CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

TOP AUDIENȚĂ
PROZĂ

TOP AUDIENȚĂ
SĂPTĂMÂNALĂ
PROZĂ


Acasa > Impact > Pamflet >  



DON QUIJOTE DIN BERCENI
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
-sau minipovestea unui artist modern inadaptat - 
  
Ei bine, pentru că Don Quijote de la Mancha era (nu-i aşa?) un personaj literar, veţi admite, desigur, dragi cititori, că poate exista şi un caracter similar, numit Don Quijote din Berceni, fără a fi nevoie de legi ale reîncarnării sau de botezuri ilegitime. 
  
Din Berceni, fiindcă acolo a locuit încă de când era în faşă. Pe bune. Iar Don Quijote, vă voi explica îndată de ce. 
  
Nu avea un scutier pe nume Sancho Panza, şi nici o iubită pe nume Dulcinea, dar poate că o mârţoagă imaginară şi arme de carton, da! Cu care se lupta, ooo, ce-i mai plăcea să se lupte cu morile de vânt! - din păcate, pe tărâmul artistic. 
  
Căci Don Quijote din Berceni trăia în ţara (şi în anul de graţie) în care cele-mai-inepte creaţii artistice treceau drept capodopere, iar autorii lor erau consideraţii genii-în-viaţă şi erau multipremiaţi. 
  
Cum era posibil aşa ceva? Simplu. Fiindcă totul nu se judeca în funcţie de valoarea artistică, ci de relaţii şi pile, de bani şi de interese. Era suficient să aparţii anumitor structuri, sau să ai anumite cunoştinţe, dincolo de un cont consistent în bancă, ca să fii promovat peste tot, ba uneori şi multipremiat. 
  
Don Quijote al nostru ştia asta şi, de aceea, nici nu încercase să se amestece în medii care-i erau străine - atât ca alcătuire, cât şi ca principii. Dar un minimum era dator să îl facă - şi trebuia să îl facă pe cont propriu. 
  
Cum s-a făcut de a ajuns să rămână singur cu armele din carton, călare pe o imaginară Rocinanta, veţi afla în cele ce urmează. 
  
Ar dura prea mult să-i descriem toate aventurile cavaleresc-artistice, şi de altfel poate că nici nu avem harul unui Miguel de Cervantes Saavedra. Dar, pe scurt, povestea ar fi următoarea. 
  
Don Quijote din Berceni, chiar dacă nu o găsise pe Dulcinea, se încăpăţâna să caute o punte către semenii săi, pentru a putea, eventual, plonja din imaginar în real, şi nu invers. 
  
Se zice că Leonardo da Vinci ar fi spus că 80% dintre oameni se nasc ca să mănânce. Cu alte cuvinte, fără să aibă alte preocupări majore. 
  
La auzul acestui dicton, Don Quijote din Berceni l-a considerat pe Da Vinci un mare infatuat. Un predecesor al mizantropilor. Dar trista realitate l-a convins că marele artist avea dreptate. 
  
În fiecare zi, aude ce adidaşi şi-au cumpărat, ce salată au mâncat, cu ce scuter s-au dat, pe ce iPhone au navigat, ce gagică au cucerit (ca să nu zicem altfel), la ce petrecere au băut semenii săi bărbaţi şi, respectiv, ce pantofi şi-au cumpărat, ce friptură au gătit, pe ce smartphone au navigat, ce gagiu au agăţat şi la ce party au fumat semenii săi femei. În proporţie de cam 80%. 
  
Atunci, pentru a socializa cât de cât, e limpede că îi mai rămân 20%, care mai au şi preocupări artistice/spirituale. 
  
Din aceşti 20%, un procent însemnat, estimat de eroul nostru cam la 15%, îl reprezintă snobii, hipsterii ceva mai evoluaţi şi artiştii-lipsiţi-de-talent, dar orgolioşi la maximum şi cu relaţii sus-puse. 
  
Cum nici cu aceştia nu dorea să aibă de-a face, eroul nostru bercenar prin origine şi donquijotian prin structură a ales să caute artişti autentici în restul de 5% rămas. 
  
Şi întâmplarea a făcut că a găsit o artistă extrem de talentată, pe care s-a oferit, cu măruntele sale puteri, să o promoveze atât cât îi stătea în putinţă. 
  
Fără a nega că pe lumea asta sunt mulţi nebuni, şi ca atare poate că artista respectivă a avut reticenţe în a accepta oferta unui necunoscut, teză posibilă şi îndreptăţită, Don Quijote din Berceni a avut impresia (îşi cere scuze dacă greşeşte) că în respingerea ofertei sale a contat nu valoarea textului propus spre difuzare, ci faptul că era „pe cont propriu”, că nu reprezenta vreun mare ziar sau vreo mare firmă sau vreun mare trust (ceea ce ar fi fost, de altfel, imposibil, fiindcă principiile acestor ziare/firme/trusturi îi repugnă total cavalerului nostru bercenar). 
  
Şi, astfel, fidel unor principii în care nu banul sau relaţiile sus-puse contează, eroul nostru şi-a dat seama că trebuie să caute în cei 5% rămaşi un procent probabil mai mic de 1% care să aibă principii similare cu ale sale. 
  
Deşi acest procent infim trebuie să îşi aibă şi el reprezentanţii săi, momentan, Don Quijote din Berceni a rămas singur, trist şi deziluzionat, cu armele sale de carton. 
  
Uneori, „carton în format electronic”. 
  
Sursa foto: By Honoré Daumier - The Yorck Project: 10.000 Meisterwerke der Malerei. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. Distributed by DIRECTMEDIA Publishing GmbH., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=149965 
  
Referinţă Bibliografică:
DON QUIJOTE DIN BERCENI / Mihai Iunian Gîndu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2261, Anul VII, 10 martie 2017.

Drepturi de Autor: Copyright © 2017 Mihai Iunian Gîndu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Mihai Iunian Gîndu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către administrația publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

TOP AUDIENȚĂ
POEZIE

TOP AUDIENȚĂ
SĂPTĂMÂNALĂ
POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!