CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Eveniment > Cronici >  





Magdalena Brătescu Impresii de lectură: Imnul cucuvelelor
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Magdalena Brătescu-Impresii de lectură 
  
„Imnul cucuvelelor” de Mihai Batog-Bujeniță 
  
„Madame Bovary c’est moi”, declara celebrul romancier Gustave Flaubert. Frază care dezvăluie cititorilor și criticii un adevăr, inducându-l în același timp în eroare. Un autor se cunoaște cel mai bine pe sine însuși, sentimental, emoțional, în relațiile cu semenii, în reacții, gusturi, înclinații. Același autor poate vorbi despre sine la persoana a treia, detașându-se, curgând ca un râu cu afluenți și privindu-se de la o distanță care să-i permită aprecieri pozitive, ironice, critice la adresa propriei sale persoane. 
  
Creatorul poate îmbrăca măști, se poate deghiza din bărbat în femeie sau transforma din vârstnic în copil, iluzionând cititorul și făcându-l să creadă că „story”-ul este o autobiografie, ușor înflorită, sau brodată, împletită cu fantezie, în fond un joc de-a viața. Căci aceasta este semnificația literaturii. O vrajă care te învăluie și te poartă pe tărâmuri recognoscibile, sau imaginare. 
  
Dar scriitorul mai are un scop în afară de acela de a-și aminti trecutul și de a-l încununa cu nemurire. Acela de a analiza prezentul, de a transmite cunoștințe, de a-și spune punctul de vedere asupra tuturor problemelor care frământă omenirea în general și pe poporul său în special. Sunt lu-cruri arzătoare pe care simte nevoia să le transmită cititorului. 
  
Am citit cartea lui Mihai Batog-Bujeniță „Imnul cucuvelelor” căzând în toate capcanele în-tinse de acest maestru al condeiului. Într-un an și jumătate, l-am întâlnit de numai patru ori. Nu știu absolut nimic despre viața lui personală cu care e superdiscret. Dar îi cunosc sferele de interes, modul de gândire și abordare a prezentului și viitorului. Când am aflat că a fost Comandor în Aviația Militară Română am rămas bouche bée. Discuțiile noastre pe tărâm literar, istoric-geografic, politic, religios, educativ, lingvistic și nu numai, mi l-au creionat ca pe o personalitate renascentistă pluriva-lentă. Dar, în fapt, e chiar mai mult decât atât. A condus avioane și s-a înălțat deasupra pământului și deasupra muritorilor de rând. 
  
Romanul său e conceput din opt capitole. Cel introductiv, intitulat „Cu milenii în urmă, imnul cucuvelelor”, se petrece în trecutul ținând de epoca faraonilor, iar cel care încheie cartea „Peste milenii, ultimul imperiu”, într-un viitor îndepărtat unde lumea e condusă de un Împărat tiran de nu-anță comunist-asiatică. „Viitorul și trecutul, ale lumii două fețe”! Acestea au ca punct comun ima-ginea cucuvelei ca simbol al trimisului din Cer pe Pământ pentru a-i pedepsi pe păcătoși. Despre cucuvea există prejudecata că ar vesti moartea prin cântecul său nocturn, dar și că ar fi posesoarea unei inteligențe superioare. Se poate specula mult pe tema alegerii titlului care este incitant. 
  
Celelalte capitole, „În glorioasele noastre vremuri”, urmează drumul Creatorului divin care a plămădit lumea în șase zile, odihnindu-se în a șaptea, după ce a conceput omul. 
  
Personajul principal este Profesorul Toader Manea pensionat de la Facultatea de rezistența materialelor, căsătorit cu Sabina, tot profesoară universitară, dar încă activă. Căsătoria lor a ajuns într-un stadiu de rutină, ei fiind „un cuplu peste care trecerea timpului a presărat cenușa focurilor de altădată” pe „drumul către indiferență”. 
  
Căsnicia pentru Toader este „o ciorbă pe care o mănânci, nu pentru că îți place, ci pentru că te-ai obișnuit cu ea și, pentru că nu există alte variante de mâncare”. 
  
Profesorul Manea este fermecat de un anumit tip de femei, puternice, frumoase, elegante, cu sex appeal. Trădează fără să stea pe gânduri și nu o dată. În mod paradoxal însă el, deși se consideră un mare cunoscător al misterului feminin, se simte manipulat și exploatat de femei, „sexul, inclusiv cel domestic, devenind comercial”. „Femeile sunt precum pisicile, frumoase, atrăgătoare și în esență animale de pradă, rămânând fidele numai instinctului. Gheare de oțel în mănuși de catifea”! 
  
Deși în carieră s-a ocupat de cifre, Toader e visător, are multă fantezie și înclinații spre litere. El cochetează cu ideea de a scrie o carte și e foarte interesat de ședințele unui cenaclu literar din cartier. Familia locuiește într-un apartament de bloc. Liftul imobilului devine pentru Toader ceea ce era dulapul pentru Împărăția Narnia. Un loc fermecat. În cazul protagonistului, o întoarcere în trecut, pe un ton cald și confesiv despre copilăria petrecută la țară, în promiscuitatea sărăciei și a familiei neînțelegătoare. Apoi la Internatul liceului unde a început să trăiască civilizat, ulterior pe șantier, la studii superioare și, după desființarea Combinatului unde a lucrat ca inginer, se dedică unei cariere universitare până la gradul de conferențiar. Cele două planuri alternează se apropie treptat și se întâlnesc în punctul pensionării lui Toader. Narațiunea are veridicitate și descrie nu numai formarea unui om, ci și fundalul unei epoci. 
  
Nemaiavând niciun fel de obligații profesionale, Manea se întâlnește cu vecinii din bloc și are cu ei discuții prin intermediul cărora se disecă toate fenomenele arzătoare ale zilei prin adevărate dizertații. Printre tovarășii de conversație se numără profesorul de botanică Heraclit Popescu, Muși Troscoteanu patronul restaurantului, tinerii Mirel și Dana, socrul lui Toader, domnul Dinu și cel mai important, colonelul Tiberiu Dumitran și frumoasa Nora. 
  
Compania lor servește autorului drept pretext pentru a analiza teoria lui Malthus, despre po-pulația care crește în progresie geometrică, iar mijloacele de subzistență în progresie aritmetică ceea ce creează decalaje rezolvate numai prin molime și războaie. Sau despre lupta pentru reîmpărțirea lumii, teoria sexualității la om din Antichitate, trecând prin creștinism și comunism. Dar și subiecte legate de mass-media care înspăimântă populația pentru a o domina. Sau de atmosfera din cadrul profesoral cu bârfe, cleveteli, goana după ciubucuri și funcții, delațiuni și lingușeli care scârbesc un om corect. Despre dispariția librăriilor și scăderea interesului pentru citit, o ocupație socotită nefo-lositoare. Și bineînțeles despre puterea banului în noul vechi capitalism românesc. 
  
Autorul prezintă o galerie de portrete și, prin așa numitele povestiri în cadru, descrie destine și povești de viață, cea mai palpitantă fiind a domnului Procan, președintele Cenaclului, fost bancher a cărui carieră fulminantă se află la granița dintre realitate, invenție și vis. 
  
Tot în cadru sunt și creațiile participanților la Cenaclul literar, bineînțeles și ale eroului prin-cipal. 
  
„Imnul cucuvelelor” este un roman modern, un caleidoscop de destine care-și încrucișează drumurile, scris într-o limbă bogată și pitorească, cu trimiteri în toate domeniile existenței umane, având în centrul său omul, cu strădanii și înfrângeri, cu iubiri, aventuri și mistere. 
  
Magdalena Brătescu 
  
Referinţă Bibliografică:
Magdalena Brătescu Impresii de lectură: Imnul cucuvelelor / Mihai Batog Bujeniţă : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2396, Anul VII, 23 iulie 2017.

Drepturi de Autor: Copyright © 2017 Mihai Batog Bujeniţă : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Mihai Batog Bujeniţă
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!