CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

TOP AUDIENȚĂ
PROZĂ

TOP AUDIENȚĂ
SĂPTĂMÂNALĂ
PROZĂ


Acasa > Impact > Relatare >  


Autor: Olivia Dumitru         Publicat în: Ediţia nr. 2280 din 29 martie 2017        Toate Articolele Autorului

Filmul rusesc (M)ucenik, 2016
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Sunt bun! Sunt tanar! Sunt inteligent ! Sunt puternic! Sunt virtuos!  
Am inima curata: sunt o comoara! Sunt cel mai, cel mai!!  
Nimeni nu e ca mine!  
 
Semnal de alarma... alarma, alarma!  
Discursul unui posibil psihopat. Dar e adolescent, figura ingenua, miscari controlate si Biblia in mana. Totusi, atentie: un eu peste masura de umflat e primul indiciu al acestei lipse de sanatate psihica. Urmaresc filmul lui Kirill Serebrennikov cu sufletul la gura – e clar, Venia e psihopatul clasic. Insa e uluitor cum isi imbrobodeste asistenta, e magistral cum resuseste regizorul sa ia toata societatea din jurul eroului principal: mama, colegi, directoare de scoala, preot, profesor de sport si sa ii lase jucati pe degete de un adolescent furios, fațarnic ( si cate fețe!), violent, tupeist si lipsit de orice decenta umana. Admir maiestria jocului, caci e un joc cu oameni: Venia vorbeste puternic din Scripturi, citatele zboara pe ecran, sunt imense, vin des, adreseaza situatii concrete, totul e logic si nobil, Isus e invocat ca autoritate suprema. Oamenii sunt nauciti, te sfiesti sa contrazici Cuvantul Sfant, o orbire deplina domneste in jurul lui Venia. Dar stai, uite un om, profesoara de biologie – Elena – e revoltata, lupta cinstit, cauta argumente si pentru urechile lui Venia (aduse chiar din Biblia lui), si pentru urechile celorlalti adulti. Toti sunt orbi, ea pare nebuna.  
 
Se apropie sfarsitul filmului si sunt deprimata: Venia e „mangaiat pe crestet” de toti adultii adunati la o sedinta extraordinara, iar Elena e data afara din scoala. Ma gandesc: da, asa e, asta e realitatea, psihopatul premiat, victima - neinteleasa de nimeni.  
 
Si atunci, se petrece ceva ce imi alunga oboseala, deprimarea, apatia: profesoara se intoarce pe scari, intra in sala de clasa, terenul pe care fusese invinsa – si se descalta. Isi ia adidasii si-i bate in cuie pe podea, se incalta din nou si declara „ Aici este locul meu, eu nu plec de aici!” Daca esti orb, vezi actiunile unui nebun si-l bagi in camasa de forta.  
Daca privesti la FAPTE, vezi bunatatea, decenta, omenia care s-a hotarat sa nu dispara din lume. Ce curaj! Ce indrazneala! Sa continui o lupta pe care ai pierdut-o!  
 
Te ridici de pe scaun si pleci, dar continui sa cantaresti ceea ce ai vazut, procesul continua in spectatorii ce pleaca. Citesc afisul de prezentare:  
„ - Cine spune adevarul: Biblia sau manualul de biologie?  
- De ce e nevoie de educatie sexuala in scoli?  
- Ai voie sa ai relatii in afara casatoriei?  
- Unde e locul orei de religie: la scoala sau la biserica?  
- Trebuie sa facem religie ortodoxa sau istoria religiilor?  
Cuprins de o criza mistica, un adolescent isi confrunta mama si profesorii cu Biblia in mana. Adultii sunt coplesiti. Tanarul gaseste raspunsul in versetele Bibliei. O dezbatere spirituala!”  
 
Oameni buni, asta e problema aparenta, valul aruncat de psihopat peste ochii tuturor. Pana si criticul de film e orb?! Nu-i dezbatere spirituala, e manipulare. Nici nu-l intereseaza raspunsul la aceste intrebari; nu este cadrul potrivit si nu sunt protagonistii chemati sa schimbe Biblia, politica, biserica sau Ministerul Educatiei. Cine e stindardul adevarului? Un lenes tupeist de 17 ani?! Omul nu e chinuit de murdaria pacatosilor din jurul lui, cel aproape de Dumnezeu, ucenicul lui Cristos. Chinul lui e din deranjamentul psihic pe care il are, frustarea – din nevoia de a fi pe primul loc, deasupra tuturor, furia – din existenta persoanelor care nu-l admira, ba chiar au nerusinarea de a-l demasca.  
 
Povestea filmului a fost spusa in 2 ore de regizor si actori, dezbaterea filmului a adurat 2 zile in capul meu – cum sa le prezint pe amandoua?  
Nu cronologic, ci pe subiecte, pe temele abordate de Venia si folosite ca petarde de fum pentru ametire – in paralel cu o observare atenta a adolescentului, a faptelor lui: sa vedeti contrastul!  
 
1.Mama: a divortat de un tata absent si munceste cat e ziua de lunga ca sa se intretina pe ea si fiul ei. Venia o acuza de adulter si-i promite focul iadului.  
Intrebare: nu l-am vazut muncind ceva, nici in gospodarie, nici la vreun serviciu, nici la scoala. De unde-i veneau caldura, mancarea, apa, hainele? Nu esti dator cu recunostinta celui care te intretine? Nu esti dator cu un minim respect fata de mama ta ? Parca este una din cele 10 porunci! Sa te supui ei, nu e valabil pentru tine? Prima ta datorie nu este sa iei locul Judecatorului si sa-ti trimiti mama in iad, ci sa-i multumesti cu umilinta!  
 
2.Costumul de baie: refuza sa participe la lectiile de inot deoarece ii este lezata sensibilitatea, puritatea ochilor. Directoarea il mangaie pe crestet de dragalas ce este si porunceste costume intregi, decente. Intrebare: Ce diferenta e intre un costum intreg si unul in 2 piese? Acum nu mai esti ispitit, ochii tai nu mai sunt agresati? Vezi ca exista tari in care femeile sunt bagate in saci de nici ochii nu li se mai vad. Simpla expunere a unei glezne, a unui genunchi, a unui obraz sau a unei suvite de par e considerata atac la onoarea si sufletul barbatului. Oare trebuie femeia sa dispara de tot sau sa fie educat barbatul care priveste? Si nici macar asta nu era problema ta: prea multa pudoare, caci:  
 
3.la ora de educatie sexuala, te-ai dezbracat cu totul, fara rusine. De ce, le considerai stricate pe toate colegele tale? Sau nici nu contau in ochii tai, tu trebuia sa-ti duci demonstratia pana la capat. Declari ca nu este nevoie de educatie sexuala, caci omul nu ar trebui sa aiba relatii sexuale extramaritale. Asa este, si bravo celor care reusesc! Dar priveste realitatea: tatal tau te-a parasit si a refuzat sa-si sustina sotia si copilul, de aceea mama ta e disparuta la munca si tu cresti singur-singurel. Profesorul de sport aluneca cu ochii spre eleve, vrea sa fie rasfatat de amanta, e imatur si cam lenes intelectual. Tu, fierbi de rautate. Acesti barbati sa faca sa viseze o scoala intreaga de fete care sa fie virgine in noaptea nuntii? Si cine crezi ca le-ar lua? Barbatii imaturi vor experienta sexuala si lipsa de responsabilitate. Cu cine le-ai marita? Cu un taliban sau cu un barbat mort acum 2000 de ani?  
Da, e trist sa treci de la unul la altul si sa fii blazata la nici 18 ani. Dar si mai trist este sa faci vreo 20 de avorturi sau sa ramai infertila sau sa faci un cancer genital sau sa iei HIV. Nu-i mai bine sa folosesti un prezervativ?  
Cinica constatarea mea, dar daca vrei sa aprinzi in mine speranta, arata-mi un barbat: cinstit, responsabil, integru. Nu poti? Atunci, de ce te dezbraci, de ce protestezi? Teatru ieftin... si zici ca nu esti maimuta!  
 
4.ora de stiinte: evolutionism. Te imbraci in gorila si distrugi ora, esti obraznic cu profesoara ta. Declari ca esti creationist, ca Dumnezeu te-a creat pe tine, esti opera Lui. Ma astept sa fii bun, respectuos, sa dovedesti ca esti ucenicul Lui. Dar nu, tu esti culmea obrazniciei: ii poruncesti profesoarei sa taca, caci e femeie! Nu are dreptul sa deschida gura, nici in scoala, nici in politica, nici in biserica. Tu esti barbatul, sa ia aminte la invatatura ta!  
In afara de tupeu, care e valoarea ta?  
Ce ai muncit, ce ai invatat, ce ai realizat?  
Dumnezeu nu-ti cere sa fii prost si sa aprobi nebunia in Numele Lui, ce face directoarea aceea de o penalizeaza pe profesoara?!  
 
5.Furia ta ajunge la varf cand esti invins pe teren propriu, acasa la tine: acuzata de a fi evreica agnostica, prin urmare un dusman tipic al lui Dumnezeu, Elena ii citeaza cuvintele lui Isus: „Mantuirea vine de la iudei” Ioan 4: 22. Problema nu e de unde vine mantuirea si cine are dreptul sa vorbeasca, nu discutam teologie aici, ci sanitate psihica.  
Venia are pretentia ca toti sa se supuna cuvantului Bibliei, atunci si el ar trebui sa se supuna. Dar explodeaza, nu vrea!  
Intelege perfect ceea ce ii arata profesoara lui: nu sfintenia il motiveaza, ci ura. Omul nu e sfant, e defect, si asta dupa propria unitate de masura: cuvantul lui Isus.  
 
Interesant este ca mai intelege ceva: o femeie, agnostica, evreica, tot ceea ce el considera second-hand a avut incredere in Biblia pe care ea nu o cunostea atat de bine, a avut incredere in caracterul lui Isus si a cautat cu ardoare in cuvintele Mantuitorului ceva care sa corespunda adevarului, realitatii, bunului simt. Ea a crezut in normalitatea psihica a lui Isus si a aratat nebunia fanaticului Venia.  
 
Ei bine, psihopatul se joaca cu oameni. Insa tinta lui irezistibila este omul care ii dezvaluie anormalitatea, care ii arunca in aer grandomania, care ii contesta superioritatea si care, de obicei, este cu mult peste nivelul lui de cultura, educatie, seriozitate in munca, realizari profesionale sau sociale. Cum nu are constiinta, iar pericolul il imbata, Venia nu ezita sa omoare.  
 
6.Il curteaza pe Grisa - un coleg schiop, tinta sacaielilor celorlalti copii. Mimeaza o relatie de prietenie, dar il jigneste numindu-l schiop si nu prieten, incearca pe el minunea de a-i vindeca piciorul si-l culpabilizeaza pentru esecul obtinut, credinta lui Grisa fiind prea putina; prin urmare, Grisa devine ucenicul lui Venia, marele maestru. Cum inteligenta nu-i lipseste, planuieste sa o omoare pe Elena cu mana lui Grisa, pe care il insarcineaza sa-i slabeasca franele; acesta aproba de forma, dar nu executa comanda. Cine are nevoie de asa un discipol nevolnic? Venia ii da cu un pietroi in cap si-l omoara, sub pretextul ca asa un sfant ca el nu se poate intina cu un pacatos precum Grisa. Cine vorbea de sfintenie? Criminalul?! Daca n-a omorat-o pe Elena, macar l-a omorat pe Grisa…  
 
7.Avem consiliul scolii, preot, profesori, mama si cei 2 protagonisti in infruntarea finala. Directoarea si inca vreo cateva vad un copil inclinat spre sfintenie, agresat de o profesoara ticnita. Mama, care la inceputul filmului pune punctul pe i, spunandu-i fiului sau ca ceva nu e in regula cu el (si singura explicatie pentru deviatia comportamentala ar fi ca se drogheaza), il declara acum “comoara ei” si cere sa i se arate clar de ce e acuzat baiatul. Ia cuvantul preotul, caci problema pare sa fie credinta crestina a adolescentului si ravna pentru slava lui Isus. Of, de ce nu e mai competent! Biblia nu o cunoaste, caci ore de studiu biblic sunt putine, tot ce poate face este sa vina cu vreo cateva citate irelevante din sfintii parinti. Autoritatea e zero din pozitia ingropat in aur, conducand masina de lux, un pic obez si lucrand mai nimic pe banii contribuabililor. Tot ce poate face ca sa-si salveze pielea e sa laude zelul tanarului Venia. Ba chiar declara ca ar fi nevoie de un asa lucrator in via Domnului – ramai uluit de orbirea generala.  
 
Pai, daca tot nu a reusit sa o omoare pe Elena, hai sa o distruga profesional, sa o paraseasca iubitul (profesorul de sport), sa o anihileze social, sa o stampileze drept imorala, tupeista, ticnita. Si ce alta cale mai buna decat sa sopteasca timid cum a fost pipait de profesoara lui, el, sfantul care nici ochii nu si-i vrea intinati cu imaginea colegelor in costum de baie! Si toti adultii raman in normalitatea lor: directorarea da afara din corpul profesoral elementul care impinge copiii nevinovati in desfrau, i se confirma ca asta e tot ceea ce a fost in mintea stricata a Elenei, profesorul de sport care ranjeste la amintirea elevelor lui, declara ca totul e limpede acum, ce ravna pentru adevar si dreptate, asta nu stie el sa motiveze asa puternic vreun om, ci sex, domnule, sex vroia Elena de la sfantul Venia!  
 
Cei doi se privesc, Venia zambeste triumfator, mi se face rau… ce nevoie am eu sa merg la film si sa vad asa o realitate, biata profesoara e paria acum, in ce lume traiesc??  
Dar, zambesc si acum, dupa 3 zile: Elena se bate in cuie si-si striga adevarul:  
“Locul meu e aici!”  
Ea e adultul care trebuie sa educe copiii, nu psihopatul Venia.  
 
Filmul nu e o dezbatere teologica etc., ci o atentionare asupra lipsei de pregatire a societatii de a demasca astfel de cazuri. Atitudinea mai mult decat concilianta a adultilor a generat radicalizarea convingerilor paranoice ale adolescentului. Toleranta in fata tupeului lipsit de fond, a lasat doua victime expuse agresorului ascuns. Priviti la fapte! Daca ele contrazic discursul autorului, atunci ceva e in neregula. Daca te vezi egalul divinitatii, esti o bomba periculoasa. Daca esti tanar, asta nu e o garantie a inocentei! Si daca gandesti, nu inseamna ca-l jignesti pe Isus! Iubiti Adevarul, ca Unul este!  
 
Da, am gasit pe vreo doua site-uri de limba franceza aceeasi parere: problema ridicata nu este Biblia sau lumea, ci sanitatea psihica sau lipsa ei si cum te poti apara.  
 
Regizorul insusi declara ca:  
“Sunt împotriva oricărei forme de obscurantism, împotriva celor care-ți spun cum să gândești. Eu îmi pun mereu întrebări despre lume, despre univers, despre oamenii din jurul meu”  
“Rușii preferă să aibă un lider pe care să-l urmeze, decât să gândească pe cont propriu.”  
 
 
Filmul rusesc (Mucenik) al regizorului Kirill Serebrennikov are un scenariu dupa Martyr de Marius von Mayenburg; si francezii au pus in scena aceasta piesa de teatru.  
Filmul a fost realizat intr-o luna de zile, cu trei actrite de teatru, restul fiind actori neprofesionisti.  
Referinţă Bibliografică:
Filmul rusesc (M)ucenik, 2016 / Olivia Dumitru : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2280, Anul VII, 29 martie 2017.

Drepturi de Autor: Copyright © 2017 Olivia Dumitru : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Olivia Dumitru
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

TOP AUDIENȚĂ
POEZIE

TOP AUDIENȚĂ
SĂPTĂMÂNALĂ
POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!