CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Cultural > Vizual >  





Adrian GRAUENFELS - EXPOZIŢIA „PE URMELE LUI...” LA GALERIA AL HARIZI DIN TEL AVIV
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Este clar... Tel Avivul, oraşul cel fără pauză, a devent capitala artei israeliene moderne. Cu zeci de galerii, muzee şi expoziţii organizate în paralel alegerea unui eveniment devine complicată, unori chiar teribil de frustrant. Între două vernisaje programate în aceiaşi zi şi oră am ales pe cel de la Casa Artiştilor din strada Al-Harizi. O paranteză: metropola are o mulţime de străduţe cu nume stranii. Cine să fie acest Al Harizi? Netul ne ajută: „Sha'ul abu Zakaria al-Harizi a fost rabin, traducător, poet şi călător de origine spaniolă (1165-1225). Găsind nişte patroni generoşi, le scria poeme şi compuneri diverse. Ca filosof este considerat un raţionalist care a adaptat la un Iudaism modern vremii sale scrierile lui Maimonide. A tradus cartea acestuia «Călăuza şovăielnicilor» şi a scris comentarii personale asupra Cărţii Mishna”.  
 
Iluminat acum, pătrund în clădirea Casei Artiştilor, plină ochi cu un public curios, inststent să cunoască operele expuse într-un coctail de lucrări pe tema: „Pe urmele lui.." Este o chemare a curatorilor la dialog cu lucrări celebre, clasice, adaptate la contextul artei moderne. Iată un perfect prilej pentru cei 17 participanţi (fiecare exponând o unică lucrare) în care artistul produce replica unei tablou sau sculpturi celebre.  
 
Vom găsi aici „Domnişoarele din Avignon” ale lui Picasso, „Meduza Gorgona” din mitologia greacă, O legendă japoneză în melanj cu diavolii de piatră dintr-o catedrala gotică, Goya redus într-un mozaic colorat, pe Van Gogh extrapolat cu schiţa retro a unui tablou faimos.  
 
Joshua Griffit este atras de portretul doamnei Marie Ginoux proprietara „Cafenelei Gării" din Arles, unde pictorul petrecea ore desenând. Artistul modern deconstruieşte tabloul original adăugând linii geometrice - sugerând schiţa care ar fi precedat picturii.  
 
Mi-a atras atenţia povestea specială legată de „Chimera" a sculptoriţei Miriam Gamburd. Într-o vizită în studioul dânsei din Yafo am avut ocazia să aflu secretele care au dus la realizarea excepţionalei statui „Prunii în Floare" despre care artista relatează astfel: „Discuţii de îndrumare şi sfătuire cu marii maeştrii ai artei sunt frecvente la mine. Maeştrii participă la procesul meu de creaţie, uneori se consultă între ei. Am descoperit metode similare la elevii mei: ei dialoghează cu colegii lor din trecut,  
 
îi aduc la masa de discuţii. Numele acestui fenomen este «tradiţie». Eu prefer discuţii cu maeştrii anonimi, cu sculptorii fără nume care au cioplit mormintele egiptene sau catedralele gotice. Statuia mea «Prunii în Floare» s-a născut ca un melanaj între o poveste din mitologia japoneză şi monştrii Chimera care împodobesc catedrala Vitus cel Sfânt din Praga. Iată legenda japoneză: Un văduv se însoară din nou cu o tânăra femeie, în timp ce duhul răposatei rămâne prezent să ajute pe tânăra nevastă la treburile casei. Primăvara, duhul răposatei roagă pe soţia cea tânără să o ducă în livadă, să vadă prunii care înfloresc magnific după o iarnă grea. Tânăra o ridică în spate pe bătrână care se agaţă de sânii acesteia fără putinţa de se descleşta de femeie. În final, soţul taie degetele cu toporul că să-şi elibereze nevasta de pacoste, dar tânăra rămâne cu degetele bătrânei lipite de sâni, pentru totdeauna. Statui fantomatice şi spirite cu chip de diavol, abundă în catedralele gotice, pe acoperişuri, burlane şi turnuri, sunt Chimere, cele din Praga sunt preferatele mele".  
 
Guni Harlap se întoarce până la mitologia greacă, la Meduza Gorgona. Personaj dramatic, femeia este pedepsită de zeiţa Atena pentru că făcuse dragoste cu zeul Poseidon, pângărind templul zeiţei. Capul tinerei este tăiat de Atena, părul este transformat în şerpi otrăvitori iar ochii devin roşii, împietrind pe loc pe nefericitul privitor. Artista reia figura antică folosind materiale moderne: plastic, silicon, ghips şi bronz.  
 
Mă opresc aici invitând cititorii să facă un tur prin galerie. În săli adiacente vom găsi colecţii bogate de fotografii, gravuri, ceramică, atelier de serigrafie, instalaţii care emit sunete şi triluri neaşteptate, filme video. Arta modernă şi un suflu inovator, interesant, bate prin Tel Aviv. Se cere cercetat mai de aproape.  
------------------------------  
* Adresa Galeriei: Artists' House, 9 Alharizi Street, Tel Aviv 64244 (N.R.)  
 
Adrian GRAUENFELS  
Tel Aviv, iulie 2017  
 
Referinţă Bibliografică:
Adrian GRAUENFELS - EXPOZIŢIA „PE URMELE LUI...” LA GALERIA AL HARIZI DIN TEL AVIV / Adrian Grauenfels : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2382, Anul VII, 09 iulie 2017.

Drepturi de Autor: Copyright © 2017 Adrian Grauenfels : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Adrian Grauenfels
Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră gesturi prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne scrii pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!