CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Cultural > Spiritual >  





SFÂNTUL MORMÂNT
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Pe meleagurile istorico-religioase a căror vechime se confundă cu anticiilocuitori, cele trei religii–mozaică, creştină şi musulmană îşi aurădăcinile.Colindând dintr-un colţ în altul al Israelului, turistul va găsi ici-colo unmonument, o biserică, o povestire legată de cele pe care Biblia o relateazăîn unul din capitolele ei.Ca fost slujitor al Muzeului Bibliei mi-a stat la îndemână o imensăBibliotecă pe a căror rafturi stăteau în aşteptarea lectorului, a istoriculuisau a cercetătorului –mii de volume –în aproape toate limbile şi credinţelede pe Globul pământesc.Rândurile, paginile vechi-noi, scrierile în toate alfabetele marii omeniri lepriveam şi nu odată mă atrăgeau volumele, în primul rând pentrudeosebita redactare, prezentare estetică, grafica şi tot odată a scoarţeloradesea aurite- semn distinct al grijei-pedanteriei editorilor care au scos depe zaţuri şi le-au dat miilor de lectori o UNICĂ CARTE ,,BIBLIA''.Suntem în pragul unei mari sărbători ,,PAŞTELE''. Dintre toate monumentele pe care vizitatorii le au l-a îndemână să leviziteze în Israel, desigur ,,BISERICA SFÂNTULUI MORMÂNT'' vacunoaşte o afluenţă a creştinilor, sosiţi de pe întregul Univers.Acest unic monument are o triplă semnificaţie: a Răstignirii lui Isus, amormântului Său ,precum şi a Învierii.Biserica se găseşte în Oraşul vechi (Ierusalim) la terminarea căiidenumite,,Via Doloroza ''loc care se identifică cu citatul biblic,, atuncicând au venit la acest loc denumit ,,Golgota'' şi l-au răstignit'' .Încă din secolul IV e.n. Biserica aceasta se consideră ca cel mai importantloc religios-istoric pentru întreaga suflare creştină din colţurile cele maidiverse ale omenirii.Konrad Sheik-a fost unul din primii cercetători care s-a îndeletnicit şi amenţionat în studiile întreprinse despre găsirea şi descrierea locului undese află ,,mormântul''.Monument, care ar fi dăinuit încă din perioada primului Templu. Sepresupune deasemeni că pe acest pământ a existat un cimitir care ar fi fostdesfiinţat în sec.XIX, din pricina unor puternice revărsări ale apelor. Menţionez în acelaş timp faptul că această suprafaţă de pământ se află înafara zidurilor înconjurătoare a oraşului antic.În perioada romică, odată cu înălţarea celui de al III-lea zid înconjurator,Mormântul Sfânt, a fost inclus în Oraşul Antic. Tot aici a fost înălţatun ,,Turn''care peste ani a fost înlăturat, după ce Elena-mama Cesarului 
  
2Konstantinus a venit să viziteze Mormântul Sfânt şi a identificat ,,CruceaAdevărată'' pe care a fost răstignit Isus. În urma propunerii lui Couasnon, clădirea bazilicei, care era pe acest loc,a fost distrusă şi s-a înălţat Biserica în apropierea Mormântului Sfânt.Cu prilejul cercetăriloe arheologice, s-au constatat urme ale zidurilorantice, pe care se afla o înscriere Grafit- a unui vapor din perioada romicăşi adresa,, DOMINE IVIMUS''( Pe drumul lui Dumnezeu).Sunt o seamă de mărturii în urma descoperirii Capelei St.Vartan a cărorziduri se află sub temeliile bazilicei. În partea inferioară se află o adresă a cărei formulă ne aminteşte de unpasaj din Thilim –Psalmi:M-am bucurat când mi s-a spus: ,,O nouă Casă alui Dumnezeu a răsărit''. Iată şi un citat din Iohanan,,Domnul DumnezeulNostru –iată cine a dat viaţă Numelui Tău.Pe parcursul anilor vom găsi numeroase mărturii despre ,,SfântulLocaş'':în anul 628 sub cârmuirea împăratului Heraclius, au fost refăcutezidurile ;în anul 1009 El-Haaham a dat dispoziţie să se distrugă biserica.Datorită lui Ulrich în onoarea,,Sâmbetei Sfiinte''din anii 1025-1028 a fostrefăcută o parte din Sfânta clădire. Dar, în timpul domniei lui ConstantineIX -1042 Biserica a fost refăcută.Perioada Cruciaţilor (1099) a fost pentru Ierusalim o perioadă degospodărire deosebită. Grija pentru Monumentul Sfânt a fost am puteaafirma, în atenţia acestora, în mod cu totul aparte. Cu certitudine, datorităbunei gospodăriri cruciaţilor, Biserica Monument şi-a căpătat un aspectdeosebit, care se menţine până în zilele noastre. Putem menţiona câtevaobiective care au fost renovate în acele zile îndepărtate:Parves(curtea)care aparţine celor trei credinţe creştine : latine, armeană şigrecească. Aici au loc ceremoniile liturgice în special de Paşte. Poarta deaur a Bisericii denumită şi ,,Poarta milosteniei''este poarta prin care Isus aintrat în Ierusalim. Oaspeţii-vizitatori pot viziona ,,Pragurile antice ale Bisericii''la MuzeulRockfeler unde sunt îngrijite şi păstrate de-a lungul anilor(1935). În jurul Bisericii sunt patru intrări:Mihael cel Sfânt; Cele patru animale;înpartea sudică se află intrarea la Mânăstirea Iohanan; apoi intrarea spreMânăstirea grecească şi o alta care aparţine ortodocxilor. Vis-a-vis deBiserica Sfântă vom putea admira o grafică din sec. XIV,,PieroVendramini''.Voi menţiona printre alte obiective din jurul Bisericii Sfiinte –Rotonda-1816 pe care a construit-o Francois Edmondo Peri –admiral francez-laînceputul sec.XIX. În sec.XX s-au realizat ample cercetări a unor arhitecţişi cecetători precum Titus Tovlar, Konrad Chik sau Virgiliu Corbu . 
  
3În perioada Mandatului Britanic a fost realizată o renovare (1927-1935)sub conducerea arhitectului William Harvey. Renovare care aduratmai mulţi ani (1947).În noua perioadă a Statului Israel, s-au întregit reparaţiile. Iar la 15 Mai 2009 Sfântul Monument a fost vizitat de Patriarhul Benedictusal 16-lea.În anul 2016 au avut loc lucrări de renovare a Mormântului Sfânt cât şi aaltor elemente, precum : Capele ; Piatra profetului ;deasemenea o seamăde morminte din mai multe perioade antice. Îmi permit să atrag atenţia vizitatorilor asupra unor elemente precum:Altarul Crucii- unde a fost crucificat Isus ; Suferinţa Maicii Domnului,,StabatMater Dolorosa –închinat Doamnei Mari1a (Stabat Mater).În jurul Mormântului Sfânt se observă o seamă de numere :fiecareaparţine unei credinţei creştine precum: 5-8 creştinilor;1-4 latinilorş.a.m.d.Înteriorul Templului a suferit în decursul vremurilor, numeroaseschimbări în funcţie de stăpânii oficiali ai teritoriului:greci,turci,englezi.Camera cea mică-se presupune c-ar fi fost ,,odaia lui Isus'' are un plafonjos, pereţi înguşti şi o uşă de aceleaşi proporţii. Se presupune că aici afost reţinut Isus Christos înaintea pedepsirii Sale. Deasemenea menţionăm cele trei capele : a Sfântului Longinus;împărtăşirea îmbrăcăminţei; Capela grecească. Sfintele Locuri: În această scurtă relatare este totuşi important de menţionat :despreperioada Crucificării nu au fost nici un fel de incoveniente între diverşiicercetători cât şi în ceea ce priveşte MORMÂNTUL SFÂNT.Între anii 1054 şi mai apoi în 1204 au fost conflicte în ceea ce privescpărerile greceşti şi a celor catolici.Practic Biserica aparţine LEGII Dumnezeieşti. Din nefericire, unele ţăriau susţinut conflictele între diversele credinţe: creştine-ortodoxe; greceşti;armene; catolice; coptim şi etiopi. În SÂMBĂTA LUMINII se oficiază în Biserica Sfântului MormântCEREMONIA FOCULUI SFÂNT.Începând din sec.IV s-a înrădăcinat tradiţia ,,Luminii Sfiinte'' –care are loc lamijlocul nopţii. Participanţii aprind lumânări, participând la Slujbaoficială. Fiecare dintre numeroşii credincioşi ai religiilor participante, se unescîntr-un tot comun în jurul Altarului din Biserica Sfântului Mormânt de laIerusalim. 
  
Referinţă Bibliografică:
SFÂNTUL MORMÂNT / Paul Leibovici : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2652, Anul VIII, 05 aprilie 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Paul Leibovici : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Paul Leibovici
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!