CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE PROZĂ


Acasa > Literatura > Comentarii >  





Al.Florin ȚENE-Clipa ca poezie și retrăirea mijloc de comunicare în poezia lui Floarea R. Cândea
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Clipa ca poezie și retrăirea mijloc de comunicare 
  
Deși primită cu întârziere de câțiva ani, cartea poetei Florica Ranta Cândea, intitulată simptomatic, înțeles luat ca existența unei anumite stări de lucruri, “Clipe retrăite “, apărută la Editura Gutenberg Univers, Arad, 2015, este o surpriză plăcută pentru lectura unui iubitor de poezie. Poeta, își completează personalitatea ca profesoară, promotor cultural și editoare, astfel încât, volumul de poeme devine o mărturisire sinceră față de sieși, dar mai ales față de cititori. 
  
Pentru a scrie despre voluminosul volum ar trebui să-l analizez într-un studiu elaborat, fiindcă merită, însă, deocamdată, nu mi-am propus acest lucru și mă rezum doar la a puncta câteva idei despre această biografie poetică unde metafora, în diferitele ei nuanțe, exprimă esența trăirilor autoarei. 
  
Având o prefață semnată de prof.univ.dr.Anton Ilica, poeta, încă din titlu, ne spune că acest fragment de timp,clipa, despre care Eminescu scria: “Clipe dulci ce par ca veacuri”, iar retrăirea fiind simțirea intensă a ceea ce a mai simțit o dată; a avea impresia că trece prin aceleași întâmplări prin care a mai trecut,, ne pune în gardă că poemele scrise, din punct de vedere estetic și stilistic,precum Maiakovski, sau de la noi, Daniel Turcea, încearcă să surpindă mici amănunte trăite intens de eul autoarei. 
  
Pentru a înțelege mai bine sensurile poemelor, trebuie să spunem de la început că, aceast volum se înscrie în tipologia cărților de poezie ce exprimă autobiografia autorilor. Însăși poeta mărturisește acest fapt în două pagini, având titlu”Personaj în propria carte “, unde se adresează cititorilor cu o frază emeblematică pentru întreg volumul: “Veți găsi o inflație de lucruri, nespuse, uneori am cam uitat de mine“. Sunt: “pagini trăite/ vor locui/ cartea/-tu, sărută-mi/cartea/ atât/ mi-a mai/ rămas “, se destăinuie poeta, încă de la început, atât cititorului, dar mai ales fiului dânsei .Fiindcă, mă repet, să nu uităm, cartea este autobiografică cu elemente baroce, având combinații cu efect și inventivitate: “m-aș recompune din săgeți/ de cuvinte/ devenite ziduri cu igrasie/apoi te-ași izbi/ pe metru pătrat… “(Dorința, p.65 ). 
  
Un filon de suprarealism se strecoară în aceste poeme, dar mai ales ceva în cultul pentru oniric, fiindcă aducerile aminte ale poetei sunt vise ce oscilează între realitate și dorință: “Vezi/ că și în trupuri/ umbra nu/ se ascunde/ doarme de /unde/ știm și noi/ cum trecutul/ are lanțuri/ de la fântână “(…) citat din “Iertăciune “, p.77. 
  
O ebulație barbiană cu întreitele ei imaginații baroce descoperim în aceste poeme, un lirism revelaționist cu elemente epifanice ce uneori ne amintește de Malarme picmentat, uneori cu nuanțele lui Claudel. 
  
Ciclu de “Scrisori “(numerotate de la unu la cinsprezece, în sens invers ), practic, este o reușită încercare de a “picta” sufletul, ar fi o poetică în ideea că obiectul, odată înțeles, sfârșește prin a fi subiectul însuși, din moment ce eul se topește în el: “Crinaria, era bine ca azi să te cheme Simina, frumoasa nebună, dar drumurilr noastre prin cimitire unde ne cunoscusem, au făcut să aflu că primul tău Anton plecase…de aceea îți respect alegerea pentru mine, iată ce mult a trecut. “( a cinsprezecea.p.99). 
  
Partea a doua, a Clipelor retrăite este continuarea primei părți, dar având nuanța unor balade cu versuri scurte, ca un tic-tac al ceasului care măsoară secunda, egală cu clipa, un epure, ca desen linear, frumusețe letală care experimentează momentul epifanic, nu ca eveniment dumnezeiesc, ci ca veșnicia argheziană.: “nu îmi este frică/ de fructul/ nopții/nici de răsar/ din rămuriș/ gusturi/ incolore/ am să bandajez/ un ochi/ cu cafea verde/ să îl recunosc “(…/.p.137 ), sau: “-Oare de ce m-am trezit/cu lumina ta plânsă/ - Mai vii? Apoi încet/ încet/ stinge veioza acopere-o cu ultima ta/ zăpadă(… )“(p.215 ). Admirabil, materialul s-a prefăcut în concept încât nimic nu pare a mai lăsa urme substanțiale. 
  
Cartea structurată în capitolele: Pagini trăite , Personaj în propria carte, Clipe retrăite(1 ), Pagini trăite(2 ), Scrisori, Pagini trăite(2 )Crochiuri, Clipe retrăite (3 ) și Pagini trăite (3 ), practic este un tot unitar, un poem dedicat vieții, divulgând ontologia lirică, de expresie extatică, împingând spiritul de a ieși din cadrele profane: “ Știu acum/ De ce omul/ Se închină/ La bulgării de soare/ La veșnicia sfinților/ La semnele magice/ Încât vibrațiile de gong/ Ne fac locuitori/ Trecători…( Știu) p. 342. “ 
  
Poezia dedicateă fiului, îmi aduce aminte de “Testament literar” al lui Ienăchiță Văcărescu 
  
Urmaşilor mei Văcăreşti! 
  
Las vouă moştenire: 
  
https://Versuri.ro/w/vn17 
  
Creşterea limbei româneşti 
  
Ş-a patriei cinstire. 
  
La poeta Floarea R.Cândea aceeași idee o subânțelegem în poemul “Fiule”: „ Că îți scriu de câte-toate/Tu citește, tu socoate/ Totu-n viață e pustiu/Ce-ți rămâne scris-e viu…„ 
  
Imagistica la Floare R. Cândea e o evadare între a revela o metaforă totală, si a găsi dincolo de imagini, imaginea clipei. 
  
Al.Florin Țene 
  
Referinţă Bibliografică:
Al.Florin ȚENE-Clipa ca poezie și retrăirea mijloc de comunicare în poezia lui Floarea R. Cândea / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 3033, Anul IX, 21 aprilie 2019.

Drepturi de Autor: Copyright © 2019 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.org@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile expuse nefiind sub responsabilitatea administrației publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.org@gmail.com

Fondatori: George Roca și Octavian Lupu

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CU GDPR

DECLAR CĂ SUNT DE ACORD!

ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

RETROSPECTIVA
SĂPTĂMÂNALĂ
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!