CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Manuscris > Impresii >  





Râvnesc la o lume de A.Rosenkranz-Herscovici :Impresii de lectura de M.Bratescu
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Magdalena Brătescu-Impresii de lectură 
  
“Râvnesc la o lume” de Adina Rosenkranz- Herscovici 
  
Mă aplec întotdeauna cu teamă și emoție asupra unei cărți recent apărută a unui coleg de breaslă care așteaptă, desigur, înfrigurat "verdictul" meu. N-aș vrea să fiu dezamăgită și nici să dezamăgesc. Referitor la cel de-al treilea volum al Adinei Rosenkranz-Herscovici, după “Flirtul meu cu poezia” (2014) și “Dadu” (2017), declar că a fost un privilegiu să-l citesc și că mi-a plăcut. E greu să fii obiectivă cu o prietenă din copilărie, dar mă pot mândri cu faptul că entuziasmul meu citindu-i cartea este absolut îndreptățit. 
  
După ce am fost colege și prietene patru ani la Liceul Matei Basarab, soarta ne-a despărțit vreme de peste trei decenii prin plecarea Adinei în Israel. Aceeași soartă ne-a reîntâlnit, întâmplător sau nu, la o conferință și, ca în filme, ne-am apropiat, fără să ne recunoaștem! Din acea zi, ne regăsim mereu, francofone amândouă, cu veleități dramatice amândouă, melomane amândouă, cu condeiul în mână amândouă. 
  
Pentru conformitate, autoarea s-a născut la București, a absolvit Liceul Alliance din Tel Aviv și e poliglotă. A studiat la Universitatea Tel Aviv, fiind licențiată în filologie franceză și științe politice. În urmă cu patru ani și jumătate, a devenit membră a Asociației scriitorilor israelieni de limbă română. 
  
“Râvnesc la o lume” reprezintă o treaptă superioară în creația Adinei Rosenkranz-Herscovici, o treaptă de maturizare literară, prin dozarea corectă a prozei memorialistice vizavi de poezia intimistă, prin buna selecționare a versurilor și fluența organizării lor. Recunosc că am început lectura de la coadă spre cap, nu din motive de obișnuință ebraică, ci doar pentru că sunt mai atașată de proză. 
  
Cartea e structurată cu preponderență pe lirică, dar conține și câteva capitole de amintiri, istorie anecdotică și confesiuni. Proza Adinei e influențată în mod fericit de șarmul personal al autoarei în conversație și narațiune. Vocabularul său este unul cotidian-intelectual-cult, mixtat cu expresii argotice și neologisme împrumutate din limbi cunoscute la perfecție. Citind, descoperim cum l-a cunoscut și apreciat pe cel care e celebru în comunitatea evreilor originari din România, dr. Iosef Eugen Campus. Dar aflăm și ce amintire nostalgică îi păstrează profesorului său de istorie din liceu, Grubea, model de dascăl devotat meseriei, care magnetiza clasa și iubea copiii sârguincioși. 
  
Texte precum istoria numelor din familia autoarei, amintiri despre părinți și copii, despre teatru și cum i-a însoțit această artă viața, vor putea fără îndoială fi incluse într-un viitor volum de memorii. 
  
Nu orice cititor cunoaște îndeaproape viața personală a autorului unei cărți. Eu o cunosc pe a Adinei. Și cu atât mai mult pot aprecia modul în care scrisul poetic sublimează evenimente, întâmplări concrete, simțăminte și dorințe. Dar și modul în care prozaicul vieții se decantează, se transformă, prin talent, în adevăruri general-emoționante. 
  
Poezia este oglinda sufletului creatorului. Teme ca inexorabila scurgere a timpului în “Poate în curând va fi prea târziu”, nostalgia trecutului în“Acele-albastre zile”, suferințele iubirii în “Libelula”, duioșia dragostei pentru părinți, dar mai ales pasajele lirice-autoportret și candoarea, autenticitatea sentimentelor, dau originalitate volumului: 
  
“Sunt o barcă/ rătăcitoare pe unde,/ pe undele trecutului/ care mă cheamă,/ mă absoarbe,/ mă topește ( “Cu sufletul la gură”), sau “Am plâns în tăcere/ și m-am zdrobit în mii de cioburi.// Nicio stea n-a mai dansat/ vreodată pentru mine.// Emoții, am avut/ și compensații, dar durerea/ e tot aici și mă sfredelește”. (“Libelulă”) 
  
Am apreciat în mod deosebit ritmica și melodicitatea poeziei de dragoste “Incertitudini” în care am recunoscut accentele franceze romantice “Se va-ntoarce oare într-o zi la mine /cel ce mi-a făcut inima să bată?/ Voi mai auzi vorbe de iubire /și voi mai crede vreodată-n ele?” 
  
Preferatele mele rămân însă “Poruncile mele" adică "Poruncile vieții” din care citez pe sărite “Nu te mânia... ignoră răutatea... disprețul nu ți-l arăta... cunoaște-ți valoarea/ nu te umili/ de inimă ascultă/ nu de creier... mărinimoasă fii... uită puțin/ iartă mult... pe cei buni/ lângă tine să-i ții.// Vezi pretutindeni/ doar ce-i frumos”. 
  
Și arta poetică din “Crystal clear”, un soi de proză poetică, excelent calibrată pe dimensiunile autoarei “Eu vreau să exprim mult prin puțin... farmecul, strălucirea, simplicitatea sau sunetul”. 
  
Adina Rosenkranz-Herscovici are “imaginația neastâmpărată a unui artist”, “iubește copila din ea”, cinstește memoria oamenilor dragi, părinți, prieteni, artiști preferați, trăiește și scrie după preceptul “carpe diem”, temându-se de “viitorul nebulos”. Poezia sa e sinceră, adevărată, emoționantă cu discreție, e scrisul unei ființe sensibile. Iar cititorii vor aprecia căldura ei. 
  
Referinţă Bibliografică:
Râvnesc la o lume de A.Rosenkranz-Herscovici :Impresii de lectura de M.Bratescu / Adina Rosenkranz Herscovici : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 3038, Anul IX, 26 aprilie 2019.

Drepturi de Autor: Copyright © 2019 Adina Rosenkranz Herscovici : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Adina Rosenkranz Herscovici
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!