CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Carti >  




Autor: Livius Petru Bercea         Ediţia nr. 2652 din 05 aprilie 2018        Toate Articolele Autorului

Livius Petru BERCEA - ÎNTRE REALITATE ȘI FICȚIUNE
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
O judecată cât mai corectă și mai apropiată de realitate asupra narațiunii Celesta, pe care editura „Mirton” a scos-o recent, ar trebui să pornească de la un schimb de replici dintre personajele principale ale cărții (Arina, cadru didactic universitar și Teodoru, poet metafizic de succes), dialog reținut de mine în primele pagini ale volumului: <(Arina) „... trebuie să scrii despre ceea ce cunoști foarte bine, despre ceea ce se întâmplă sub ochii tăi. Sau chiar în tine”. (Teodoru) „Eu am convingerea că nu am scris un vers netrăit”. >Un dialog care „se concretizează”, ajutat de ficțiune, pe tot parcursul prozei.  
 
Autoarea cărții de față, Mirela Ioana Borchin-Dorcescu, ne-a obișnuit cu un asemenea text confesiv în cărțile ei anterioare de proză, mai ales în Apa, și reușește în recenta proză de mari dimensiuni (Celesta) performanța de a proiecta permanent acțiunea și dialogul pe un fundal (autobiografic), marcat de implicații dramatice, care rămâne, discret, un pretext pentru o narațiune cu profunde implicații etice. Dar trebuie să spun, mai întâi, că dialogul reprodus supra reprezintă o veritabilă profesiune de credință, una care stă în mod real la temelia cărților celor doi protagoniști, una care îi așază în rândul artiștilor de marcă ai cuvântului (a se vedea, de pildă, confesiunile, în aceeași manieră, ale lui Tudor Arghezi). „Povestea”, la o primă vedere, pare nespus de simplă: Arina se îndrăgostește de polivalentul Teodoru (poet remarcabil, om șarmant, cunoscător de profunzime al textului biblic), a cărui soție a decedat, iar existența poetului, legat, de-a lungul multor ani, inseparabil de fosta soție (EA), e,acum, debusolată și într-un echilibru precar. Teodoru răspunde sentimentelor Arinei, care se simte totuși nedreptățită, chiar amenințată, de „umbra” pe care EA, fosta doamnă Teodoru, o face să planeze tot timpul asupra noii relații. Mai multe vizite și întâlniri (în satul natal al eroinei sau la primirea de către Teodoru a unui important premiu literar) consolidează relația, care se desăvârșește prin despărțirea definitivă a poetului de fosta soție, urna cu cenușa acesteia fiind depusă în mormânt, după ce, ani de zile, stătuse în casa lui.  
 
Narațiunea (dominată copios de dialog – expresie a convingerii că prin comunicarea directă se rezolvă cele mai complicate sau delicate probleme) ne transmite existența unei tensiuni crescânde, cu momente de acutizare, cu perioade de acalmie, cu încercări de renunțare la relație, totul dominat însă de un liant sincer, indestructibil, care se stabilește între cei doi protagoniști și pare că nu-i lasă să facă pasul înapoi. Îi mai leagă și altceva: amândoi au trecut, recent, prin încercări existențiale dramatice și simt nevoia de o compensare, iar relația lor actuală se manifestă ca un balsam.Rapid citită, Celesta îți rămâne întipărită în minte ca fiind (încă) o carte unde sentimentul de dragoste învinge, unde „acțiunea” se termină cu bine. E puțin spus și, rămânând la această impresie „epidermică”, sărăcim cartea.  
 
Narațiunea Mirelei Borchin-Dorcescu transmite un mesaj polivalent, din a cărui structură încercăm să selectăm câteva aspecte. Mai întâi, la nivelul „artei literare”asumate, trebuie să reluăm afirmația făcută mai înainte, cea despre „cantitatea” de viață cunoscută bine de autor înainte de scrierea cărții, despre inserțiile ei în paginile cărții, despre importanța sa (în sensul de semnificație, relevanță) pentru literatură. Povestea de față e (pentru cunoscători) țesută pe pânza (auto)biografiei personajelor (la un moment dat apar chiar personaje din realitatea imediată a protagoniștilor), dar, nicio clipă, n-am avut„curiozitatea” și tendința de a mă re-poziționa în stricta realitate, ci am continuat firul narațiunii privind-o ca posibilitate (replică) a unei realități similare.  
 
Autoarea a mai uzitat de formula împletirii (benefice) dintre realitate și ficțiune, în Apa, cum spuneam mai înainte, unde „își pune sufletul pe masă”, cu talentul unui veritabil artist al cuvântului. Un alt aspect de profunzime al narațiunii își află sorgintea în aceea că povestea de față este una despre responsabilitate și despre maxima ei importanță în viețile partenerilor dintr-o relație. Până când nu sunt „rezolvate”, cu celeritate (termenul strict juridic se potrivește și aici) și sinceră implicare, toate dilemele care se ivesc într-un cuplu, până când nu se răspunde deschis la toate interogațiile, relația de cuplu nu are șansa de a deveni firească și plenară. Iar finalul, cu decisiva atitudine a lui Teodoru, îi va da Arinei certitudinea că relația a devenit viabilă.  
 
Celesta este o carte, în egală măsură, despre sinceritate. Deși marcată, într-o măsură destul de mare, de incertitudini, Arina se va angaja, în noua relație, cu toată ființa ei, cu toate scăderile (inerente omului), cu toate imperfecțiunile unei vieți care n-a prea favorizat-o (cel puțin pe latura inter-relaționării umane). Și cere noului partener aceeași sinceritate, același fairplay, aceeași atitudine deschisă. Sufletul Arinei nu are ascunzișuri, ea nu poate depăși nedumeririle în ce privește prezența EI încă în atitudinile lui Teodoru. Ar fi putut, până când relația ar fi devenit netă, să rămână în umbră, poate într-un clar-obscur, dar sinceritatea ei o face să iasă în față, să-și asume riscurile noii legături, să „lupte” pentru clarificarea acesteia. Narațiunea Mirelei Borchin-Dorcescu e una, în aceeași măsură cu alte aspecte ale polivalenței ei, despre implicarea credinței în viețile noastre. Teodoru este, cum spuneam, un profund cunoscător al textului sacru, un interpret remarcabil al acestui text și un bun „pedagog” în a transmite valorile etice ale Bibliei.  
 
Un capitol special, dar și numeroase pasaje din celelalte pagini ale cărții, construiesc în Arina, încet, cu răbdare, ceritudinea că totul își va afla soluția printr-o credință constantă, nealterată, puternică, prin încrederea în deciziile Lui. Inițierea Arinei în textul biblic e delicată, cu suișuri și dileme, dar își va da roadele așteptate (Teodoru e, din această perspectivă, un adevărat Pygmalion) și va contribui fundamental la cimentarea relației. Dincolo de „poveste”, Celesta rămâne o carte în care interogațiile fac parte din existența zilnică a protagoniștilor și au un rol esențial în definirea raporturilor interumane. Scrisă alert, abundent dialogată, povestirea ține treaz interesul cititorului până la final, probând profesionalismul autoarei și devenind o marcă definitorie pentru scrisul ei.  
-----------------------------  
Livius Petru BERCEA  
„Paralela 45”, 6 februarie 2018, p. 3.  
 
Referinţă Bibliografică:
Livius Petru BERCEA - ÎNTRE REALITATE ȘI FICȚIUNE / Livius Petru Bercea : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2652, Anul VIII, 05 aprilie 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Livius Petru Bercea : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Livius Petru Bercea
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!