CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

TOP AUDIENȚĂ
PROZĂ

TOP AUDIENȚĂ
SĂPTĂMÂNALĂ
PROZĂ


Acasa > Impact > Pamflet >  


Autor: Marian Nuţu Cârpaci         Publicat în: Ediţia nr. 2323 din 11 mai 2017        Toate Articolele Autorului

Froid și Buddha la muzeul de istorie Ploiești
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Pe stâlpii de iluminat din Ploiești de la un timp a apărut un afiș ce anunță o conferință despre budism ținută în incinta muzeului de istorie. Doritor să mă reconectez cumva cu trecutul indian al strămoșilor mei, am dorit să aud din nou predica despre Calea cu opt brațe a Preafericitului Gautama din clanul Shakya, cel ce era regele asceților, cel care a reușit performanța să se hrănească doar cu un bob de orez pe zi. Mintea-mi medita prin ținutul preafericiților, iar pe nori de tămâie înmiresmați pluteau Boddhisattva-și plini de milă pentru lumea Mayei în care noi, muritorii ne dormim somnul Samsaric.  
 
Îl vedeam pe marele ascet cum rezista tentației demonului Mara, care i-a trimis spre ispită pe cele trei fiice din dotare, niște fecioare nespus de frumoase. Dar Prințul Asceților, Siddharta a rămas impasibil și zâmbind enigmatic a făcut mudra Bhumisparsha, ucigând armatele de demoni.  
 
Între timp, deși mintea-mi se îndeletnicea cu lucrul contemplativ, stomacul de prea mult efort a cerut o shaorma, o apă minerală Borsec și o prăjitură cu brânză și stafide. Doar și Buddha era un gras fericit, se vede după iconografia budistă. Chinezii au sculpturi cu Buddha fericit, cu pântece rotunjor. Cum să nu fii fericit când bei cea mai bună apă minerală din lume? Trăiască România dodoloață! Trăiască Borsec!  
 
Pe drum către muzeu îmi imaginam că voi auzi despre paralela dintre viețile lui Buddha și Ioasaf, fiul împăratului indian Avenir (1), care la fel ca prințul Buddha, a întâlnit un lepros, un orb și un bătrân și în urma contemplării inutilității și sfârșitului vieții, amândoi indienii au ales calea renunțării la lume, Buddha a devenit ascet, și Ioasaf a devenit creștin, renunțând la tron, povățuit fiind de Cuviosul Varlaam.  
 
Osho Rajnesh, cel mai mare filozof indian, pe de altă parte, referindu-se la acest episod al renunțării la tron al prințului Gautama, ne spune că numele de Budha a devenit sinonim în toate limbile indiene cu "prost" (2).  
 
"Cuvântul indian pentru prost este buddhu- vine de la Buddha. Când Buddha a renunțat la regatul său și mulți, foarte mulți oameni l-au urmat, toată țara s-a neliniștit. Oamenii își spuneau unul altuia: "Nu fi un buddhu, nu fi un prost, nu-l urma pe acest om".Oamenii au început să le spună buddhu celor care îl urmau pe Buddha. Este un buddhu, este un prost, pentru că a renunțat la domnie. Cine ar mai putea renunța la tronul său? Oamenii aspirau, doreau, visau la un tron, iar el renunțase - trebuie să fi fost prost."  
 
Și pentru că îmi plac jocurile de cuvinte și în special disciplina kabbalistică Temurah, prin permutarea numelui împăratului Avenir, obținem Nirva...Nirvana lui Buddha. Nirvana= fără dorință în sanscrită. Tatăl prințului indian Ioasaf era Nirvana...pesemne că legenda despre prințul indian convertit la creștinism a fost adusă de țigani din India...Nu permit ca cineva, oricine, să îmi preia interpretarea pe Temurah a numelui Avenir-Nirvana. Gematria îmi dă rezultat nesigur ori cu Alef, ori cu Ain. ALEF=1, VAU=6, E=6, NUN=14, IOD=10, RESH=20. Total 57, 5+7= 12, 1+2=3...Trimurti, Trinitatea hindusă. Dacă e cu Ayin avem 57+15=72. 2+7=9, numărul inițierii, Ouroboros. Notarikonul pe țigănească este AVEL NIR- vine Nir, poate că este vorba de permutarea lui INRI...Mestecam încet să-mi tihnească brânzoaica. New-Ager iluminat ce sunt. Deși am decodificat numele tatălui lui Ioasaf ca fiind Nirvana- fără dorință, dorința îmi dă ghes la încă o brânzoaică. Dar eroic și nirvanic, renunț! Doar esența învățăturii lui Buddha asta este, să suprimi dorința pentru a nu mai suferi. Cel ce nu dorește, nu suferă!  
 
Am plătit 5 lei la intrarea în sala muzeului de istorie. Sala era aproape plină. Oamenii nu vedeau în mine pe un fiu al Indiei, și posibil stră-stră-stră nepot al lui Siddharta Gautama Buddha, ci își strângeau înfrigurați gențile la piept, semn că erau novici pe Calea Renunțării. Fidel conceptului Căii de Mijloc, am ales scaunul de mijloc, dar cel mai smerit rând, ultimul. Un domn, scârbit de cele lumești, s-a grăbit să plece de lângă mine, dornic să audă predica, poziționându-se în primul rând. Fericiți cei de la urmă. Pleca-vor primii. Ca și vreo două doamne, care și-au luat gențile pline cu Maya și s-or așezat tot lângă domnul scârbit. Ploieștenii n-or mai văzut un țigan interesat de cele spirituale.  
 
A început conferința. Un domn, pe nume Mărăcineanu, îmbrăcat într-un costum foarte șmecher, gen Men in Black, m-a săgetat cu o privire rece, de oțel, plină de dispreț. Ochii lui aruncau scântei înzecite de lentilele ochelarilor. Se anunța o furtună... Mărăcineanu ne-a proiectat un video în care se face reclamă societății antropologice și mi(s)tice AGEAC. Vocea lui Mărăcineanu ataca reduțile minților însetate de cunoaștere. Pe ecran erau proiectate figuri de mari gânditori și opere ca Filocalia egipteană...Eu am auzit de Filocalia lui Nicodim Aghioritul, de Filocalia lui Stăniloaie, chiar de cea a lui Evagrie Ponticul sau Origen. Dar de filocalia egipteană nimic. Dar...o fi, egiptenii de ce să nu scrie o filocalie? Nu? Mărăcineanu ne explica despre evoluția filozofiei antice către psihologia modernă. Despre DSM-5 nu zicea nimic. Normal. Nimeni nu vrea să spună adevărul. Imagini serafice se rostogoleau împletindu-se pe ecran. Fetuși diafani, spirale mistice ARN, ochelari și lumini, multe lumini. Bineînțeles că nu putea lipsi momentul întâlnirii lui Buddha din tinerețe cu Boala, Bătrânețea și Moartea. Mărăcineanu era doar voce. Convertise-va cineva?  
 
Deodată, pe ecran apare figura celebrului doctor evreu care ne-a învățat despre complexul lui Oedip. Sub fotografia marelui doctor citesc: Sigmund FROID!!! O doamnă, pesemne intelectuală, eroină a culturii, se ridică râzând iluminată, și sătulă de atâta curent mistic se prelinge ca o nălucă. Rezist eroic încă două minute. Mărăcineanu ia redută după redută. Zice ceva de genuʼ: "noi trebuie să ne corectăm unii pe alții". Țiganul revoltat din mine sare în picioare și mă aud ca prin vis țipând în timp ce ieșeam din sală: Dacă eu am plătit 5 lei ca să văd numele lui Freud scris cu "OI", adică FROID, eu plec! Sunt țigan nebun și nu suport. Mă revolt, e dreptul meu de Revoluționar. În 1989 aveam 13 ani și am strigat Jos Ceaușescu! Nu, nu am luat pensie de revoluționar.  
 
Ies din muzeu, și doi români adevărați mă urmează, ieșind din sala de lupte mărăcinene. Îmi fac semne cu mâna. Ea îmi spune: Ești primul țigan pe care vreau să-l îmbrățișez. Doamnă,zic eu, sunt căsătorit. Dumneai, Daniela, profesoară la UPG Ploiești, mi-l prezintă pe soț, domnul Adrian. Sunt invitat la o bere. Merg cu ei fericit. Domnul Adrian îmi spune că până ieri era rasist, dar acum nu mai este. Iată că Dumnezeu există, se manifestă prin prieteni aduși laolată din dorința de a cunoaște spiritualitatea Mamei India. Mă simt și eu puțin ploieștean acum.  
 
Mulțumesc doamna profesoară Daniela, mulțumesc domnule Adrian.  
 
BIBLIOGRAFIE  
  
2- Osho Rajnesh, Inocență, cunoaștere și uimire, pag. 16, Editura Litera, București, 2014  
  
Referinţă Bibliografică:
Froid și Buddha la muzeul de istorie Ploiești / Marian Nuţu Cârpaci : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2323, Anul VII, 11 mai 2017.

Drepturi de Autor: Copyright © 2017 Marian Nuţu Cârpaci : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Marian Nuţu Cârpaci
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către administrația publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

TOP AUDIENȚĂ
POEZIE

TOP AUDIENȚĂ
SĂPTĂMÂNALĂ
POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!