CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Recenzii >  





Preţul unui crez
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Preţul unui crez
= note de lector =  
  
Nu ştiu dacă am fost autorizat să pătrund suficient în structura internă, ezoterică, a romanului „Lazăr – preţul unui crez” al domnului col (r) Ion Ciucur (Ed. „Next book”, Constanţa, 2019), încât să pot emite judecăţi suficient de profunde, dar am avut revelaţia unei similitudini, pe care am găsit-o în romanul scriitorului rus, Evgheni Vodolazkin: „Laur”. Şi chiar dacă cele două romane, de autori atât de diferiţi rezonează chiar şi în ritmul titulaturii, similitudinea este în planul mesajului profund creştin, biblic: iubirea aproapelui. Dacă în romanul lui Evgheni Vodolazkin, personajul are parte de o metamorfoză în patru planuri, plecând de la vraciul dezinteresat material, medicul fără arginţi ce soarta l-a aşezat în apropierea unei comunităţi rurale, evenimentele tragice, datorate unui egoism născut din infantilismul vârstei, îl obligă să trăiască experienţe ce-l vor determina să evolueze spiritual, parcurgând mai multe etape, probabil absolut necesare pentru înţelegerea de dincolo de aparenţe. Devine „nebun întru Hristos”, apoi pelerin spre Mormântul Sfânt, ca apoi, ca isihastru, să înţeleagă forma supremă de iubire, trăind-o şi jertfindu-se pentru ea în iubire pur dumnezeiască. Poate că e şi o parcurgere a înţelegerii iubirii sub formele ei definite de precepţia grecească: eros, philia, storge şi agape.  
  
Romanul „Lazăr – preţul unui crez” te îndeamnă, încă din titulatură, să cauţi înţelegeri mistice, iar fascicola „Polovragi – colţ de rai”, împreună cu care se distribuie cartea, desăvârşeşte această supoziţie. Suntem tentaţi să credem că romanul ne va purta pe un domeniu exclusiv ezoteric, mai ales că Lazăr este numele unui personaj biblic pe care Iisus l-a înviat din morţi, dar numai prin lecturarea lui putem găsi explicaţia asupra acestei metafore. E totuşi o înviere pe care autorul o face utilizând experienţa sa de politist, dar şi conjugând multiplele sale experienţe extrapoliţieneşti. Ţin să fac această precizare pentru că, în esenţă, cartea are toate atuurile de a fi considerat roman poliţist (sau cel puţin, roman de aventuri), numai că este privit de astă dată, nu din perspectiva omului legii, ci din cea a ilegalistului. Spun „a ilegalistului” şi nu „a infractorului” pentru că există o mare diferenţă între aceşti tremeni, deşi rămâne tentaţia de a-i asocia până la identificare. Autorul explică şi în prefaţă, şi în anexă, motivul ce a stat la baza crearii tandemului roman-fascicolă: rezistenţa împotriva instaurării comunismului în România.  
  
Fiindcă m-am născut într-o societate socialistă, cunoscând partea ei finală, dar şi partea de început a aşa-numitei „tranziţii”, cu desăvârşirea societăţii de azi, pe care nu ştiu dacă pot s-o calific într-un fel, pot înţelege trăirile personajului principal Lazăr Marin şi a frustrărilor sale devoalate în finalul romanului. Pornit din revoltă pe drumul ilegalistului, împreună cu alţi apropiaţi, Lazăr este obligat nu numai să lupte chiar şi cu arma în mână, ci şi să supravieţuiască în condiţiile instalării regimului socialist, de sorginte sovietică, în România, imediat după război. Cu speranţa că vor reuşi să întoarcă lucrurile spre normalitate, acţiunile lor sunt îndreptate împotriva ocupantului rus pentru că prin înfiinţarea „Sovrom”-urilor despuiau populaţia de puţina avere pe care o mai aveau, iar ţara, în ansamblul ei, de resursele naturale. Să fi găsit oare autorul o similitudine, în oglindă, cu prezentul? În orice caz, spre deosebire de mine, el a trăit aceste evenimente şi are toată expertiza de a le povesti, fie şi prin vocea personajelor sale. Romanul este o ficţiune – aşa declară autorul – dar sunt convins că are suficiente date inspirate din realitate. Spre deosebire de romanele copilăriei mele în care miliţianul era personajul pozitiv, în romanul lui Ion Ciucur există o răsturnare de situaţie. Banditul, aşa cum era categorisit luptătorul anticomunist, este prezentat acum din perspectivă pozitivă, luptătorul având calităţi morale excepţionale, fiind obligat să ucidă numai constrâns de situaţie, numai pentru a supraviaţui. Datorită faptului că a fost nevoit mereu să se ascundă, urmărit mai ales de Securitate, Lazăr Marin îşi schimbă periodic identitatea. Soţia sa nu mai ştie nimic de el – şi ar fi fost periculos să ştie – încât pentru comunitatea satului el este ca şi mort. Ba mai mult, conjunctura face ca la un moment dat să obţină actele de identitate ale unui decedat, dar de care se foloseşte cu succes pentru o bună perioadă de timp. Întoarcerea din morţi a lui Lazăr survine odată cu amnistia partizanilor politici, care se dovedeşte a fi o manevră iscusită a conducerii comuniste de atunci şi, pe cale de consecinţă, de a-i ţine mai uşor sub observaţie, scoţându-i la suprafaţă, din ilegalitate, în ochii Securităţii. Şi Lazăr este obilgat să semneze un angajament şi în condiţiile instalării liniştii din ţară. Constată şi beneficiile construcţiei socialiste, cu tot cu părţile sale negative. Devine un adaptat şi un tolerat al regimului, dar are şi şansa de a asista la căderea comunismului şi de a-l trăi.  
  
În final, cred că Lazăr trăieşte, în esenţă, tot o metamorfoză, este un ideal de luptător. Un iubitor de ţară care resimte în felul său perceptia comunităţii asupra iubirii: o iubire mai specială, tot una faţă de aproape, poate gândită şi în parametri creştini, dar puţin mai restrictivă, prin renunţarea la universalitate în folosul gintei. Autorul îi spune simplu: patriotism. Şi pledează pentru el.  
  
Referinţă Bibliografică:
Preţul unui crez / Gabriel Todică : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2989, Anul IX, 08 martie 2019.

Drepturi de Autor: Copyright © 2019 Gabriel Todică : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Gabriel Todică
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!