CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Orizont > Opinii >  





Fluxul continuu al conștiinței și al sentimentului în SĂ TAI MIȘCAREA, de Ileana Popescu Bâldea
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Florica Patan  
 
FLUXUL CONTINUU AL CONȘTIINȚEI  
 
ȘI AL SENTIMENTULUI  
 
în „Să tai mișcarea” de Ileana Popescu Bâldea  
 
Poeții au intuiții și viziuni inexplicabile în tentativa lor de cuprindere mentală a realității, de cunoaștere a lumii, a vieții, a iubirii, a sinelui. De aici , stările lor vizionare de accedere în suprasensibil, dincolo de cunoașterea rațională, transcendând realitatea imediată, prin forța de reflecție, de meditație filozofică.  
 
Proiectată poetic în imaginar, lumea Ilenei Popescu Bâldea apare distorsionată, cu un suflu puternic expresionist, ca într-un tablou de Gauguin, nici cerurile nu mai au unitate, s-au rupt, precum sufletul frânt de durere, sau de îndoială, de incertitudine.  
 
Sensul emoțional al construcției lirice proiectează timpul durerii nemărginite în secole prinse atât de subțire și ele, prin „fire de păr” , ce nu mai pot susține imaginea celuilalt atât de suav percepută printr-un „fluture”. Celălalt, acel „tu” din spațiul poetic, este perceput de eul liric ca un motiv poetic, un pretext de reflecție filozofică, deși este posibil să fie imaginea proiectată chiar a unei persoane reale, așa cum „eul liric” este proiecția virtuală a poetei, fiind o existență net diferită de poet, distinctă în virtualitatea sa.  
 
Metafora „fluture” este expresia fragilității înseși, a delicateții, a frumuseții și în același timp a nimicniciei, dacă ne gândim la efemeritatea unui fluture. De aici, o anume notă de inaccesibil și tragism, de a fi așezat iubirea pentru celălalt între etern și efemer: între imensitatea cerurilor și fluture.  
 
Iar între eternitate și efemeritate, clipa ! Ceva care este pentru a nu mai fi. Este momentul de grație în care eul liric vizionar are revelația imaginii celuilalt, transfigurată simbolic în „flaut”, instrumentul trist și sensibil al trăirilor existențiale, adus la o stare de absurd la rându-i, „pe tocuri” :  
 
„Purtai o geacă scurtă  
 
și semănai cu un flaut  
 
pe tocuri”  
 
Viziunea expresionistă este configurată mai departe în vestimentar :  
 
„Eșarfa din arici  
 
cu fiecare adiere  
 
mai pierdea câte unul.”  
 
Ariciul sugerează metaforic incompatibilitatea celor doi, sau neputința în atingere senzorială, nici tactil, nici vizual, ochii fiind și ei acoperiți de țepii în cădere. În plan simbolic, această viziune face trimitere la ideea de cunoaștere poetică incompletă, un raport subiect / obiect al cunoașterii pe care eul liric, nu-l poate aprofunda la nivel rațional, de aceea , prin mijloacele artei, pătrunde mental în transcendent și „vede”.  
 
Portretul liric al celuilalt este figurat simbolic prin metafore ce relevă limite umane, ascunse sub aparențe de strălucire:  
 
„Brățări și inele din litere strâmbe  
 
pe glezne coronițe de umbre  
 
pe tălpi noroiul plecării ”  
 
Aflat in crescendo, sentimentul culminează în această imagine antagonică a bijuteriilor, ce nu reușesc să ascundă noroiul, acela al părăsirii, al minciunii sau al trădării, al dezolării.  
 
Metaforele pun în relief ideea de mocirlă umană ce nu poate fi ascunsă, nici prin aspect fizic, nici prin expresie, manifestări („litere strâmbe ”, devenite, și ele, energii distorsionate”, dacă citim poemul în cheie cuantică, pentru că litera este sunet, iar sunetul este vibrație, deci energie).  
 
Poeta transcende realitatea tangibilă, în imagini vizionare, pentru a figura o altă realitate, una interioară, cu o mișcare a sentimentului pe care însă ar vrea s-o rupă, după cum anunță din titlu „Să tai mișcarea”. Dar conștiința lirică în ipostaza de „poem” marchează simbolic continuitatea, la nivelul sentimentului.  
 
Mergând mai departe, percepțiile noastre converg în totalitate spre același punct : sentimentul însuși este o formă sublimă de energie, continuă și inepuizabilă, deci nu poate fi rupt, chiar dacă universul întreg s-ar fragmenta și cerurile ar fi „lipite” la loc, ca într-un fel de peticire realizată de omul limitat în forțele sale în raport cu nemărginirea.  
 
știam că nu pot fi decât un poem  
 
pusesem o virgulă îngroșată  
 
între secole  
 
Adjectivul „îngroșată”, cu valențe expresive, configurează sugestiv, din perspectiva cunoașterii poetice, o stare de spirit de surprinzătoare decizie, de soluționare netă, în spiritul continuității, pentru că virgula unește, nu desparte, realizează o joncțiune, nu o rupere sau dezmembrare, ci o juxtapunere.  
 
Poem de meditație filozofică, „Să tai mișcarea” nu contrazice legile definitorii ale universului, ci este un prilej de meditație filozofică asupra acestora și de asumare a condiției umane aflată într-un raport de subordonare față de infinitul și imensitatea lui pe care le poate percepe și înțelege, pentru a intra în armonia universală atât de mult visată. Nu ne dorim, ca umanitate, supunerea naturii nici teluric, nici cosmic, ci cunoaștere și armonizare, un adevăr general-uman.  
 
„Știam că nu pot fi decât un poem…”  
 
„Știam”, un verb al gândirii intrinseci, la persoana întâi singular, afirmativ, converge semantic spre ideea de asumare ; pus la imperfectul indicativului, un timp trecut, o acțiune a intelectului neterminată, aflată în curs de desfășurare, din nou, prefigurează poetic un câmp vast de reflecție, antrenându-l și pe cititorul care devine activ în acest demers reflexiv.  
 
Și, fiind un text scris, așa va rămâne, de aici, o stare de spirit de neîmplinire sau, poate, chiar de ușoară resemnare, vorbind strict de acest moment marcat pe linia cursivă a cunoașterii. Poeta pune „între secole” „ o virgulă îngroșată”, o metaforă-simbol pentru ideea de capacitate intelectuală a omului și forță în parcursul său existențial, „o virgulă îngroșată / între secole” conferă imaginii plasticitate, originalitate și forță de sugestie, prin conexiunea surprinzătoare între concret / virgula și abstract / timpul.  
 
Întorcându-ne la titlu, el marchează evidența unei dorințe, desigur în raport cu puterile condiției umane, o aspirație de liniștire a spiritului, căci ce poate însemna pentru un om mișcarea, dincolo sau dincoace de sensul de coordonată definitorie a lumii, ca principiu fundamental ce guvernează universul ; ea, mișcarea, energia supremă în micro și macrocosmos, în planul existențial emoțional înseamnă acel tumult, frământare lăuntrică, ce arde, consumă Ființa, o mistuie cu jarul său, o tulbură, o neliniștește.  
 
Verbul „să tai” (mișcarea), pus la conjunctiv prezent, exprimă (gramatical) o acțiune posibilă, realizabilă. Este potențialitatea de liniștire a Ființei în acest tumult existențial al timpului nostru neîndurător.  
 
Și acesta este mesajul poetic, unul de factură emoțională, trecându-ne prin ceruri rupte și „lipite”, „fluture”, „flaut”, „noroi” și „brățări”, „virgulă” și „secole”, pentru a ajunge acolo, la suflet…Cu aspirația cea mai înaltă de liniștire, de așezare într-o zonă de siguranță, poate de suport existențial, prin viziune, prin cuvinte și energia lor.  
 
„Să tai mișcarea” este un poem reflexiv, de meditație filozofică, cu implicații emoționale, de factură discursivă, prin adresări directe „celuilalt”, rămânând profund ancorat în conștiința cititorului, ca emoție estetică rațională, ca un izvor netulburat, ca „un joc interzis”, ca un sunet trist și tandru, de flaut.  
 
Florica Patan despre SĂ RUP MIȘCAREA, poem de Ileana Popescu Bâldea, publicat în POEZIE.ro  
 
Alba Iulia, 18 martie, 2018  
 
imagine internet  
 
Referinţă Bibliografică:
Fluxul continuu al conștiinței și al sentimentului în SĂ TAI MIȘCAREA, de Ileana Popescu Bâldea / Florica Patan : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 2635, Anul VIII, 19 martie 2018.

Drepturi de Autor: Copyright © 2018 Florica Patan : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Florica Patan
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!