infidelitate conjugală: doamna Naicu işi inşeală soţul cu ordonanţa. Venind acasă ii surprinde pe cei doi in pat. Este o situaţie nedorită pentru naicu, pe care nu o acceptă. 
  
Comportamentul lui oscilează intre compulsiunea reparării imediate a onoarei şi a indoielii, ce se finalizează printr-o indecizier pană la apragmatism. Sfarşitul nuvelei e o exemplificare a realităţii luată drept inchipuire, car urmare a influenţei fastuasei parade a universului stelar care ii modifică percepţia, melajată in straniul plasmatic al fanteziei. 
  
Nuvela Semnele lui Dănuţ prezintă un bolnav psihastenic.Obsesia este fiica eroului titular, pe care o aşteaptă să vină in vacanţă, cu trenul, de la pensionul craiovean. O presimţire funestă il copleşete de două-trei zile pe Grigore Dănuţ, şeful gării din Băbeni, 
  
prin semne anticipatoare, asemănătoare cu cele ce-l “persecutaseră“ la moartea primului copil. Totul se desfăşoară intr-o atmosferă psihică de acaparare a conştiinţei de aceste semen premonitorii, cu stramtoarea şi destrămarea pană la obnubilare a acesteia, cu effect 
  
disociant al intregii personalităţi, cu tulburări somato-vegetative şi un comportament de agitaţie psihomotorie, cum ar fi bătăile ochiului care sunt asociate cu aşteptarea tragediei, ia imaginarul drept realitate şi-l trăieşte ca atare, o atmosferă de anxietate majoră, c eating limitele nebuniei. Intreaga acţiune se desfăşoară avand aceste elemente de psihopatologie. 
  
Intensitatea, persistenţa şi structurarea acestei stări obsessive poate apărea, ca un context symptomatic, ca melancholia, cum apar in cazul de faţă, uneori chiar in simptomatologia unei schizofrenii, exclusă in această nuvelă. Multe din scrierile lui Gib I.Mihăescu excelează prin motivaţii de semiologie psihatrică.Cum ar fi in Troiţa, o capodoperă a prozei romaneşti. In proza lui Gib I. Mihăescu descoperim simptome din psihiatria marginală, ca stări nevrotice de diferite feluri, cum ar fi anxietatea, depresia, fobia, 
  
obsesia şi chiar recţii de intensitate psihotică. Iar in romanul de mari dimensiuni Rusoaica, unde Ragaiac este Gib, descoperim stări obsessive, fiind vorba de aşteptarea unei femei ideale, aşa cum a conceput-o imaginaţia sa, cu elemente ale realităţii şi ale reminiscenţelor sale, lecture din literature rusească, şi care , cu toate experienţele prin care trece, rămane o simplă dorinţă neimplinită, ce nu l-a eliberat de tensiunile psihoafective. 
  
Gib Mihăescu este un mare descoperitor al sufletului uman şi un mare analist alstărilor normale şi patologice. 
  
Bibliografie: 
  
Nuvele,Gib.I.Mihăescu,Ed.Cartea Romanească,Bucureşti,1929. 
  
Istoria Literaturii Romane,George Călinescu,ediţia a 2-a, 1981. 
  
Romania Literară, 32 din 2004. 
  
Labirint, Balotă,Nicolae,Ed.Eminescu,Bucureşti, 1970, p.88. 
  
Şuluţiu, Octav,Pe margini de cărţi(Ed.M.Neagu, Sighişoara,1938,p.178 şi p.308-309). 
  
Gib I.Mihăescu, romanele Rusoaica, Braţul Andromedei,Femeia de ciocolată,Zilele şi nopţile uznui student întârziat, Dona Alba, apărute înainte de 1989 în ediţii diferite. 
  
Al.Florin Ţene 
  
Referinţă Bibliografică:
Dimensiunea psihopatografică și de obiectivare în proza lui Gib I. Mihăescu, eseu de Al.Florin Țene / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2383, Anul VII, 10 iulie 2017.

Drepturi de Autor: Copyright © 2017 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!