CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Accente >  



Peristylium şi holopoem (1966 / 2003)
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
 
  
Ion Pachia-Tatomirescu  
  
 
  
Peristylium şi holopoem  
  
(1966 / 2003)  
  
 
  
Un fel de „radiografie“ cu laseri-metafore a întregului cosmic, Întreg din care suntem parte, în sublimul spirit al Zalmoxianismului, este holopoemul  
  
(pe care-l vedeam, într-un Peristylium teoretico-liric – definiţie, „proiect de-arhitectură“, artă poetică, întru captatio benevolentiae, mai exact spus, o „autoprefaţare“ la grupajul de nouă poeme, de la debutu-mi într-o revistă de cultură naţională ‒, bucurându-se de lumina tiparului, graţie lui Miron Radu Paraschivescu, în suplimentul literar, Povestea Vorbii, nr. 7, al mensualului Ramuri – Craiova, anul III, nr. 10 / 27, din 15 septembrie 1966, p. 14*):  
  
imensul miraj al sevelor efervescente care traversează sufletul de la imperceptibil până la obiectivul grandios, de la atom la sistemul solar, de la sămânţă la plantă, de la gâlgâitul izvorului de munte la imensele scurgeri oceanice, de la substanţele întunericului la germenii luminii, de la căutarea inertă la descoperirea sacadată (ca să apelăm – chiar şi riscând a fi „amendat pentru autocitat“ – la „litera-document“ de-acum patru decenii – cf. PTPer, 14).  
  
 
  
Prin holopoem  
  
(termen creat de I. P.-T. în limba pelasgă > valahă din elementele formante holo-, „întreg“ / „sacrul Întreg Cosmic“, şi -poem),  
  
în estetica paradoxismului, este desemnat poemul reflectării sacrului Întreg cosmic (Dumnezeu din dogma Zalmoxianismului) în partea-autor / eu poetic, parte ce-i dă dreptul de a participa la o ordine cosmică, bineînţeles, prin angajarea raportului filosofic-zalmoxian parte întreg, în concordanţă şi cu principiile holografiei, ale holonului / integronului etc. (PTDelrc, 206 sq.).  
  
 
  
Privită empiric, problema se prezintă astfel: dacă sacrul întreg cosmic – care este Samoş (Soarele-Moş / Tatăl-Cer), adică Dumnezeul Daciei (Cogaionului / Sarmizegetusei) –, întreg din care suntem parte, se află în faţa unei unei oglinzi pe măsură, bineînţeles, conţinută în sine, reflectarea are loc „la cel mai înalt grad de fidelitate“; este „oglinda absolută“; eul poetic nu poate fi nicicând „oglinda pe măsura sacrului întreg cosmic, dar oglindă-parte este de vreme ce şi ens-ul se relevă drept parte; dacă „oglinda absolută“ în care se reflectă sacrul întreg cosmic se sparge în două părţi aproximativ egale, el / întregul cosmic se poate vedea în totalitatea sa şi într-una din jumătăţile de oglindă, cu o fidelitate chiar foarte apropiată de a „absolutei oglinzi“; dacă jumătatea de oglindă se împarte iar în două, se poate spune că întregul se poate reflecta cu bună fidelitate şi într-un sfert din „absoluta oglindă“; dacă sacrul întreg cosmic este infinit, desigur, şi eu, parte din acesta, ens-Dacul, am calitatea de a fi „infinit“ (parte din sacrul întreg cosmic fiind), cum, de altfel, şi reflectarea în oglinda-parte...  
  
 
  
Pornindu-se de aici, eul meu liric – în funcţie de calitatea granulelor părţii / oglinzii, în funcţie de calitatea senzorilor din „dotarea biologică“ etc. – poate reflecta „fără frontiere“, oricând doreşte, într-un holopoem, sacrul întreg cosmic în uriaşele sale metamorfoze.  
  
 
  
Dar sacrul întreg cosmic este sălaşul universurilor, este existenţa totală; avem în vedere universul biologic (cel cu organisme vii), universul fizic (unde „se neglijează introdeschiderile şi prezenţa organismelor vii“), informaţionalul univers („cu organisme vii cu conştiinţă, producătoare de ştiinţă, tehnologie, artă / cultură“) etc.  
  
 
  
O problemă specială ridică holopoemul dinspre integron – concept lansat de Fr. Jacob, sinonim holonului lui A. Koestler; filosoful M. Drăgănescu ne încredinţează că, potrivit conceptului de integron al lui Fr. Jacob, fiinţele vii se constituie „printr-o serie de împachetări“:  
  
«...fiecare împachetare este un integron; viaţa se prezintă atunci sub forma unei ierarhii de integroni; am fi de acord cu un asemenea punct de vedere dacă fiecare integron ar reprezenta şi o integrare fenomenologică asiguratoare a unităţii şi continuităţii» (DILM, 333).  
  
 
  
Integrarea fenomenologică asiguratoare a unităţii sacrului întreg cosmic era atât misiunea Mesagerului Celest cât şi nucleul dogmatic al Zalmoxianismului.  
  
 
  
Bibliografia siglată şi nota de sub asterisc :  
  
 
  
  • PTPer = Ion Pachia-Tatomirescu, Peristylium, în suplimentul literar, Povestea Vorbii, nr. 7, al revistei Ramuri (Craiova), anul al III-lea, nr. 10 / 27, din 15 septembrie 1966, p. 14.
  • PTDelrc = Ion Pachia-Tatomirescu, Dicţionar estetico-literar, lingvistic, religios, de teoria comunicaţiei..., Timişoara, Editura Aethicus (ISBN 973-97530-8-6), 2003.
  • DILM = Mihai Drăgănescu, Inelul lumii materiale, Bucureşti, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1989.
 
  
*Imaginea „substituitoare de fotografie auctorială“ (supra): frontispiciul suplimentului literar, Povestea Vorbii, nr. 7 (din mensual Ramuri, Craiova, anul al III-lea, nr. 10 / 27, din 15 septembrie 1966) şi „definiţia holopoemului“ decupată din pagina a 14-a (definiţie citată de Miron Radu Paraschivescu în generoasa prezentare către cititorii rămurişti făcută poetului debutatnt I. P.-T., în 15 septembrie 1966).  
  
Referinţă Bibliografică:
Peristylium şi holopoem (1966 / 2003) / Ion Pachia Tatomirescu : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2591, Anul VIII, 03 februarie 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Ion Pachia Tatomirescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Ion Pachia Tatomirescu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!