CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Orizont > Opinii >  




Autor: Ştefan Melinte         Ediţia nr. 2600 din 12 februarie 2018        Toate Articolele Autorului

MIŞCAREA EUHTER-ORTODOXĂ  DESPRE LIBERTATE
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
MIŞCAREA EUHTER-ORTODOXĂ  
  
DESPRE LIBERTATE  
  
În România nu există monumente şi fresce privind libertatea şi drepturile omului, monumente privind randamentul şi eficienţa sistemelor politico-economice.  
  
 
  
Libertatea este înţeleasă drept: slobozenie, independenţă, lipsă de restricţii şi constrângeri, posibilitate de a acţiona după propria voinţă, nestingherit; a-şi lua libertatea să...(sau de a...) ; a-şi îngădui..., a-şi permite să...; starea unei persoane care se bucură de deplinătatea drepturilor politice şi civile în stat; starea celui care nu este supus unui stăpân; situaţia unei persoane care nu este închisă sau întemniţată; a pune în libertate = a elibera din închisoare sau din arest; Independenţă sau Neatârnare (a unui Stat faţă de o Putere sau Combinaţii de Mari Puteri Străine) ; drepturi fundamentale recunoscute prin Constituţie cetăţenilor de dezvoltare şi liberă manifestare a personalităţii ( libertatea de asociere, libertatea cuvântului, libertatea presei...) ; libertatea individuală = dreptul care garantează inviolabilitatea persoanei; libertatea de conştiinţă = principiul formal în societatea modernă pluralistă care face posibilă acţiunea în conformitate cu propria conştiinţă în principal în ce priveşte religia; libertatea de gândire = drept al cetăţeanului prevăzut în Constituţiile Democratice de a-şi exprima liber modul de gândire,(partitiv-def. dex.).  
  
De asemenea este cunoscut că în Imperiul Roman, în timpul Saturnaliilor, sărbătoare ce cădea în mijlocul lunii decembrie, la Roma sclavii aveau prin tradiţie dreptul de a-şi critica stăpânii şi chiar de a fi serviţi de aceştia.  
  
În euhter-materialism, libertatea este definită ca un potenţial de stare, caracterizat de non-constrângere cu subnivelele sale de non-obligaţie şi non - represiune. În realizarea unei acţiuni, starea de repaos relativ este originea libertăţii de acţiune. Potrivit unei acţiuni asumate, o fiinţă îşi direcţionează efortul său în consens cu un scop, având un sens clar, precis şi determinat spre a realiza în timp şi spaţiu acel obiectiv. În potenţialul de stare al libertăţii se originează şi formele de libertate şi între aceste forme amintim: libertatea de a fi s-au a nu fi, libertatea de gândire, libertatea de conştiinţă şi de credinţă, libertatea de a cunoaşte şi înţelege, libertatea de creaţie, libertatea de a avea putere şi de a cuceri. Libertatea este în prelungirea voinţei de a fi şi a transpune în viaţă o acţiune determinată de un scop, anterior asumat în consens cu contextul legal şi condiţiile preliminare de a îndeplini acea acţiune. Pentru că oamenii o înţeleg, o cunosc şi se conexează la starea de libertate, prin recurs la voinţă, nu este cel mai important a defini starea de libertate. În viaţa practică, oamenii operează cu libertatea fără a simţi nevoia de a conceptualiza această stare favorabilă spre a îndeplini anumite scopuri ab iniţio asumate.  
  
Din potenţialul de stare, între formele de libertate, la care omul face cel mai des recurs, este libertatea de acţiune.  
  
În consens cu libertatea de acţiune, repaosul este o non-acţiune asumată de om, spre a se reface şi regenera după efortul depus în procesul muncii. Cei mai mulţi dintre români trăiesc la nivelul luptei pentru existenţă şi mai puţini la nivelul realizării de sine.  
  
Atunci când fiinţa om, deţine anumite bunuri materiale, omul nu mai este silit ca prin procesul muncii şi prin urmare printr-un efort asumat să şi le procure. În această situaţie, fiinţa om cu o condiţie materială ridicată are un mai mare potenţial de libertate, pe care o poate dirija spre alte scopuri mult mai avantajoase. Această stare de libertate materială, caracterizează fiinţele om din sistemele socio-economic-politice dezvoltate, care le permite acestora să ancoreze în orizontul realizării de sine. În acest sens în mulţimea formelor de libertate, libertatea de condiţie materială este extrem de importantă.  
  
Cu referire la această formă de libertate materială distingem subnivelele de libertate individuală, de familie, de grup, de comunitate, de grup etnic sau de popor. În Ţara Noastră, după Lovitura de Stat din 21-22 Decembrie 1989, tranziţia de sistem ecopolitic de la socialism la capitalism, insecuritatea locului de muncă, stresul existenţial şi noul sistem de salarizare – adeseori sălbatic de inechitabil şi injust, a generat o mare decădere a libertăţii de condiţie materială a românilor. În acest sens, generaţiile tinere au cel mai mult de suferit-tineretul, atunci când se formează o familie are nevoie de o locuinţă socială, de a-şi procura mobilier şi diverse bunuri de trebuinţă casnică.Sursa de profit a sistemului bancar este însăşi mulţimea trebuinţelor resimţite de familiile tinere, care în condiţii de stres financiar, generat de insecuritatea locului de muncă, apelează la credite bancare, îndatorându-se pe viaţă. Adeseori familiile tinere îşi pierd locurile de muncă şi creditele lor bancare devin insolvabile şi o dată cu această situaţie îşi pierd şi locuinţele.  
  
În aceste condiţii sociale, numărul familiilor care se dezagregă a crescut foarte mult în Ţara Noastră cu consecinţe perturbatoare şi drastice efecte în demografia noastră statală. Lipsa atractivităţii muncii pe piaţa muncii din România, a determinat un număr de peste trei milioane de români să migreze spre piaţa muncii din alte ţări.  
  
De ce acest procent ridicat de migraţie economică, de ce ne plecă medicii, de ce este exod de creere spre sistemele politico-economice dezvoltate? Instituţii de statistică din România şi Instituţii Internaţionale, prelimină că populaţia României, va fi către anul 2050, în jur de 15.000.000. milioane de locuitori. De ce ?  
  
Referinţă Bibliografică:
MIŞCAREA EUHTER-ORTODOXĂ  DESPRE LIBERTATE / Ştefan Melinte : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2600, Anul VIII, 12 februarie 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Ştefan Melinte : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Ştefan Melinte
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!